۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۱
اما و اگرهای رشد ۸ درصدی اقتصاد|تغییر ریل اساسی در اقتصاد ایران
کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار:

اما و اگرهای رشد ۸ درصدی اقتصاد|تغییر ریل اساسی در اقتصاد ایران

حق شناس کارشناس اقتصادی گفت: طبق آمارهای بانک مرکزی در سال ۱۳۹۰ میزان تشکیل سرمایه ۵۲۳ همت بوده و این عدد در سال ۱۴۰۱ به ۲۷۵ همت رسیده است، یعنی در طول ۱۲ سال گذشته به نصف کاهش پیدا کرده است.

بازار، گروه ایران : روز گذشته مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب، برای دیدار با جمعی از فعالان بخش خصوصی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران حاضر شد. یکی از مساپل مطرح شده در این نشست راه کارهای لازم برای دست یابی به رشد اقتصادی است. فعالان اقتصادی بر این باورند که دست یابی به رشد اقتصادی در گرو حل مسئله تحریم‌ها و پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف است، چراکه با رفع تحریم‌ها تولید افزایش خواهد یافت که نتیجه آن رشد بالای اقتصادی است.

الزامات رشد ۸ درصدی اقتصاد چیست؟

بر اساس Hنچه دولت هدف گذاری کرده رشد اقتصادی در طول برنامه هفتم توسعه باید به ۸ درصد افزایش یابد. این هدف گذاری در شرایطی است که در سه برنامه چهارم، پنجم و ششم میانگین رشد اقتصادی کشور ۱.۸ درصد بوده است.

هادی حق شناس کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار با بیان اینکه دست یابی به رشد ۸ درصدی اقتصادی مستلزم الزاماتی از جمله رشد تشکیل سرمایه و رشد بهره وری است، ادامه داد: طبق آمارهای بانک مرکزی در سال ۱۳۹۰ میزان تشکیل سرمایه ۵۲۳ همت (هزار میلیارد تومان) به نرخ ثابت سال ۱۳۹۵ بوده است و این عدد در سال ۱۴۰۱ به ۲۷۵ همت رسیده است، یعنی در طول ۱۲ سال گذشته به نصف کاهش پیدا کرده است.

اگر می خواهیم به رشد ۸ درصدی برسیم طبق اعلام سازمان برنامه باید سالانه حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری خارجی داشته باشیم و اگر این میزان تحقق پیدا نکند ما به رشد ۸ درصدی نخواهیم رسید

عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه همچنین به مقایسه جدول تشکیل سرمایه و استهلاک سرمایه هم پرداخت و افزود: در سال ۱۳۹۰ میزان استهلاک سرمایه در کشور ۱۸۰ همت بوده است و این در سال ۱۴۰۰ به ۲۵۷ همت رسیده و در واقع نرخ استهلاک سرمایه با تشکیل سرمایه برابر شده است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اگر می خواهیم به رشد ۸ درصدی برسیم طبق اعلام سازمان برنامه باید سالانه حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری خارجی داشته باشیم و اگر این میزان تحقق پیدا نکند ما به رشد ۸ درصدی نخواهیم رسید. همچنین بانک مرکزی هم برای رسیدن به رشد ۸ درصدی عدد جذب سرمایه گذاری خارجی را ۲۰۰ میلیارد دلار سالانه در نظر گرفته است.

به جز سال ۱۳۹۶ که به خاطر برجام این عدد به ۵ میلیارد دلار رسید، همیشه شاهد افت میزان جذب سرمایه گذاری خارجی بوده ایم. همچنین میزان جذب سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱ به ۱.۵ میلیارد دلار رسیده است. این آمارهای رسمی در واقع نشان می دهد که تحقق رشد ۸ درصدی در سال های آینده و در طول برنامه هفتم کاری بسیار سخت بوده و نیازمند زیرساخت ها و تغییر ریل اساسی در اقتصاد ایران است

حق شناس همچنین با اشاره به کاهش شدید جذب سرمایه گذاری خارجی سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱، اظهار داشت: به جز سال ۱۳۹۶ که به خاطر برجام این عدد به ۵ میلیارد دلار رسید، همیشه شاهد افت میزان جذب سرمایه گذاری خارجی بوده ایم. همچنین میزان جذب سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱ به ۱.۵ میلیارد دلار رسیده است. این آمارهای رسمی در واقع نشان می دهد که تحقق رشد ۸ درصدی در سال های آینده و در طول برنامه هفتم کاری بسیار سخت بوده و نیازمند زیرساخت ها و تغییر ریل اساسی در اقتصاد ایران است.

این کارشناس اقتصادی که معتقد است لغو تحریم ها و ارتباط با دنیا می تواند تا حد زیادی به بهبود سطح معیشت زندگی خانوارها هم منجر شود، ادامه داد: آثار سیاست‌های اقتصادی را در جمعیت فقرا می‌توانیم مشاهده می‌کنیم. در سه سال گذشته ۳۰ درصد مردم به زیر خط فقر رفته‌اند که ۶۰ درصد از این ۳۰ درصد، کارگران و کارمندان دولت هستند.

کد خبر: ۲۹۶٬۲۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha