۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۸
وزارت صمت پاسخگو تعامل چری و ماموت نیست| تحول صنعت خودرو معطوف خودروسازان یا واردات؟
بازار از نمایشگاه تحول صنعت خودرو گزارش می دهد؛

وزارت صمت پاسخگو تعامل چری و ماموت نیست| تحول صنعت خودرو معطوف خودروسازان یا واردات؟

وزیر صمت در پاسخ به سوال بازار در مورد تعامل ماموت و چری گفت: ضوابطی برای این مساله داشته و در حال بررسی هستیم، اما معاونت حمل و نقل این وزارتخانه پاسخگو این تعامل نیست.

بازار؛ گروه خودرو: سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو امروز با حضور عباس علی آبادی وزیر صمت، معاونین و مدیران خودرویی این وزارتخانه، جواد توسلی مهر مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا، سامان فیروزی مدیر عامل، برخی از مدیران قطعه سازی و اصحاب رسانه آغاز به کارکرد. در این نمایشگاه خودروسازانی مانند گروه صنعتی ایران خودرو و آرین پارس موتور حضور نداشتند، شاید غیبت این خودروسازان علی رغم داشتن دستاوردهای مهم نشان از توجه مدیران این شرکت ها به مباحث اقتصادی دارد. در ادامه به بررسی روز نخست نمایشگاه تحول صنعت خودرو خواهیم پرداخت؛

اقدامات مثبت کرمان موتور در توسعه خودروهای برقی

عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه تحول در صنعت خودرو با اشاره به اینکه تحول در راه است و ما در مرکز این تحول قرار داریم گفت: خودرو در قلب تحولات آینده جای دارد. تحولات در انقلاب صنعتی اول به نحوی بود که امروز انقلاب صنعتی دوم برقی‌سازی را بنیان‌گذاری کرده است. هرچند این برقی‌سازی ابتدا در کارخانه‌ها نمود پیدا کرد اما اکنون در صنعت خودرو نیز اتفاق افتاده است؛ به طوری‌ که اقداماتی در حوزه برقی‌سازی در ابتدای قرن بیستم مشاهده شد و شرکت فورد از جمله پیشتازان این حوزه بود.

سکان دار وزارت صمت در خصوص تغییرات جهانی اظهار داشت: باید به این تحولات توجه ویژه داشته باشیم، به خصوص در کشور ما که این موضوع بسیار حیاتی‌تر است؛ چرا که، برای مثال، در اروپا و به ویژه آلمان، قیمت بالای بنزین خود تشویق‌کننده‌ای برای حرکت به سمت خودروهای با فناوری بهتر است. در دهه گذشته فناوری‌هایی مانند (EGR) یا همان (Exhaust Gas Recirculation) در خودروها به کار گرفته شده‌اند. این روندها باعث شده‌اند که به سمت افزایش راندمان، بهبود بهره‌وری و کاهش شدت انرژی برویم. شدت انرژی یعنی مقدار انرژی مصرف شده برای هر واحد جی‌پی‌تی (Gross Processing Technology) که یا باید جی‌پی‌تی را افزایش دهیم یا باید مصرف انرژی را کاهش دهیم. امیدوارم خودروسازان ما نیز این روند را دنبال کنند.

وزارت صمت پاسخگو تعامل چری و ماموت نیست| تحول صنعت خودرو معطوف خودروسازان یا واردات؟

علی آبادی با اشاره به دستاوردهای کرمان موتور گفت: کرمان موتور در این زمینه پیشتاز بوده و در موضوع تاکسی‌های برقی کار بسیار خوبی را آغاز کرده است. هرچند که در ابتدا مشکلاتی وجود دارد، اما به مرور زمان این نواقص برطرف خواهند شد. برخی خودروسازان مانند ایران خودرو نیز اقدامات موثری انجام و فکر می‌کنم به زودی محصول جدیدی را رونمایی خواهند کرد که نسبت به گذشته از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود.

علی آبادی با اشاره به رشد کیفیت خودروسازان بیان کرد: تلاش کرده‌ایم شاخص‌های کیفی را در کنار شاخص‌های کمی قرار دهیم و خودروسازان را به بهبود کیفیت و کمیت محصولاتشان هدایت کنیم و همچنین بتوانیم قیمت‌ها را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: ما ناگزیر به پذیرش تحولات جهانی هستیم، به‌خصوص در شرایطی که در کشور ما سوخت با قیمت هزار و ۵۰۰ تا ۳هزار تومان عرضه می شود و باید بیشتر به موضوعات بهره‌وری و انرژی روی بیاوریم و توجه داشته باشیم.

وزارت صمت پاسخگو تعامل چری و ماموت نیست| تحول صنعت خودرو معطوف خودروسازان یا واردات؟

علی آبادی در پاسخ به بازار: به نظر بنده سامانه باید حذف شود و با توجه به اینکه این سیستم باید به تدریج کنار گذاشته شود

پاسخ علی آبادی به بازار در مورد تعامل ماموت و چری

وزیر صمت در جمع خبرنگاران نیز در خصوص اینکه وزارت صمت با برگزاری نمایشگاه تحول صنعت خودرو به دنبال چیست؟ گفت: ما در مسیر توسعه باید تغییرات را همگام و حتی جلوتر از سایر رقبا باشیم. این چیزی است که در وزارت صمت دنبال و به سمتی می رویم که به جای تحولات ظاهری، تحولات عمیق را شاهد باشیم.

وی افزود: تحولات عمیق ریشه در مهندسی، نوآوری و دانش دارد. در این راستا ۲ آدرس را به خودروسازان گفته ایم که نخست آدرس کمی است که مقام معظم رهبری نیز نسبت به آن تاکید دارند که بحث جهش تولید به صورت کمی انجام شود. همچنین جهش تولید به صورت کیفی مورد توجه است.

علی آبادی با اشاره به ضرورت دست یابی به جهش کمی و کیفی در صنعت خودرو بیان کرد: ما کیفیت را در رقابت با دنیا قرار داده ایم و خودروهای مختلف در کنار یکدیگر قرار دادیم که مردم مشاهده کنند. اگر چنانچه کیفیت خودروهای داخلی با کیفیت خودروهای تراز جهانی نتوانند رقابت کنند، بیانگر عدم توان صادرات است.

وزیر صنعت با اشاره به امتیازاتی که وزارتخانه متبوعش به شرکت های خودروساز داده است، اظهار داشت: نمایشگاه تحولات خودرو را هرازگاهی برگزار خواهیم کرد و هر وقت که احساس کنیم در دنیا یک جهشی اتفاق افتاده، وضعیت داخلی را هم برای مردم بهبود خواهیم بخشید.

مقام عالی وزارتخانه در پاسخ به این سوال که وزارت صمت برای اینکه عمق ساخت داخل جا بیفتد و هم تولید داخل حمایت شود و هم مردم خودروهای کیفی سوار شوند چه برنامه ای دارد؟، بیان کرد: نمایشگاه تحول صنعت خودرو تنها هدفش این نیست که تحولات خودروهای داخلی را فقط نشان دهد. این رویداد تلاش می کند تحولات جهانی را هم برای خودروسازان داخلی در راستای تحول و هم برای مردم به عنوان مطالبه به نمایش در بیاورد.

عباس علی آبادی وزیر صمت در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه سامانه یکپارچه فروش خودرو حذف می شود، گفت: به نظر بنده سامانه باید حذف شود و با توجه به اینکه این سیستم باید به تدریج کنار گذاشته شود، اولین کاری که کردیم شرط پلاک فعال را حذف می کنیم وسپس به دلیل محدودیت هایی که در واردات داریم، تلاش می کنیم که اولویت را به نحوی تعیین کنیم که عدالت در حق مردم را تامین کند.

وزیر صمت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار این رسانه مبنی بر برنامه صادرات خودروسازان به سایر مناطق نیز بیان کرد: به خودروسازان اعلام کرده ایم که برای سال آینده برای آن ها محدودیت های ارزی قائل خواهیم شد و باید بخشی از سهم ارزی شان را از محل صادرات تامین کنند. این سیاست آن ها را به سمت صادرات هدایت خواهد کرد.

عباس علی آبادی با حضور در غرفه ماموت خودرو در پاسخ به سوال این رسانه در مورد همکاری ماموت و چری بیان کرد: ضوابطی برای این مساله داریم و درحال بررسی هستیم، شاید بهتر باشد پاسخ این سوال را معاونت حمل و نقل اعلام کند.

در سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو خبرنگار این رسانه با اعلام وزیر صمت در خصوص تعامل ماموت و چری از احمد آقایی سرپرست معاونت حمل و نقل جویا چرایی همکاری مذکور شد که در پاسخ این مقام مسئول گفت: وزارت صمت مسئول تنظیم روابط خارجی خودروسازان با شرکا نیست. بنابراین همکاری ماموت و چری ارتباطی به وزارت صمت ندارد.

آقایی: خودروسازان می توانند هر یک شریک خارجی داشته و فعالیت کنند

پاسخ عجیب معاونت حمل و نقل وزارت صمت به بازار

خبرنگار بازار در پرسشی مبنی بر چرایی رقابت سه شرکت داخلی با خودروسازی چری از سرپرست معاونت حمل و نقل با پاسخ؛ اگر توانایی مدیریت چنین موضوعی دارید جهت تدوین سیاستگذاری در وزارت صمت شاغل شوید، مواجه شد.

آقایی در مورد علت تمایل وزارت صمت به شراکت سه خودروساز با چری، اظهار داشت: خودروسازان می توانند هر یک شریک خارجی داشته و فعالیت کنند.

علیرغم تلاش عباس علی آبادی و دستگاه ارتباطات وزارت صمت جهت پاسخگویی به سوالات خبرنگاران، احمد آقایی سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت نه‌ تنها حاضر به مصاحبه نشد، بلکه در برخورد با خبرنگار این رسانه جهت پاسخ به سوال تعامل چری و ماموت، از توضیح قانع کننده یا منطقی سر باز زد.

مزید اطلاع وزارت صمت باید اشاره داشت که رسانه یکی از ارکان شفافیت در صنعت خودرو محسوب می شود.

وزارت صمت پاسخگو تعامل چری و ماموت نیست| تحول صنعت خودرو معطوف خودروسازان یا واردات؟

علی رغم نمایش لوکانو در شب گذشته، ماموت خودرو امروز این خودرو را معرفی نکرد

لوکانو معرفی نشد؟

شب گذشته خودرو لوکانو همراه با سایر محصولات ماموت خودرو در محوطه نمایشگاه تحول صنعت خودرو روئیت شده بود.

پوشش برند این خودرو و پلاک گذر موقت بیانگر معرفی احتمالی این محصول در نمایشگاه تحول صنعت خودرو بود. اما علی رغم نمایش این خودرو شب گذشته، ماموت خودرو امروز لوکانو را معرفی نکرد.
گمانه زنی های در خصوص تغییر سیاست و رویه وزارت صمت جهت تعامل چری و ماموت وجود دارد، احتمالا عدم معرفی لوکانو پیرو این مساله باشد.

درپایان باید اشاره داشت که این رسانه آماده دریافت پاسخ معاونت حمل و نقل وزارت صمت در خصوص تعامل مذکور و اظهار نظر شرکت ماموت است.

کد خبر: ۲۹۶٬۰۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha