۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱
سهامداران منتظر چه سیگنالی هستند؟
بازار دلایل معاملات متعادل بورس را بررسی کرد؛

سهامداران منتظر چه سیگنالی هستند؟

کارشناسان معتقدند فعلا دولت چهاردهم مستقر نشده است. به همین دلیل سهامداران منتظر اجرای وعده‌های مطرح شده در زمان مناظره انتخاباتی هستند.

بازار؛ گروه بورس: بعد از افزایش ارزش معاملات در دو روز ابتدای هفته، شاهد کاهش ارزش معاملات هستیم. تب و تاب معاملات کمی افت پیدا کرد. در مجموع به نظر نمی رسد این روند ترس تداوم زیادی داشته باشد و به مرور شاهد برطرف شدن تفکرات منفی گذشته در بین سهامداران و معامله گران خواهیم بود.

بورس نتوانست رشد کوتاه مدت پس از انتخاباتی تجربه کند. البته پیش از انتخابات کمی به هوای همین موضوع نمادها رشد کردند. اما ورود پولی سنگین و مداومی را رقم نزده است. از طرف دیگر پول شارژ شده ی داخل بازاری نیز به سراغ نمادهای اهرمی رفت. بعد از هیجان معاملات روند متعادل تری پیدا کرد.

شهیر محمدنیا معتقد است که هم اکنون پولهای بزرگی در بورس پارک شده‌اند، این پولها منتظر سیگنال ورود هستند. به طور قطع سرمایه‌گذاری های ۴ یا ۵ ساله در بازار سهام می‌تواند درآمد خوبی را عاید سهامداران کند

در مجموع با کاهش ارزش معاملات مجددا شاهد معاملات ضعیف تری هستیم. چراکه در حال حاضر بورس منتظر دولت چهاردهم است. باید در تصمیم گیری ها این دو اصل را رعایت کند. تصمیمات اقتصاد و عادلانه باشند. دوم اینکه کارشناسی شده باشند.

شهیر محمدنیا کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار در کف ارزنده‌ای قرار دارد، گفت: دولت چهاردهم در بیانیه خود به تاثیر منفی نوسانات اقتصادی، چالش تحریم‌ها و اف ای تی اف پرداخته است. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود با استقرار دولت چهاردهم سرمایه‌گذاران تردید را کنار بگذارند.
او با بیان اینکه هم اکنون پولهای بزرگی در بورس پارک شده‌اند، افزود: این پولها منتظر سیگنال ورود هستند. به طور قطع سرمایه‌گذاری های ۴ یا ۵ ساله در بازار سهام می‌تواند درآمد خوبی را عاید سهامداران کند.
محمدنیا با تاکید بر اینکه نگاه دولت چهاردهم رفع تحریم‌ها و توسعه روابط بین‌المللی است، اظهار کرد: به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که فشار از روی شرکتها برداشته شود.
این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه در حال حاضر بازار سهام متعادل دنبال می‌شود، گفت: سهامداران منتظر اجرای وعده‌های رییس‌جمهور منتخب هستند. در شرایط کنونی اصلاح عواملی مانند قیمت‌گذاری دستوری می‌تواند جان تازه‌ای به بازار سهام ببخشد.

معمولا معامله گران روزانه، نقش مهمی در ایجاد حرکت ها و روندها خصوصا در شروع دارند. آنها به سرمایه گذاران چشم انداز را نشان می‌دهند. در حال حاضر بورسی ها از خرید و پیشنهاد خرید می ترسند. مطمئنا زمانی که کابینه مستقر شود و برنامه ها اجرایی شود برخی فرصت خرید را از دست خواهند داد.

بازار منتظر اصلاح سیاست های مالی

اصلاح سیاست هایی که درآمدهای شرکت ها را هدف قراردادند و از طرف دیگر هزینه های آنها را به شدت متورم کرد. باید در دستور کار دولت چهاردهم قرار بگیرند. در نتیجه ی این سیاست ها حاشیه سود شرکتهای فعال در صنایع مختلف و کسب و کارها فصل به فصل و سال به سال افزایش پیدا می‌کند.

به گفته حسن کاظم زاده ارزش معاملات بورس با ۳۷۰۰ میلیارد تومان تقریبا شرایط بدون تحول خاصی نسبت به گذشته ادامه پیدا کرده‌است. البته نمادهای کوچک و متوسط زیادی هفته گذشته بازده ۱۰ درصد و بیشتر دادند. اما برخلاف آن موج اولیه حرکت سنگین به سمت صندوق های اهرمی و سایر نمادهای پرتراکنش بود. اکثر این نمادهایی که بازده خوب و بالا در هفته گذشته دادند، چندان مورد توجه معامله گران روزانه نبودند

با تحقق سیاست های غیرمداخله گرایانه و همچنین اعتمادساز، تولید، سرمایه گذاری و بورس که دماسنج بخش شفاف اقتصاد است جان می‌گیرد و بخش های دلالی و رانتی در رکود فرو می‌رود.

حسن کاظم زاده گفت: ارزش معاملات بورس با ۳۷۰۰ میلیارد تومان تقریبا شرایط بدون تحول خاصی نسبت به گذشته ادامه پیدا کرده‌است. البته نمادهای کوچک و متوسط زیادی هفته گذشته بازده ۱۰ درصد و بیشتر دادند. اما برخلاف آن موج اولیه حرکت سنگین به سمت صندوق های اهرمی و سایر نمادهای پرتراکنش بود. اکثر این نمادهایی که بازده خوب و بالا در هفته گذشته دادند، چندان مورد توجه معامله گران روزانه نبودند.
او تاکید کرد: مدیران سرمایه گذاری نهادهای مالی در مدت اخیر رویکرد ریسک گریزانه ای داشتند. خصوصا در دو یا سه هفته ی گذشته، پولی که در صندوق های آنها آمده، عمدتا تبدیل به سهام نشده است. آنها در ظاهر ممکن است بهانه های دیگری برای عدم خرید سهام بیاورند. اما فعلا ترجیح داده‌اند نقد باشند.
کاظم زاده تصریح کرد: در گذشته وقتی پول کوتاه مدتی وارد بازار می شد. درگیر سهام می شد و خوب اثر سریع روی رشد قیمت نمادها می گذاشت. اما در حاضر این ریسک گریزی مدیران سرمایه گذاری باعث شده، رشد قیمت در نمادهای صندوق ها اتفاق بیافتد. بعد مدتی با فروکش کردن هیجان، با ضرر خارج شوند.

او معتقد است که برای اینکه بورس بتواند حرکت بزرگ خودش را شروع کند نیاز است تا تحولات بنیادی در صورت های مالی شرکت ها دیده شود. این موضوع زمانبر خواهد بود. اما در حال حاضر به خاطر شرایط کلی هنوز تاثیر تحولات در صورت های مالی دیده نمی شود. به همین جهت برای کسانی که دنبال تشکیل پرتفو بلندمدت هستند. هفته های آتی زمان مناسبی خواهد بود.
عده‌ای دیگر معتقد هستند فعلا در بازار خبری نیست. چراکه مدیران سرمایه گذاری، بورس به بازاری بی ثمر تبدیل شود. انتقاد دیگر به مدیران صندوق ها، خرید تعداد نماد محدودی است که به واسطه فرار از ریسک نقدشوندگی این کار را می کنند. مادامی که ریسک گریزی مدیران سرمایه گذاری باعث ضرر سهامداران و نهاد مالی خودشان نشود. این روحیه تداوم پیدا می‌کند.

از طرف دیگر در بازارهای موازی نوسانات ادامه دارد. به طوری که با خبر پیروزی پزشکیان، طلا و ارز منفی شدند. شدت منفی اولیه به قدری بود که عده‌ای به هوای گرفتن نوسان در سمت خریدار حاضر شدند.

به نظر می رسد هنوز طلا و ارز برای پیدا کردن تعادل جدید کار داشته باشند. فارغ از اینکه آیا سیاست های پزشکیان خواهد توانست سمت عرضه ارز را تقویت یا سمت تقاضا را تضعیف کند. فعلا در کوتاه مدت چشم انداز گشایشی باعث فروشنده بودن بسیاری در بازار ارز و طلا خواهد شد. اما باید توجه داشت که افزایش متوسط نرخ نیما در تیر و مرداد می تواند به نفع نمادهای بزرگ پتروشیمی و صادراتی شود. در مجموع گزارش ها باعث خواهد شد تفاوت بازده نمادها در ۱۰ روز آتی قابل توجه باشد.

کد خبر: ۲۹۶٬۰۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha