۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۹
بزرگترین ریزش هفتگی قیمت جهانی مس از سال ۲۰۲۲ چگونه رقم خورد؟
تحلیل بازار فلزات پایه؛

بزرگترین ریزش هفتگی قیمت جهانی مس از سال ۲۰۲۲ چگونه رقم خورد؟

فلز مس طی آخرین روز هفته معاملاتی جاری به پایین ترین سطح قیمت هفتگی خود از سال ۲۰۲۲ به این سو رسیده و وارد کانال ۹۲۰۰ دلاری شد.  

بازار؛ گروه بین الملل: علیرغم خوشبینی های به وجود آمده در خصوص وضعیت اقتصاد جهانی به ویژه بهبود در شاخص های مربوط به رشد اقتصادی و تولید در چین که طی ماه های گذشته منجر به رشد بسیار چشمگیری در بازار جهانی مس شده بود، قیمت این فلز پایه و استراتژیک طی آخرین روز هفته معاملاتی جاری به پایین ترین سطح قیمت هفتگی خود از سال ۲۰۲۲ به این سو رسیده و وارد کانال ۹۲۰۰ دلاری شد.

البته مس تنها فلز بازار نبوده که چنین وضعیتی را تحمل می کند؛ سنگ آهن نیز برای نخستین بار طی ماه های گذشته به زیر ۱۰۰ دلار در هر تن کاهش قیمت را تجربه کرده که نشانگر بروز بحرانی جدید در بازار فلزات اساسی است.

بزرگترین ریزش هفتگی قیمت جهانی مس از سال ۲۰۲۲ چگونه رقم خورد؟

قیمت مس طی روز معاملاتی جمعه هفته گذشته، با بیش از ۵ درصد اصلاح در بورس فلزات لندن، در کنار فلزات دیگری چون آلومینیوم و نیکل، بیشترین ریزش قیمت طی هفته های گذشته را تجربه کرد.

شرکت های تولید کننده کنسانتره و شمش در چین، طی هفته های اخیر با کاهش چشمگیر تولید مواجه بوده اند که همین امر، تقاضای جهانی برای سنگ مس را نیز تا حد زیادی کاهش داده است.

هرچند، یکی از دلایل اصلی این ریزش، افزایش مجدد شاخص دلار طی روزهای گذشته و بازگشت بخشی از سرمایه های آزاد بازار به سمت سپرده های بانکی بوده، اما وضعیت تولید کنسانتره مس در چین، بزرگترین عامل این ریزش به حساب می آید.

کاهش تقاضا در چین، بلای جان بازار مس!

شرکت های تولید کننده کنسانتره و شمش در چین، طی هفته های اخیر با کاهش چشمگیر تولید مواجه بوده اند که همین امر، تقاضای جهانی برای سنگ مس را نیز تا حد زیادی کاهش داده است. «مایکل وایدمر» تحلیلگیر ارشد «بانک آمریکا» معتقد است که وضعیت به وجود آمده در کاهش تقاضای مس، منجر به تنظیم موقعیت های فروش شورت در بازارهای جهانی شده؛ موضوعی که نهایتا منجر به افزایش فشار فروش و در نتیجه، کاهش قیمت در بازار شده است.

بزرگترین ریزش هفتگی قیمت جهانی مس از سال ۲۰۲۲ چگونه رقم خورد؟

همانگونه که در نمودار بالا ملاحظه می فرمایید، قیمت مس پس از رسیدن به سقف قیمت سالانه خود در ماه می سال جاری، شروع به اصلاح کرده که دلیل عمده آن، کاهش میزان تقاضای کارخانه های چین برای این فلز اساسی به کمترین میزان خود طی سه ماه گذشته است.

ذخایر نگهداری شده مس در انبارهای تحت نظارت بورس فلزات لندن از اواسط ماه مه بیش از دو برابر شده و به بالاترین میزان از سپتامبر ۲۰۲۱ رسیده است.

از سوی دیگر، همزمان با برگزاری «پلنوم سوم» دولت چین طی این هفته، نشانه های محدودی از تمایل کارخانه های چینی برای افزایش تقاضای سنگ مس به چشم می خورد. هلدینگ سرمایه گذاری ANZ نیز این پیش بینی ها را تایید کرده و در گزارش اخیر خود آورده است که تغییری در سیاست های کلان دولت چین در زمینه افزایش تقاضا برای مس به چشم نمی خورد.

وقوع زمین لرزه ۷.۴ ریشتری روز جمعه هفته گذشته در منظقه سن پدرو، یعنی درست در نزدیکی معادن مس این کشور، می تواند عرضه مس به بازار را دچار مشکل سازد.

ذخایر نگهداری شده مس در انبارهای تحت نظارت بورس فلزات لندن از اواسط ماه مه بیش از دو برابر شده و به بالاترین میزان از سپتامبر ۲۰۲۱ رسیده است. به گفته بورس فلزات لندن، بیشتر این ذخایر نیز در سوله های آسیایی قرار دارند. هرچند که تاکنون، نشانه هایی از عرضه گسترده این ذخایر به بازار به چشم نمیخورد، اما بدیهی است که در صورت آزادسازی این حجم از ذخایر در بازارهای جهانی، فشار فروش در بازار افزایشی بیشتر خواهد یافت که منجر به ریزش بیشتر قیمت می شود.

پیش بینی تحلیلگران از بازار میان مدت مس

اگرچه قیمت مس از اواسط ماه می به این، رو به کاهش گذاشته است؛ اما باید توجه داشت که هنوز نقاط مثبتی نیز پیش روی سرمایه گذاران قرار دارند که مهمترین آنها، کاهش خروجی تولید معدن «کُبر» در پاناما است که از ماه دسامبر سال ۲۰۲۳ به فعالیت خود پایان داد. از سوی دیگر، وقوع زمین لرزه ۷.۴ ریشتری روز جمعه هفته گذشته در منظقه سن پدرو، یعنی درست در نزدیکی معادن مس این کشور، می تواند عرضه مس به بازار را دچار مشکل سازد. در حقیقت، باید گفت که نشانه ای از افزایش تولید در آمریای جنوبی و مرکزی به عنوان خاستگاه مس جهان به چشم نخورده که همین امر میتواند دستکم نور امید برای جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت را زنده نگه دارد.

نکته مهم دیگر اینکه بر اساس آخرین گمانه زنی های رسانه های آمریکایی، فدرال رزرو احتمالا از ماه سپتامبر، اقدام به آغاز کاهش نرخ بهره بانکی خواهد کرد که چنین اقدامی میتواند منجر به بازگشت بخش قابل توجهی از سرمایه های سپرده گذاری شده در بانک های این کشور به بازارهای سرمایه و کامودیتی های مختلف شود. با توجه به کاربرد وسیع مس در صنایع مختلف به ویژه ادوات انتقال انرژی، خوردورهای الکتریکی و انرژی سبز، می توان امیدوار بود که آغاز چنین روندی میتواند منجر به تزریق جانی دوباره به کالبد بی رمق بازار فلزات اساسی در سطح جهان باشد.

کد خبر: ۲۹۶٬۰۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha