۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۲
شناسایی نخستین بیمار تب دنگی در تهران| ۹ استان درگیر شده‌اند
عشرتی خبر داد؛

شناسایی نخستین بیمار تب دنگی در تهران| ۹ استان درگیر شده‌اند

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از شناسایی نخستین مورد تب دنگی در تهران خبر داد که مسافر بوده است.

به گزارش بازار، بابک عشرتی معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: تا روز چهارشنبه ۲۷ تیر ماه، ۱۵۱ بیمار مبتلا به تب دنگی در کشور شناسایی شدند که از این تعداد ۱۲ مورد انتقال محلی بوده است؛ یعنی این افراد سابقه سفر نداشتند و در داخل کشور آلوده شده‌اند.

وی ادامه داد: از این تعداد ۱۳۰ نفر از کشور امارات، ۷ مورد از پاکستان، یک مورد از عمان و یک مورد از بنین آفریقا مبتلا شده بودند.

عشرتی با بیان اینکه پشه آئدس در شمال کشور و جنوب متفاوت عمل می‌کند، افزود: در نواحی شمالی کشور بیشتر این پشه در روز می‌گزد و اصطلاحاً روز گرد است و در نواحی جنوب، این پشه شب گرد است؛ یعنی بیشتر در منزل نیش میزند.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به جذب شدن پشه آئدس به لباس‌های تیره و کدر در توصیه‌ای به هموطنان اعلام کرد: عموم مردم از لباس‌های آستین بلند و رنگ‌های شاد استفاده کنند و استفاده از کرم‌های ضد گزش حشره چه به صورت طبیعی یا شیمیایی می‌تواند از ابتلاء جلوگیری کند.

وی افزود: اگر فردی مبتلا به تب دنگی شود تا ۹ روز از شروع علائم، هر پشه عادی که خونخواری کند به ویروس آلوده می‌شود و در صورت تخم گذاری پشه‌های به وجود آمده هم دارای ویروس خواهند بود.

عشرتی ادامه داد: البته باید در نظر داشت که هر پشه نهایتاً تا یک ماه می‌تواند زنده بماند و هر پشه تا ۱۰ نفر را در روز می‌تواند مورد گزش قرار دهد.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: آب‌های راکد، آب زیر گلدان، لاستیک‌های فرسوده، بطری‌ها و نایلون‌های رها شده در طبیعت می‌تواند محل تکثیر پشه باشند که هم وطنان باید در دفع صحیح پسماندهای خود در این ایام اهتمام ویژه داشته باشند.

به گفته عشرتی، تاکنون استان‌های هرمزگان، فارس، خوزستان، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، سیستان بلوچستان، اصفهان و گیلان به تب دنگی آلوده شدند.

کد خبر: ۲۹۶٬۰۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha