۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸
گاز رومیزی بهتر است یا اجاق گاز فردار؟ مقایسه و معرفی برندها

گاز رومیزی بهتر است یا اجاق گاز فردار؟ مقایسه و معرفی برندها

انتخاب اجاق گاز مناسب برای آشپزخانه، می تواند تاثیر زیادی بر زیبایی و کارایی آن داشته باشد.

به گزارش بازار، انتخاب اجاق گاز مناسب برای آشپزخانه، می تواند تاثیر زیادی بر زیبایی و کارایی آن داشته باشد. دو مدل محبوب در بازار، اجاق گازهای رومیزی و فر دار هستند. شاید برای شما هنگام خرید سوال پیش بیاید که گاز صفحه ای خوبه یا گاز فردار؟ در این مقاله به مقایسه این دو نوع اجاق گاز می پردازیم تا به شما در انتخاب بهترین گزینه برای آشپزخانه خود کمک کنیم.

مقایسه اجاق گاز فردار و رومیزی

در این بخش این دو مدل گاز را از نظر فاکتورهای مختلف مورد بررسی قرار می دهیم تا به شما کمک کنیم انتخاب بهتری داشته باشید:

طراحی و جنس گاز

اجاق گاز فردار، متشکل از اجاق گاز و فر در یک دستگاه است و به عنوان یک مدل سنتی و قدیمی شناخته می شود. اجاق گازهای فردار در جنس های مختلفی مانند استیل ضد زنگ، لعاب و شیشه تولید می شوند و از نظر ظاهری، تنوع قابل قبولی را ارائه می کنند.

با این حال، اجاق گازهای فردار به دلیل داشتن فر، فضای بیشتری اشغال می کنند و ممکن است برای آشپزخانه های کوچک مناسب نباشند.  در مقابل اجاق گاز رومیزی، تنها شامل شعله ها برای پخت و پز است و فر ندارد. اجاق گازهای رومیزی در جنس های مختلفی مانند استیل ضد زنگ، شیشه، سرامیک و چدن موجود هستند و از نظر ظاهری، بسیار شیک و مدرن به نظر می رسند. یکی از مهم ترین مزایای اجاق گاز رومیزی، اشغال فضای کمتر در مقایسه با مدل های فردار است.

 انتخاب بین بهترین گاز رومیزی استیل یا شیشه ای، با توجه به نیازها و سلیقه شما تعیین می شود. اگر به دنبال یک گاز رومیزی با کیفیت و با دوام هستید که عملکرد خوبی داشته باشد، گاز رومیزی استیل گزینه مناسبی برای شما است. این نوع گاز رومیزی دارای راندمان حرارتی بالایی است و باعث می شود تا غذا سریعتر پخته شود. همچنین، این نوع گاز رومیزی از مقاومت بالایی در برابر ضربه و حرارت برخوردار است و تمیز کردن آن نیز آسان است.

اگر به دنبال بهترین گاز رومیزی با قیمت پایین تر هستید که ظاهری مدرن و زیبا داشته باشد، گاز رومیزی شیشه ای گزینه مناسبی برای شما است. این نوع گاز رومیزی دارای ظاهری مدرن و زیبا است و از قیمت پایین تری نسبت به گازهای رومیزی استیل برخوردار است. 

مقایسه قیمت اجاق گازهای رومیزی و مبله

قیمت گاز رومیزی یا مبله با عوامل مختلفی بستگی دارد. اجاق گازهای فردار به طور کلی گران تر از اجاق گازهای رومیزی هستند. این به دلیل پیچیدگی بیشتر ساخت آنها و امکانات اضافی مانند فر است. قیمت اجاق گازهای فردار می تواند از چند میلیون تومان تا ده ها میلیون تومان متغیر باشد. اما اگر نیاز به فر داشته باشید و بخواهید فر را به صورت جداگانه تهیه کنید احتمالا قیمت تمام شده گاز رومیزی و فر برای شما بیشتر از اجاق گاز فر دار تمام شود.

عملکرد اجاق گازها

اجاق گاز های فردار علاوه بر کارایی به عنوان اجاق گاز، با تعبیه فر در زیر یا مجاور شعله ها، امکان پخت و پز گسترده تر و متنوع تری را ارائه می دهد. در مقابل اجاق گاز رومیزی همانطور که از نامش پیداست،  صرفاً برای پخت و پز روی شعله ها طراحی شده است. 

همچنین توان شعله در هر دو نوع اجاق گاز با واحد وات یا کیلوکالری در ساعت سنجیده می شود. به طور کلی، اجاق گازهای فردار به دلیل فضای بیشتر، از توان شعله های بالاتری برخوردارند. این موضوع به خصوص در شعله های مخصوص پخت و پز سریع (جوش آوردن آب و ...) مشهودتر است.

نحوه نصب اجاق گازها

نصب اجاق گاز فردار به طور معمول به صورت مستقل انجام می شود و نیازی به اتصال آن به کابینت ها وجود ندارد. این نوع اجاق گازها معمولاً دارای پایه های مخصوص بوده و به تنهایی می توانند وزن خود را تحمل کنند. به همین دلیل، اجاق گازهای فردار از نظر محل قرارگیری انعطاف پذیری بیشتری دارند و می توان آنها را در هر نقطه از آشپزخانه که مورد نظر شماست، قرار داد.

images_1721216533_6697ae1544e3c.jpg

در مقابل، اجاق گاز رومیزی باید روی کابینت ها نصب شود. این نوع اجاق گازها فاقد پایه بوده و برای قرارگیری و ثبات به سطحی صاف و محکم مانند کابینت نیاز دارند. نصب اجاق گاز رومیزی کمی پیچیده تر از اجاق گاز فردار است و نیاز به دقت و ظرافت بیشتری دارد. در هنگام نصب اجاق گاز رومیزی، باید به ابعاد و برش های دقیق کابینت توجه کرد تا اجاق گاز به درستی در جای خود قرار گرفته و محکم شود.

نظافت اجاق گازها

اجاق گازهای فردار به دلیل داشتن فر، ممکن است بیشتر در معرض کثیفی و چربی قرار بگیرند. ذرات غذا، روغن پخت و پز و دود ناشی از پخت و پز، به مرور زمان در داخل فر جمع شده و به سختی پاک می شوند.

در مقابل اجاق گازهای رومیزی به دلیل نداشتن فر، به طور کلی تمیز کردن ساده تری دارند. با این حال، در برخی از مدل ها، سرشعله ها ثابت هستند و جدا نمی شوند. در این صورت، تمیز کردن زیر سرشعله ها و اطراف آنها ممکن است کمی دشوارتر باشد.

اجاق گاز مبله چیست؟

اگر تصمیم به خرید اجاق گاز فردار گرفته اید، شاید اسم اجاق گاز مبله به گوشتان خورده باشد و با وجود این بررسی ها برایتان سوال باشد که اجاق گاز مبله چیست و چه تفاوتی با اجاق گاز فردار دارد و خرید کدام بهتر است. در جواب این سوال باید گفت، اجاق گاز های مبله همان اجاق گاز های پایه دار هستند و در دو نوع مختلف اجاق گاز فردار و طرح فر عرضه می شود و در واقع اجاق گازهای فردار نوعی از اجاق گازهای مبله هستند.

images_1721216682_6697aeaac56f4.jpg

اجاق گاز صفحه ای چیست؟

در جواب سوال اجاق گاز صفحه ای چیست و چه تفاوتی با اجاق گاز رومیزی دارد نیز باید گفت اجاق گاز صفحه ای همان اجاق رومیزی است که دو نوع دارد. انواع گاز رومیزی عبارت است از نوع اول که روی کابینت قرار می گیرد و نوع دوم که به صورت توکار عرضه می شود و مرسوم تر میباشد.

به نقل از دیجی کالا:

برای خرید اجاق گاز صفحه‌ای باید به متراژ و فضای آشپزخانه توجه کرد. آشپزخانه قلب یک خانه و اجاق قلب آشپزخانه است از این رو در انتخاب آن باید نهایت دقت و وسواس صورت بگیرد. 

مزایا و معایب گاز رومیزی و فردار

در این بخش مزایا و معایب این دو نوع گاز را بررسی میکنیم تا با مقایسه دقیق تر بتوانید بفهمید که گاز رومیزی بهتر است یا اجاق گاز فردار!

مزایای اجاق گاز رومیزی:

  • این مدل فضای کمی روی کابینت اشغال می کند و برای آشپزخانه های کوچک ایده آل است.
  • اجاق گازهای رومیزی در طرح ها و رنگ های مختلفی عرضه میشوند و به راحتی با دکوراسیون آشپزخانه شما هماهنگ میشوند.
  • بسیاری از اجاق گازهای رومیزی مجهز به سیستم ایمنی خودکار هستند که در صورت خاموش شدن شعله، جریان گاز را قطع میکند.

images_1721216577_6697ae415c27f.png

معایب اجاق گاز رومیزی:

  • این مدل فاقد فر است، بنابراین برای پخت و پز هایی که نیاز به فر دارند، باید از فر توکار یا مایکروفر استفاده کنید.
  • اجاق گازهای رومیزی معمولا تعداد شعله کمتری نسبت به اجاق گازهای فر دار دارند.

مزایای اجاق گاز فر دار:

  • فر اجاق گاز برای پخت و پز انواع غذاها، کیک ها و شیرینی ها مناسب است.
  • اجاق گازهای فر دار معمولا دارای تعداد شعله بیشتری نسبت به اجاق گازهای رومیزی هستند.
  • برخی از اجاق گازهای فردار مجهز به امکانات اضافی مانند گریل، جوجه گردان و تایمر هستند.

معایب اجاق گاز فر دار:

  • این مدل فضای بیشتری نسبت به اجاق گازهای رومیزی اشغال می کند و برای آشپزخانه های کوچک مناسب نیست.
  • اجاق گازهای فر دار معمولا گران تر از اجاق گازهای رومیزی هستند.
  • تمیز کردن فر اجاق گاز میتواند کمی سخت باشد.

نتیجه گیری

در نهایت اگر به دنبال یک اجاق گاز هستید که بتوانید از آن برای پخت انواع غذا، کیک، شیرینی و ... استفاده کنید، اجاق گاز فردار گزینه مناسب تری برای شما است. اما اگر فضای کمی در آشپزخانه دارید یا به فر نیاز ندارید، اجاق گاز رومیزی می تواند گزینه مقرون به صرفه و مناسبی برای شما باشد.

همچنین اگر به فر نیاز دارید و به علت مدرن تر بودن گاز رومیزی به این نوع گاز علاقه دارید و می خواهید بدانید گاز فردار بهتر است یا فر جدا، باید بدانید که می توانید با بودجه بیشتر و تهیه گاز رومیزی و فر به صورت جداگانه به خواسته خود برسید و علاوه بر داشتن فر، سبک مدرن آشپزخانه خود را حفظ کنید.

اگر به دنبال گاز رومیزی یا گاز مبله خارجی هستید پیشنهاد ما برند آلمانی کوپرزبرگ است. با سرچ کوپرزبرگ در گوگل می توانید تمام مدل های گاز رومیزی گازی و برقی یا اینداکشن و همچنین اجاق گاز مبله را ملاحظه نمایید. برای گاز رومیزی انولع فرها و مایکروفرهای توکار هم دارد. 

کد خبر: ۲۹۶٬۰۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha