۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۲
چرخه فضیلت چین چگونه توسعه را پیش می برد
اصلاحات اقتصادی چین پیشران اقتصاد جهانی

چرخه فضیلت چین چگونه توسعه را پیش می برد

اصلاحات و اقدامات چین به حفظ ثبات تجارت جهانی و رفع موانع توسعه اقتصادی جهان کمک می کند.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی گلوبال تایمز اخیرا در مقاله ای نوشت: حمایت قاطعانه چین از آزادسازی تجارت و تسهیل سرمایه گذاری و همچنین مخالفت شدید این کشور با اشکال مختلف یکجانبه گرایی و حمایت گرایی، همگی به حفظ ثبات تجارت جهانی و رفع موانع توسعه اقتصادی جهان کمک می کند.
ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.
سومین جلسه عمومی بیستمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین (CPC) از دوشنبه تا پنجشنبه در پکن تشکیل شد تا ترتیبات استراتژیک تعمیق بیشتر اصلاحات و ترویج مدرنیزاسیون چین را انجام دهد. این نشست رویدادی جهانی است. از آنجایی که دومین اقتصاد بزرگ جهان در داخل و خارج از کشور با مشکلات و موقعیت‌های جدید مختلفی مواجه است، نحوه رویارویی و حل آن‌ها نه تنها مستقیماً بر وضعیت بین‌المللی کنونی تأثیر می‌گذارد، بلکه تأثیر نمایشی قوی نیز خواهد داشت. انتخاب انزوا و جداسازی و یا باز کردن درها و همکاری با دیگر کشورها، بازی حاصل جمع صفر یا برد-برد، تأثیرات متفاوتی بر جامعه بشری خواهد داشت. بنابراین با تشکیل این نشست تمام جهان بر چین متمرکز شده است.
پیشینه مهم نشست فوق این است که جهانی شدن اقتصادی که دهه هاست ادامه دارد، با تهدیدهای بی سابقه ای مواجه است که بی اعتمادی و شکاف روزافزون روابط سیاسی و اقتصادی بین المللی را درگیر کرده است. توسعه فناوری فرصت هایی را به همراه دارد اما مشکلاتی را نیز ایجاد می کند. به عنوان مثال، توسعه فناوری اینترنت راحتی بیشتری را برای مردم ایجاد می کند، اما خطرات امنیتی جدیدی نیز ایجاد می کند. فناوری پیشرفته کارایی تولید را بهبود می بخشد، اما نابرابری ثروت را در برخی مکان ها تشدید می کند. رواج پلتفرم‌های اجتماعی، گردش اطلاعات را تسریع می‌کند اما همچنین منجر به افزایش اخبار جعلی می‌شود. همزمان، بحران‌های مالی جهانی، درگیری‌های منطقه‌ای و سایر رویدادهای ناگهانی به‌طور مکرر رخ می‌دهند و جامعه بشری را به سمت یک دوراهی تاریخی سوق می‌دهند.

اصلاحات چین یک چرخه با فضیلت را نشان داده است: این اصلاحات توسط مشکلات هدایت می شود و از طریق حل مستمر مشکلات عمیق می شود. نتیجه نهایی این است که چین معجزه اقتصادی توسعه سریع و معجزه اجتماعی ثبات بلندمدت را ایجاد کرده است اما سیاستمداران غربی منطق زیربنایی توسعه چین را درک نکرده اند

در شرایطی که برخی از کشورهای بزرگ به طور غیرمسئولانه تقصیر و مسئولیت را به کشورهای خارجی منتقل می کنند، از اختلافات خارجی برای انتقال درگیری های داخلی استفاده می کنند و به طور جدی بر ثبات زنجیره صنعتی و زنجیره تامین جهانی تأثیر می گذارند، چین بدون تردید پرچم اصلاحات و گشایش را برافراشته است. چین با ترویج مدرنیزاسیون چین از طریق تعمیق اصلاحات بیشتر و به اشتراک گذاشتن دستاوردهای مدرنیزاسیون با جهان، به جهشی تاریخی از همزیستی مسالمت آمیز به سرنوشت مشترک دست یافته است. عزم و شجاعت حزب حاکم چین و نیز صلابت و اتحاد جامعه چین در «انجام اصلاحات تا آخر» انرژی مثبت ارزشمندی را برای جهانی پر از تغییرات و آشفتگی فراهم می کند.
چین دیگر کشورها را به علت مشکلات مختلف جدیدی که با آن مواجه هستند، سرزنش نکرده است بلکه دائما در تلاش برای بهبود، نوآوری و ارتقای خود است. این امر نشان از وسعت اندیشه و احساس مسئولیت یک ملت بزرگ دارد. اصلاحات چین به ارزش اصلی در اولویت قرار دادن مردم پایبند بوده و همیشه جهت گیری هدف را با جهت گیری مشکل ترکیب کرده است، با تاکید رهبر چین بر پیگیری مشکل و تمرکز بر حل آن. بنابراین اصلاحات چین یک چرخه با فضیلت را نشان داده است: این اصلاحات توسط مشکلات هدایت می شود و از طریق حل مستمر مشکلات عمیق می شود. نتیجه نهایی این است که چین معجزه اقتصادی توسعه سریع و معجزه اجتماعی ثبات بلندمدت را ایجاد کرده است. سیاستمداران غربی که شک دارند که چین با دزدیدن دستاوردهای غربی به توسعه سریع دست یافته است، در واقع منطق زیربنایی توسعه چین را درک نکرده اند.

چین با پایبندی به استفاده از فضای باز جهت ارتقاء اصلاحات، توسعه و نوآوری به پیشبرد فضای باز خود به سطح بالاتر ادامه خواهد داد

شایان ذکر است که سومین جلسه عمومی بیستمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین نه تنها طرحی جدید برای توسعه اقتصادی و اجتماعی چین ترسیم می کند، بلکه فرصت های جدیدی را برای شرکت های خارجی که امیدوارند از بازار چین بهره مند شوند، به ارمغان می آورد. در این نشست بر روی تعدادی از موضوعات اساسی مانند تعمیق اصلاحات جامع، ترویج مدرنیزاسیون چین، بهینه سازی محیط تجاری و تقویت همکاری های بین المللی تمرکز شد. همانطور که شی جین پینگ، دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در موارد متعدد گفت: درهای چین بیشتر باز خواهند شد و هرگز بسته نخواهند شد. اصلاحات و توسعه چین دارایی های گرانبهایی هستند، هم برای خودش و هم برای نظم بین المللی عادلانه تر. از منظر ترویج جهانی شدن اقتصادی، حمایت قاطعانه چین از آزادسازی تجارت و تسهیل سرمایه گذاری و همچنین مخالفت شدید این کشور با اشکال مختلف یکجانبه گرایی و حمایت گرایی، همگی به حفظ ثبات تجارت جهانی و رفع موانع توسعه اقتصادی جهان کمک می کند.
در ماه مارس، رئیس جمهور چین هنگام ملاقات با نمایندگان جوامع تجاری، استراتژیک و دانشگاهی ایالات متحده آمریکا اظهار داشت: اصلاحات چین متوقف نخواهد شد و گشایش در آن نیز متوقف نخواهد شد. چین در حال برنامه ریزی و اجرای یک سری اقدامات مهم است. گام‌هایی برای تعمیق کامل اصلاحات و تقویت مداوم محیط تجاری مبتنی بر قانون و در سطح جهانی، فضای توسعه گسترده‌تری را برای کسب‌وکارهای آمریکایی و دیگر کشورهای خارجی ایجاد می‌کند. چین با پایبندی به استفاده از فضای باز برای ارتقای اصلاحات، توسعه و نوآوری، به پیشبرد فضای باز خود به سطح بالاتر ادامه خواهد داد. مردم دلایلی دارند که انتظار نتایج مثمر ثمری از سومین جلسه عمومی بیستمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین داشته باشند، که ارتقای ارتباط چین با جهان را به سطح بالاتری تسریع خواهد کرد و فرصت ها و همکاری های بیشتری را برای جهان به ارمغان خواهد آورد.

کد خبر: ۲۹۵٬۳۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha