۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۱
کاهش بیش از ۸۰ درصدی صادرات ریفرمیت پتروشیمی بوعلی
دود ناترازی بنزین در چشم پتروشیمی ها

کاهش بیش از ۸۰ درصدی صادرات ریفرمیت پتروشیمی بوعلی

ناترازی بنزین باعث کاهش صادرات ریفرمیت های پتروشیمی بوعلی شده، طوری که صادرات این محصول از حدود ۶۱ هزار و ۴۲۳ تن به ۹ هزار و ۹۱۴ تن کاهش یافته است. هم زمان با کاهش صادرات عرضه داخلی ریفرمیت بیشتر شد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: سهم بنزین پتروشیمی ها در بازار به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. آمارهای اعلامی از طرف شرکت پخش و پالایش نشان می دهد که کشور دست کم با نا ترازی ۱۵ میلیون لیتری بنزین مواجه است. افزایش ناترازی بنزین باعث شده که شرکت پخش و پالایش دست به دامن شرکت های پتروشیمی شود. ریفرمیت های پتروشیمی که پیش از این بیشتر برای صادرات مصرف می شد، حالا صرف کسری و ناترازی بنزین می شود.

پتروشیمی بوعلی از جمله تولید کنندگان ریفرمیت است که صادراتش امسال کاهش چشم گیری را تجربه کرده است. گزارش های منتشر شده در کدال نشان می دهد که صادرات ریفرمیت بوعلی از حدود ۶۱ هزار و ۴۲۳ تن به ۹ هزار و ۹۱۴ تن کاهش یافته است. درآمد حاصل از فروش این محصول نیز از یک هزار و ۷۴۸ میلیارد و ۸۷۸ میلیون تومان به ۳۵۲ میلیارد تومان کاهش یافته است. به عبارت دیگر می توان ادعا کرد که در این بخش افت بیش از ۸۰ درصدی را شاهد بودیم.

هم زمان با کاهش صادرات فروش ریفرمیت در داخل افزایش یافته است. کدال نشان می دهد که بیشترین درآمد پتروشیمی بوعلی در بازار داخل از محل فروش این محصول بوده است.

فروش داخلی بیشتر شد

جمع فروش داخلی پتروشیمی بوعلی تا پایان خرداد به ۲۸۲ هزار و ۸۸۵ تن به ارزش ۹ هزار و ۲۲۷ میلیارد و ۶۴۱ میلیون تومان رسیده است. هر چند که فروش این شرکت از نظر حجمی تغییر زیادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نداشته است، اما درآمد این شرکت از نظر ارزش رشد حدود ۱.۴ همتی را تجربه کرده است. گزارش های کدال نشان می دهد که جمع فروش داخلی این شرکت در مدت مشابه سال گذشته ۷ هزار و ۸۷۸ میلیارد و ۱۷۸ بوده است.

جمع فروش صادراتی هم روند صعودی را نشان می دهد. جالب است که بدانید جمع فروش صادراتی این شرکت از ابتدای سال مالی تا پایان خرداد امسال ۳ هزار و ۵۴۸ میلیارد تومان بوده است. حال آنکه این شاخص در مدت مشابه سال گذشته حدود ۲ هزار و ۹۶۴ میلیارد تومان اعلام شده بود.

پر فروش ترین محصول های بوعلی کدامند؟

ریفرمیت، برش سبک و برش سنگین ۳ محصول پر فروش پتروشیمی بوعلی هستند. آنگونه که صورت های مالی نشان می دهد از ابتدای سال مالی تا پایان خرداد امسال ۹۰ هزار و ۷۴۱ تن ریفرمیت تولید و ۶۷ هزار و ۵۳۰ تن از این محصول به ارزش ۲ هزار و ۵۲۴ میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان فروخته است. بعد از ریفرمیت بیشترین فروش پتروشیمی بوعلی مربوط به برش سبک بوده است. تعداد تولید این محصول ۷۲ هزار و ۳۳۷ تن و مقدار فروش آن نیز ۶۶ هزار و ۲۴۷ تن بوده است.

مبلغ حاصل از فروش این محصول نیز یک هزار و ۵۵۲ میلیارد و ۹۹۰ میلیون تومان بوده است. برشهای سنگین دیگر محصول پر فروش پتروشیمی بوعلی بوده است.

لازم به یادآوری است که مجمع سالانه پتروشیمی بوعلی سینا ۱۲ تیر امسال برگزار و با تصویب صورت های مالی، مقرر شد ۷۰۰ تومان سود برای هر سهم توزیع شود.

نگاهی به این گزارش‌ های مالی نشان می‌دهد بوعلی در سال ۱۴۰۲ بیشتر از ۵۷ همت از فروش محصولات خود درآمد داشته است. شایان ذکر است عمده درآمد این شرکت از فروش دو محصول ریفرمیت و برش سنگین بوده است. به طوری که این دو محصول برای بوعلی به‌ترتیب ۲۶.۴ و ۱۵.۲ همت درآمد داشته‌ اند. لازم به یادآوری پتروشیمی بوعلی در فهرست پر درآمد ترین‌ پتروشیمی‌ های بورسی قرار دارد. حال باید دید بوعلی تا چه حد در افزایش درآمد خود موفق بوده است. بررسی گزارش‌ های مالی این شرکت نشان می‌ دهد درآمد حاصل از فروش محصولات بوعلی در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۱۸ درصد بالا رفته است.

کد خبر: ۲۹۶٬۰۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha