۲۸ تیر ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۸
تاثیر رکود صنعت ساختمان بر تولید و مصرف شیرآلات| بازارهای اروپایی در انتظار محصولات ایرانی
«بازار» گزارش می دهد

تاثیر رکود صنعت ساختمان بر تولید و مصرف شیرآلات| بازارهای اروپایی در انتظار محصولات ایرانی

رکود عمیق در صنعت ساختمان این روزها بر تولید شیرآلات سایه افکنده است اما برخی از واحدهای تولیدی با اقدامات نوآورانه توانسته اند از این مشکلات نهایت استفاده را برده و آنرا به فرصت تبدیل کنند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: رکود عمیق در صنعت ساختمان باعث شده تا این روزها اکثر تولیدکننده های فعال در صنعت ساختمان نگران از آینده کاری خود باشند. این روزها به دلیل رکودی که صنعت ساختمان و ساخت و ساز با آن مواجه است به تولید کننده های شیرآلات این فرصت را داد که یا باید بمانند و با نوآوری های جدید ادامه حیات بدهند و یا اینکه از این بازار خارج شوند.

نهمین نمایشگاه بین المللی شیرآلات فرصتی بود تا شرکت های داخلی محصولات و نوآوری های خود را در این نمایشگاه عرضه کنند.

در این نمایشگاه برخی از تولیدکنندگان معتقد هستند که رکود بازار مسکن و کاهش تولید مسکن باعث شده تا این روزها با کمتر از ظرفیت معمول به فعالیت ادامه دهند و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند آنها ناگزیر به تعدیل نیرو می شوند.

تاثیر رکود صنعت ساختمان بر تولید و مصرف شیرآلات| بازارهای اروپایی در انتظار محصولات ایرانی

محمد ایزدی مدیر ارشد فروش شیرآلات البرز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که آیا رکود صنعت ساختمان بر تولید شیرآلات بهداشتی تاثیرگذار بوده است؟ گفت: رکود بازار مسکن تاثیر زیادی بر صنف شیرآلات داشته است و زمانی که بیشترین پروانه ساخت داده می شد و ساخت و ساز رونق داشت قدرت خرید متقاضیان و مردم بهتر بود. اما در این یکی دو سال گذشته این رکود مسکن تاثیر زیادی بر بازار شیرآلات گذاشته است.

رکود بازار مسکن تاثیر زیادی بر صنف شیرآلات داشته است و زمانی که بیشترین پروانه ساخت داده می شد و ساخت و ساز رونق داشت قدرت خرید متقاضیان و مردم بهتر بود

او در پاسخ به این پرسش که برای خروج از این بحران و تاثیر رکود ساخت و ساز بر تولید و فروش شیرآلات بهداشتی چه اقداماتی انجام گرفته است؟ ادامه داد: برای تنوع سازی اقداماتی انجام دادیم و چون صرفا تولیدکننده شیرآلات هستیم به نسبت با برندهای دیگر توانستیم در بازار به لحاظ تنوع و کیفیت عرض اندام کنیم.

ایزدی گفت: اما آن پتانسیلی که قبلا وجود داشته در بازار وجود ندارد و فقط هم به خاطر تورم بیش از حد و افزایش قیمت مواد اولیه و یک سری موارد قطعات وارداتی است. ۹۵ درصد تولید شیرآلات از قطعات داخل صورت می گیرد و مورد استفاده قرار می گیرد و ۵ درصد هم قطعاتی است که از خارج وارد می شود که هم برای قیمت تمام شده تاثیر می گذارد. اما سعی می کنیم تا تمام قطعات را بومی سازی کنیم و تولید کننده صرف برای تولیدات خود باشیم و مونتاژ کننده نباشیم.

تاثیر رکود صنعت ساختمان بر تولید و مصرف شیرآلات| بازارهای اروپایی در انتظار محصولات ایرانی

«کمال کاوه» مدیر عامل شرکت پلیمر گلپایگان نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که آیا رکود صنعت ساختمان بر تولید شیرآلات تاثیر گذاشته است؟ گفت: رکود وقتی رخ می دهد دلایل بسیار زیادی دارد. در صنعت ساختمان هر از گاهی این اتفاق رخ می داد اما این بار عمیق تر شده است.

وی افزود: به طوری که کاملا حس می کنیم تاثیر تحریم ها بیشتر هم شده است. از همه مهمتر دلایل اقتصادی دارد و تورم هم هست. اما آنچه که ما به عنوان واحد تولیدی می توانیم آنرا انجام دهیم همزمان با این تورم سعی کنیم کمتر آسیب ببینیم و مصرف کننده ها در زمینه تورم کمتر آسیب ببینند.

کاوه ادامه داد: برای این منظور خط مشی را از حدود ۴ تا ۵ سال پیش تعریف کردیم که محصولاتی را برای مصرف بازار با استاندارد کامل نه در حد محصولات سوپر و لاکچری تولید کنیم.

بحث صادرات محصولات پلیمری به طور کلی یک نقطه ضعف بسیاری دارد و آن هم حجیم بودن آن است

او در پاسخ به این پرسش که آیا محصولات ایرانی می توانند در بازارهای جهانی عرض اندام کنند؟ گفت: بحث صادرات محصولات پلیمری به طور کلی یک نقطه ضعف بسیاری دارد و آن هم حجیم بودن آن است. محصولات پلیمری که صادر می شود به دلیل هزینه های ترانسفو بیشتر از اینکه محصول صادر شود هوا صادر می شود.

از سال ۱۹۹۰ صادرات محصولات خود را به اروپا آغاز کردیم و الان بیش از حدود ۳۰ سال است که به اروپا صادرات داریم

کاوه افزود: از سال ۱۹۹۰ صادرات محصولات خود را به اروپا آغاز کردیم و الان بیش از حدود ۳۰ سال است که به اروپا صادرات داریم و در یک مقاطعی خوب بود و در یک مقاطعی متاسفانه به علت تحریم هایی که هستیم به دلیل مباحث ترانسفو ما را دچار مشکل کرد.

تاثیر رکود صنعت ساختمان بر تولید و مصرف شیرآلات| بازارهای اروپایی در انتظار محصولات ایرانی

«مهدی خدایاری» مدیر عامل کارخانه شیرآلات نوبل گفت: ۲۴ سال در زمینه شیرآلات فعالیت داریم و از جدیدترین طرح های روز بازار در محصولات خود استفاده می کنیم و از مغزی های اسپانیایی استفاده می کنیم تا به روز باشیم. تفاوتی با محصولات خارجی نداریم و رقابت می کنیم.

در این بازار رصد جهانی می کنیم طراحی های خود را به روز کردیم تا مشتریان رغبت بیشتری کنند تا شیرآلات را تعویض کنند

وی با اشاره به اینکه به شیرآلات روح دادیم تا در منازل جلوه خوبی داشته باشد افزود: از لحاظ آبکاری ما ۲۴ میکرون روی کرون داریم نیکل می دهیم. در برخی محصولات خود حتی تا ۴۰ میکرون هم نیکل می دهیم تا ضخامت خوبی به محصولات بدهد. برای طول عمر شیرآلات نیز اقدامات خوبی انجام داده ایم. در این بازار رصد جهانی می کنیم طراحی های خود را به روز کردیم تا مشتریان رغبت بیشتری کنند تا شیرآلات را تعویض کنند.

تاثیر رکود صنعت ساختمان بر تولید و مصرف شیرآلات| بازارهای اروپایی در انتظار محصولات ایرانی

«مجید صیادی» رییس فروش گروه صنعتی سنی گفت: سه سال است که مسکن در رکود است و این رکود این روزها خود را بیشتر در صنعت ساختمان نشان داده است. باید بپذیریم رکود صنعت ساختمان بر تولید شیرآلات بی تاثیر نبوده است اما ما سبد متفاوتی از کالاها را داریم و از این بابت رکود صنعت ساختمان چندان بر روی فعالیت ما آسیبی نزده است.

برخی از رقبا را می بینیم که در این بازار رکودی از بین رفته اند و یا ضعیف شده اند

وی افزود: اما برخی از رقبا را می بینیم که در این بازار رکودی از بین رفته اند و یا ضعیف شده اند.

تاثیر رکود صنعت ساختمان بر تولید و مصرف شیرآلات| بازارهای اروپایی در انتظار محصولات ایرانی

علیرضا احمدی مدیر عامل گروه تولیدی ویوا نیز در پاسخ به این پرسش که رکود مسکن تاثیری بر تولید شیرآلات بهداشتی داشته است؟ گفت: رکود مسکن شاید برای برخی که توانایی تغییر ملک خود را دارند و برخی نیز توانایی تغییر ندارند و اقدام به تعمیرات می کنند تاثیرگذار بوده است. بنابراین برای اینکه تمام نیازها پوشش داده شود سعی کردیم محصولات را با قیمت مناسب تری انجام دهیم و سود را کمتر کنیم و اگر تورم زیادی در جامعه حاکم شده ما قیمت محصولات خود را چندان بالا نبرده ایم.

این شرکت توانسته است به ارمنستان و گرجستان محصولات صادر کند. برنامه صادراتی ما این است که محصولات خود را به مسکو صادر کنیم

او در پاسخ به این پرسش که آیا رکود صنعت ساختمان در صادرات تاثیرگذار بوده است؟ ادامه داد: در بخش صادرات نیز این شرکت توانسته است به ارمنستان و گرجستان محصولات صادر کند. برنامه صادراتی ما این است که محصولات خود را به مسکو صادر کنیم.

به نظر می رسد با رونق بازار مسکن و افزایش تولید مسکن، شرکت ها و کارخانجات تولیدکننده شیرآلات بهداشتی که توانایی بالایی در ایجاد فرصت های شغلی دارند بتوانند تولیدات خود را افزایش و ارز آوری خوبی برای کشور داشته باشند.

کد خبر: ۲۹۵٬۷۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha