۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۵
تولید محصولات کشاورزی با قطعی برق ۳۰ درصد کاهش می‌یابد

تولید محصولات کشاورزی با قطعی برق ۳۰ درصد کاهش می‌یابد

عضو اتاق اصناف کشاورزی گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته با قطع برق چاه‌های کشاورزی، عملکرد تولید ۳۰ تا ۳۵ درصد در بخش کشاورزی کاهش می‌یابد.

به گزارش بازار، محمدشفیع ملک زاده عضو اتاق اصناف کشاورزی گفت: در حال حاضر کشاورزان در خصوص قطعی برق چاه های کشاورزی و تامین نهاده های مورد نیاز از جمله کود، بذر و سم با مشکلات اساسی روبرو هستند.

به گفته او، قطعی برق ۵ تا ۶ ساعته چاه های کشاورزی در روز، تولید را با محدودیت و چالش هایی روبرو کرده که این موضوع خلاف قانون است چراکه براساس قانون، وزارت نیرو ملزم به تامین ۲۴ ساعته برق بخش کشاورزی است و در صورتی که شرایط تامین برق بحرانی و حساس باشد، اولویت آخر باید قطع برق چاه های کشاورزی باشد.

موجودی انواع کود کمتر از نیاز بخش کشاورزی است

ملک زاده در واکنش به قطعی یارانه بذر و کور افزود: هم اکنون یارانه بذر و کود بخش کشاورزی را قطع کردند و از طرفی با کمبود کود کشاورزان روبرو هستند. بنابر آمار از مجموع ۳۵۰ هزارتن کود پتاس مورد نیاز ۱۳۰ هزارتن، از ۶۰۰ هزارتن کود فسفات حداکثر ۹۰ هزارتن و از ۸۰۰ هزارتن کود اوره مورد نیاز ۱۷۰ هزارتن موجودی داریم.

عضو اتاق اصناف کشاورزی با بیان اینکه دولت بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد سهمیه کود سال گذشته را نداده است، گفت: گرچه قرار بود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزارتن کود برای توزیع در بین کشاورزان در اختیار وزارت جهاد قرار بگیرد، اما حداکثر یک میلیون و ۷۰۰ هزارتن کود تحویل داده شد که براین اساس ۷۰۰ هزارتن مربوط به سال قبل داده نشده است.

او با اشاره به دیگر مشکلات پیش روی تولیدکنندگان گفت: تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران از دیگر چالش های جدی در این بخش محسوب می شود چراکه به رغم تحویل گندم تولیدی از فروردین به مراکز خری، تنها چند درصد پول کشاورزان پرداخت شده است که با این وجود چطور می توان انتظار داشت که به خودکفایی رسید.بدیهی است با استمرار نادیده گرفتن حقوق کشاورزان، سطح زیرکشت گندم کاهش می‌یابد.

رایگان شدن ۱۹ ساعته برق کشاورزان سیاست مناسبی برای جبران خسارت وارده به آنها نیست

ملک زاده درباره تاثیر قطع برق چاه های کشاورزی در عملکرد تولید افزود: قطعی برق ۵ تا ۶ ساعته چاه های کشاورزی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد به عملکرد تولید ضربه می زند و از طرفی خسارت های ناشی از قطع یکباره برق به دستگاه های برقی و ژنراتورها وارد می شود که کشاورز ناچار است بخشی از درآمد خود را صرف تعمیر آن کند، درحالیکه طبق قانون خسارت وارده ناشی از قطعی برق باید پرداخت شود.

عضو اتاق اصناف کشاورزی ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که با قطع برق چاه های کشاورزی ۳۰ تا ۳۵ درصد عملکرد تولید دچار آسیب می شود و از طرفی با قطعی برق یکباره دوباره کاری و هدررفت منابع آبی اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال قبل از قطعی برق ممکن است آب به وسط مزرعه رسیده باشد که با قطع برق و آمدن آن از ابتدا باید آبیاری صورت بگیرد که این امر منجر به هدررفت منابع آبی یا نرسیدن آب به تمام مزرعه می‌شود.

ملک زاده با بیان اینکه رایگان شدن ۱۹ ساعته مابقی برق کشاورزان سیاست مناسبی برای قطعی برق ۵ تا ۶ ساعته چاه‌های کشاورزی نیست، گفت: کشاورز با قطعی ۵ تا ۶ ساعته برق چاه‌های کشاورزی حداقل یک میلیون تومان دچار خسارت می شود، درحالیکه ممکن است پول کل برق مصرفی کشاورز در ۱۹ ساعته مابقی ۱۰۰ هزارتومان باشد که براین اساس کشاورزان به هیچ عنوان این طرح را قبول ندارند، لذا وزارت نیرو مکلف به اجرای قانون و تامین برق از طریق انرژی خورشیدی یا عدم صادرات به دیگر کشورهاست چراکه در شرایط کنونی تنها کشاورزان از حیث صادرات برق و قطعی برق چاه های کشاورزی دچار زیان هستند.

کد خبر: ۲۹۵٬۶۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha