۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۶
ارزآوری ۱.۱ میلیارد دلاری در سال های اخیر | رکورد تولید در سال۱۴۰۲ شکسته شد
مدیرعامل نفت سپاهان اعلام کرد

ارزآوری ۱.۱ میلیارد دلاری در سال های اخیر | رکورد تولید در سال۱۴۰۲ شکسته شد

امین دهقان مدیرعامل شرکت نفت سپاهان گفت: در سال ۱۴۰۲ رتبه اول تولید، صادرات و ارزآوری در صنعت روانکار را داشتیم و حدود ۱.۱ میلیارد دلار از سال ۱۳۹۷ تا پایان ۱۴۰۲ ارز به سامانه‌های کشور ارائه کردیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: نفت سپاهان به عنوان بزرگترین تولیدکننده و صادر کننده محصولات روانکار در ایران سال گذشته توانسته رکورد تولید خود را بشکند. بر اساس آماری که فرهاد امین دهقان اعلام کرده میانگین ۷ ساله تولید نفت سپاهان ۷۱۵ هزار تن است اما این شرکت در سال گذشته توانسته رکورد تولید را با ۷۴۱ هزار تن را هم بشکند.

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان که در مجمع سالانه این شرکت سخن می گفت، اظهار داشت: ۲۶۴ میلیون دلار ارز را به سامانه جامع تجارت عرضه کردیم و ۱۰۰ درصد رفع تعهد ارزی داشتیم، حدود ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه پروژه‌ های توسعه‌ای در سال ۱۴۰۲ شد و مالیات سال‌ های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را قطعی کردیم و ۲۰۰۰ میلیارد تومان سود را به سهامداران عرضه کردیم.

در سال ۱۴۰۲ رتبه اول تولید و صادرات و ارزآوری در صنعت روانکار را داشتیم و حدود ۱.۱ میلیارد دلار از سال ۱۳۹۷ تا پایان سال ۱۴۰۲ ارز به سامانه‌ های کشور ارائه کردیم که جزو افتخارات ماست

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ رتبه اول تولید و صادرات و ارزآوری در صنعت روانکار را داشتیم و حدود ۱.۱ میلیارد دلار از سال ۱۳۹۷ تا پایان سال ۱۴۰۲ ارز به سامانه‌ های کشور ارائه کردیم که جزو افتخارات ماست.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ توانستیم گرید های ممتاز را با ۴ خودروساز بگیریم و استانداردهای مختلف صنایع خودروسازی و محیط زیست را در سال ۱۴۰۲ دریافت کردیم و چندین برند را در محصولات خود ارائه می‌ دهیم.

امین دهقان میزان سود سال ۱۴۰۲ را بالغ بر ۴.۱ همت اعلام کرد و گفت: اکثر شرکت‌ های روانکار با افت‌ های سود قابل توجه در سال ۱۴۰۲ مواجه شدند، اما شرکت نفت سپاهان توانست سودآوری خود را مشابه سال ۱۴۰۱ حفظ کند.

او همچنین سود عملیاتی شرکت نفت سپاهان را ۴.۳ همت اعلام کرد و افزود: بازدهی شرکت سهم شرکت در بورس ۱۴ درصد نسبت به مجمع قبلی افت داشته است. اما باید توجه داشت که در بسیاری از شرکت ها کاهش حدود ۳۰ درصدی را دربازدهی سهام شاهد بودیم. به عبارت دیگر جز کمترین میزان افت در بازار سهام بودیم.

مدیر نفت سپاهان رشد سود عملیاتی شرکت را ۷ درصد و سود ناخالص را ۲۱ درصد اعلام کرد و افزود: ما ۶۵ درصد محصولات را در خارج از بورس و ۳۵ درصد محصولات در بورس عرضه می کنیم.

۶۸ درصد محصولات را صادر می کنیم

وی افزود: ۶۸ درصد از محصولات شرکت صادراتی و ۳۲ درصد از محصولات شرکت در بازار داخلی توزیع می‌ شود؛ در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۵۰۴ هزار تن محصول صادر کردیم و ۲۳۹ هزار تن محصول در بازارهای داخلی عرضه کردیم.

در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۳ همت کل فروش محصولات شرکت نفت سپاهان بوده که مقایسه این رقم با سالهای اخیر نشان می‌ دهد فروش محصولات در سال ۱۴۰۲ رشدی ۲۷ درصدی داشته است

امین دهقان خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۳ همت کل فروش محصولات شرکت نفت سپاهان بوده که مقایسه این رقم با سالهای اخیر نشان می‌ دهد فروش محصولات در سال ۱۴۰۲ رشدی ۲۷ درصدی داشته است.

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان با بیان اینکه «رشد ۲۷ درصد فروش محصولات درحالی رقم خورده که شاهد عدم تغییر قیمت فروش در بازارهای داخلی بوده‌ ایم»، گفت: از مجموع درآمد ۲۳ همتی، ۵۹ درصد مربوط به درآمد صادراتی و ۴۱ درصد مربوط به درآمد ناشی از فروش محصول در بازارهای داخلی بوده است.

امین دهقان با بیان اینکه «در فروش صادراتی ۴۶ درصد صادرات روانکار کشور را داریم که بزرگترین صادر کننده روانکار کشور محسوب می‌ شویم»، گفت: توانستیم بازارهای صادراتی را حفظ کنیم و با ثبت صادرات ۵۰۴ هزار تنی در سال ۱۴۰۲، رشد ۱۰ درصدی در بخش صادرات رقم خورد.

وی افزود: مقاصد صادراتی ما کشورهای هند، چین، پاکستان، افغانستان، امارت، عراق و سوریه است و یک‌ سری بازار جدید در ماه‌ های اخیر توانستیم ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان با بیان اینکه «۶۵ درصد محصولات نفت سپاهان در بازار داخلی خارج از بورس و ۳۵ درصد از طریق بورس عرضه می‌ شود»، گفت: مبلغ فروش داخلی شرکت نفت سپاهان حدود ۹.۶ همت در سال ۱۴۰۲ بوده که رشدی ۶ درصدی داشته است.

پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه FRW

وی ادامه داد: پروژه FRW نفت سپاهان در پایان ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که امروز این میزان پیشرفت به ۹۰ درصد رسیده است؛ ظرفیت این پروژه ۵۷ هزار تن بوده و وکس زیر نیم‌ درصد تولید خواهد شد که می‌ تواند حدود ۳۰ درصد مبلغ فروش این محصولات را ارتقا دهد.

امین دهقان از تولید روغن پایه گروه‌ های ۲ و ۳ در مجموعه نفت سپاهان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: این پروژه در پایان سال ۱۴۰۲ پیشرفتی ۳۷ درصدی داشته و اکنون به ۴۳ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

وی افزود: ظرفیت پروژه تولید روغن پایه گروه‌ های ۲ و ۳ بالغ بر ۴۰ هزار تن است که از این رقم، ۲۰ هزار تن مصرف داخلی شرکت بوده و بقیه آن قابلیت صادرات و عرضه به دیگر شرکت‌ های روانکار در کشور را دارد.

پروژه تولید روغن پایه گروه‌ های ۲ و ۳ در سال‌ آینده به‌ بهره‌ برداری می‌ رسد. پروژه TDAE با ظرفیت ۱۴۰ هزار تن که در انتهای سال گذشته ۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، امروز به پیشرفت فیزیکی ۱۸ درصدی رسیده است. پیشرفت پروژه FRW هم به ۹۰ درصد رسیده است

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان با بیان اینکه «پروژه تولید روغن پایه گروه‌ های ۲ و ۳ در سال‌ آینده به‌ بهره‌ برداری می‌ رسد»، گفت: پروژه TDAE با ظرفیت ۱۴۰ هزار تن که در انتهای سال گذشته ۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، امروز به پیشرفت فیزیکی ۱۸ درصدی رسیده است.

وی ادامه داد: در این پروژه که می‌تواند سودآوری خوبی به‌ همراه داشته باشد، تولید روغن فرآیند سبز محقق خواهد شد.

امین‌دهقان در خصوص رخدادهای مثبت سال ۱۴۰۲ اذعان داشت: در سال گذشته با وجود عدم افزایش قیمت در فروش داخلی، با افزایش قیمت لوبکات، با تغییرات قیمت یوتیلیتی و مالیات و عوارض صادراتی، موفق شدیم سود شرکت را حفظ کنیم و به سود خالص مناسبی دست پیدا کنیم.

تولید با تمام ظرفیت

او با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ حدود ۹۴ درصد خوراک را از پالایشگاه اصفهان و ۶ درصد را از پالایشگاه بندرعباس تأمین کردیم. ، ادامه داد: در فرآیند تولید ۴ خوراک اصلی را از پالایشگاه دریافت می‌ کنیم و این خوراک‌ ها واحد فورفورال می‌ شود و خروجی این واحد اکسترکت و رافینت هست که رافینت به‌ عنوان خوراک واحد بعدی که خروجی آن روغن پایه و وکس است، استفاده می‌ شود.

شرکت نفت سپاهان ۳۳ درصد از سهم بازار روانکار را در کشور به‌ خود اختصاص داده است و تقریبا داریم با ظرفیت اسمی و کامل، به تولید محصول می‌ پردازیم

امین دهقان با بیان اینکه «در سنوات گذشته شرایط تولید در شرکت مثبت بوده»، گفت: در سال ۱۴۰۲ با ثبت ۷۴۱ هزار تن رکورد تاریخ فعالیت شرکت از نظر میزان تولید سالانه شکسته شد.

وی ادامه داد: شرکت نفت سپاهان ۳۳ درصد از سهم بازار روانکار را در کشور به‌ خود اختصاص داده است و تقریبا داریم با ظرفیت اسمی و کامل، به تولید محصول می‌ پردازیم.

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان تصریح کرد: سال گذشته حدود ۷۴۳ هزار تن فروش محصول داشتیم که نسبت به سنوات گذشته، رشدی ۲ درصدی داشته است.

کد خبر: ۲۹۵٬۴۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha