۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶
آموزش تست خرابی دیسک و صفحه

آموزش تست خرابی دیسک و صفحه

دیسک و صفحه به عنوان یکی از قطعات مهم داخلی در خودرو محسوب می شود که عملکرد آن تاثیر بسیار زیادی روی رانندگی ایمن و حرفه ای دارد.

به گزارش بازار، دیسک و صفحه به عنوان یکی از قطعات مهم داخلی در خودرو محسوب می شود که عملکرد آن تاثیر بسیار زیادی روی رانندگی ایمن و حرفه ای دارد. خرابی دیسک و صفحه اتفاقی است که دیر یا زود برای خودروی شما می افتد. در چنین شرایطی، تنها کاری که باید انجام دهید، تعویض فوری دیسک و صفحه است. راه های زیادی برای تشخیص خرابی دیسک و صفحه های نصب شده روی خودروها وجود دارند؛ اما یکی از بهترین راه ها، انجام تست خرابی دیسک و صفحه است. در این صورت می توانید متوجه شوید که آیا این قطعه خراب شده و یا مشکل شما در هنگام رانندگی مربوط به چیز دیگری است. در این مقاله یدک پارت به شما کمک میکند تا با تست خرابی دیسک و صفحه آشنا شوید.
 


تست خرابی دیسک و صفحه چیست؟ 


خرابی دیسک و صفحه می تواند مشکلات زیادی را برای خودروی شما به وجود آورد. عدم امکان ترمزگیری اصولی، فشار آمدن به تجهیزات دیگر، گاز خوردن ماشین و حرکت نکردن آن و بالا رفتن دور موتور، از جمله مشکلاتی است که به دلیل خرابی دیسک و صفحه خودرو رخ می دهند. با توجه به تجربه یدک پارت دقت به علائم خرابی دیسک و صفحه، بهترین راه برای تعویض به موقع آن است. از این رو پیشنهاد می شود که حتما این علائم را بشناسید و به موقع اقدام به تعویض این قطعه روی خودروی خودتان بکنید. 


تست خرابی دیسک و صفحه راه دیگری است که برای تشخیص خرابی آن انجام می شود. گاهی اوقات بنا به دلایلی نیاز به انجام آزمایشات مختلف برای تشخیص خرابی دیسک و صفحه می شود. این آزمایش ها می توانند تشخیص دهند که آیا دیسک و صفحه واقعا خراب شده یا امکان تعمیر آن وجود دارد؟ برای انجام تست خرابی دیسک و صفحه کافیست که از روش های مناسب ذکر شده در این مقاله کمک بگیرید. دقت کنید که اگر جواب تست خرابی این قطعه را نشان داد و در عین حال علائم خرابی دیسک و صفحه را مشاهده می کنید، باید حتما به موقع به فکر تعویض این قطعه روی خودروی خودتان باشید.


 ۶ روش انجام تست خرابی دیسک و صفحه


برای انجام تست خرابی دیسک و صفحه، شما باید تسلط زیادی روی رانندگی داشته باشید. در عین حال یک فضای مناسب، خلوت و بدون خطر را انجام این آزمایشات انتخاب کنید. روش های مختلفی برای انجام این تست وجود دارند که می توانید از هر یک از آن ها کمک بگیرید. در ادامه مقاله قصد داریم شما را با ۵ روش مختلف برای انجام تست خرابی دیسک و صفحه آشنا کنیم. 


  1. روش اول: انجام تست در دنده ۳
    یکی از روش های انجام تست خرابی دیسک و صفحه، انجام این تست در دنده ۳ است. برای انجام آن، لازم است که ابتدا خودروی خودتان را به طور کامل پارک کنید. موتور را خاموش کرده و ترمز دستی را فعال نمایید. سپس خودروی خودتان را روشن کنید و کلاچ را تا انتها فشار دهید. سپس ماشین را روی دنده ۳ بگذارید و به آرامی کلاچ را رها کنید. در صورتی که صفحه کلاچ سالم باشد، وسیله نقلیه در تلاش است که با درگیر شدن کلاچ حرکت کرده و متوقف شود. اما اگر پس از رها کردن کلاچ متوجه شدید که خودرو متوقف نشده است، احتمال اینکه صفحه کلاچ مشکل داشته باشد وجود دارد. 

  2.  روش دوم: بالا بردن دور موتور 
    یکی دیگر از تست هایی که برای بررسی خرابی دیسک و صفحه انجام می شود، بالا بردن دور موتور است. برای انجام این کار مجددا باید خودروی خودتان را در جای مناسب پارک کنید. ترمز دستی آن را بکشید و پدال کلاچ را فشار دهید. حالا لازم است که خودرو را روی دنده ۴ قرار دهید و پدال گاز را فشار دهید تا دور موتور به ۲ هزار و پانصد برسد. حال لازم است که پدال کلاچ را خیلی آرام رها نمایید. اگر ماشین حرکت کرد، نشان دهنده خرابی صفحه کلاچ است. اگر ماشین خاموش شد، صفحه کلاچ شما سالم بوده و احتمالا نیازی به تعویض آن نیست. 

  3. روش سوم: رانندگی با دنده ۳
    تست خرابی دیسک و صفحه با روش دیگری نیز قابل انجام است. در روش سوم لازم است که شما یک مکان مناسب را برای انجام آن انتخاب کنید. سپس ماشین را روی دنده ۳ قرار دهید و اجازه دهید تا با دور آرام حرکت کند. سپس پدال گاز را تا ته فشار دهید. اگر دور موتور با کیلومتر با هم و موازی بالا رفتند، صفحه کلاچ شما مشکلی ندارد. ولی اگر دور موتور زودتر از کیلومتر بالا رفت، احتمال اینکه دیسک و صفحه کلاچ خراب شده باشد، وجود دارد. 

  4. روش چهارم: تست سربالایی 
    روش دیگری که برای انجام آن باید حتما یک مکان با سربالایی حدود ۳۰ درجه را در نظر بگیرید، می تواند به شما بگوید که صفحه کلاچ ماشین خراب شده یا خیر. برای انجام این کار باید خودروی خودتان را در سربالایی متوقف کنید. پدال کلاچ را نصفه بالا بیاورید و ترمز را رها کنید. در صورتی که ماشین در جای خود ایستاد، صفحه کلاچ سالم هست. ولی اگر ماشین با انجام این کار به سمت عقب حرکت کرد، احتمال خرابی دیسک و صفحه وجود دارد. 

  5. روش پنجم: انجام تست با دنده ۴ 
    روش دیگری برای تست خرابی دیسک و صفحه، انجام آن با دنده ۴ است. برای انجام این تست لازم است که ماشین را در دنده ۴ بگذارید و ترمز بگیرید. پای خودتان را جوری روی ترمز قرار دهید تا امکان گاز دادن هم وجود داشته باشد. سپس کلاچ را ول کنید و همچنان در کنار گرفتن ترمز گاز بدهید. اگر ماشین همان زمانی که کلاچ را رها کردید، خاموش شد؛ صفحه کلاچ سالم بوده و نیازی به تعویض آن نیست. ولی اگر خاموش شدن ماشین طولانی شد، احتمال اینکه دیسک و صفحه خراب شده باشد وجود دارد. 

  6. روش ششم: انجام تست با دنده ۲
    یکی دیگر از تست هایی که باید برای خرابی دیسک و صفحه انجام دهید، تست با دنده ۲ است. برای این کار لازم است که ماشین را در دنده ۲ قرار دهید و پای خود را به صورت ناگهانی از روی کلاچ برداریم. اگر ماشین شروع به حرکت کردن کرد، نشانگر این است که عمر دیسک و صفحه کلاچ شما تمام شده است و نیاز به تعویض آن دارد. ولی اگر ماشین خاموش شد و حرکت نکرد، احتمالا دیسک و صفحه شما سالم بوده و نیازی به تعویض آن ندارید. 

تست خرابی دیسک و صفحه


 
علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ 


به غیر از اینکه می توانید با انجام تست خرابی دیسک و صفحه، زمان تعویض این قطعه را مشخص کنید؛ می توانید با توجه به علائم خرابی این قطعه نیز زمان تعویض آن را مشخص نمایید. علائم خرابی و آسیب دیدن دیسک و صفحه کلاچ شامل موارد زیر هستند که در همه خودروها می توانید آن ها را مشاهده کنید.  در این مقاله یدک پارت توصیه میکند دیسک و صفحه ماشین خود را با دیدن این علائم تعویض نمایید.


  •  لغزش پدال در کلاچ 
    یکی از علائم اولیه خرابی دیسک و صفحه کلاچ که حتما باید به آن توجه داشته باشید، لغزش پدال کلاچ است. زمانی که پدال کلاچ لغزش دارد، متوجه کاهش سرعت خودرو خواهید شد. در چنین شرایطی دور موتور خودرو بیش از حد لازم برای تعیین سرعت خودرو افزایش پیدا می کند. به طوری که می توانید این لرزش را در زیر پای خودتان احساس کنید. تمامی مواد اصطکاک روی صفحات کلاچ فرسوده شده اند و باید حتما به فکر تعویض این قطعه در خودروی خودتان باشید. 

  •  لرزیدن پدال کلاچ در زیر پاها 
    یکی دیگر از علائمی که نشان می دهد دیسک و صفحه خودرو خراب شده و زمان تعویض آن فرا رسیده است، لرزیدن پدال کلاچ در زیر پاها است. لرزیدن بیش از حد کلاچ هنگام رها کردن آن به خصوص در سرعت های پایین بسیار شایع است. این اتفاق می تواند به دلیل آلودگی روی سطح صفحه کلاچ اتفاق بیفتد. اگر روغن، گریس، آب و لجن روی صفحه کلاچ وجود داشته باشند، احتمال بروز مشکل و لرزش در هنگام رانندگی وجود دارد. در برخی از موارد این لرزش بعد از مدتی رانندگی برطرف می شود و مشکل جدی رخ نمی دهد، ولی اگر این لرزش همچنان باقی بماند باید حتما سلامت دیسک و صفحه خودتان را بررسی کنید. گاهی اوقات تنظیم نامناسب موتور و گیربکس می تواند باعث بروز این مشکل شود. پس باید حتما به سایر علائم خرابی دیسک و صفحه در خودروی خودتان توجه داشته باشید.
  •  
    شنیدن صدای جیر جیر و ساییدن از خودرو 
    در برخی از مواقع، وقتی پدال کلاچ را فشار می دهید و آن را رها می کنید، صدای جیر جیر از ناحیه موتور و گیربکس به گوش می رسد. اما وقتی پدال کلاچ را به طور کامل فشار می دهید، این صدا به طور کامل از بین خواهد رفت. اما به محض رها کردن کلاچ، دوباره شاهد بازگشت این صدا خواهید بود. گاهی اوقات صدای ساییدن مانند یک زمزمه عمیق است که می تواند نشان دهنده فرسودگی بلبرینگ آزادکننده کلاچ باشد. 

  • مشکل برای تعویض دنده 
    در هنگام انجام تست خرابی دیسک و صفحه ممکن است متوجه مشکل در تعویض دنده نیز شوید. مشکل دیگری که نشان می دهد دیسک و صفحه خراب شده، همین موضوع است. اگر برای تعویض دنده حتی با فشار دادن کامل کلاچ مشکل دارید، باید حتما به فکر بررسی دیسک و صفحه خودتان باشید. ممکن است این عدم امکان تعویض دنده برای خلاص کردن دنده و یا حرکت دنده از حالت خلاص به سایر دنده ها مشاهده شود.

  • لرزش خودرو برای حرکت 
    لرزش خودرو می تواند یکی دیگر از نشانه های خرابی صفحه کلاچ خودرو باشد. اگر در هنگام حرکت خودرو با دنده پایین، شاهد لرزش آن هستید؛ احتمال اینکه صفحه کلاچ شما خراب شده باشد وجود دارد.  البته لرزش خودرو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، ولی معمولا در صورتی که کارکرد خودرو بیشتر از ۶۰ هزار کیلومتر باشد و هنوز دیسک و صفحه آن را تعویض نکرده باشید، احتمال اینکه این قطعه باعث بروز این مشکل شده باشد وجود دارد. 


دیسک و صفحه چقدر عمر مفید دارد؟ 


فارغ از انواع تست خرابی دیسک و صفحه، باید بدانید که این قطعات چقدر عمر مفید دارند و چه زمانی باید آن ها را تعویض کنید. بسته به نحوه رانندگی، کیفیت اولیه دیسک و صفحه و بسیاری از این موارد، عمر مفید این قطعات می تواند متفاوت باشد. معمولا دیسک و صفحه های موجود در بازار می توانند بین ۴۵ هزار تا ۷۰ هزار کیلومتر عمر مفید داشته باشند. اما احتمال اینکه عمر مفید آن ها به بیش از ۷۰ هزار کیلومتر نیز برسد، وجود دارد. 

عمر دیسک و صفحه


 
دیسک و صفحه باکیفیت و اورجینال را از کجا بخریم؟


برای خرید دیسک و صفحه باکیفیت و اورجینال حتما باید تحقیق کنید. متاسفانه شمار دیسک و صفحه های تقلبی در بازار بسیار افزایش پیدا کرده است و این موضوع انتخاب فروشگاه معتبر را برای خرید این قطعه را پیچیده تر کرده است. شما می توانید برای خرید انواع دیسک و صفحه باکیفیت و اورجینال به سایت یدک پارت مراجعه کنید. در این صورت خیالتان از بابت اصل بودن محصولات راحت خواهد بود. فروشگاه یدک پارت به آدرس اینترنتی yadakpart.com به تمامی نقاط کشور ایران ارسال دارد. 


سخن پایانی


هر یک از افرادی که دارای خودروی شخصی هستند، باید به زمان تعویض قطعات داخلی خودرو توجه زیادی داشته باشند. یکی از این قطعات که تاثیر بسیار زیادی روی عملکرد خودرو دارد و باعث قدرت آن در هنگام عبور از سربالایی ها می شود، دیسک و صفحه است. خرابی دیسک و صفحه خودرو می تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد و باید برای رفع این مشکلات، به موقع این قطعه را تعویض کرد. در صورت نیاز به خرید یک دیسک و صفحه جدید برای خودرو، کافیست که به سایت یدک پارت مراجعه کنید. انواع دیسک و صفحه با بهترین کیفیت از طریق این سایت به فروش می روند و می توانید آن ها را با قیمت مناسب سفارش دهید. 


سوالات متداول


 آیا تست خرابی دیسک و صفحه خودرو معتبر است؟ 


بله. تا حد زیادی می توان به نتیجه تست خرابی دیسک و صفحه خودرو استناد کرد و این قطعات را به موقع تعویض نمود. 


در صورت عدم تعویض دیسک و صفحه ماشین چه اتفاقی می افتد؟ 


اگر دیسک و صفحه ماشین به موقع تعویض نشود، احتمال کاهش توان ماشین، افزایش مصرف سوخت و هدر رفتن انرژی افزایش پیدا می کند. 


می توان چند تست خرابی دیسک و صفحه را به صورت همزمان انجام داد؟


بله. در صورتی که احساس می کنید یک تست نتیجه خوبی نداشته است، می توانید سایر تست های خرابی این قطعه را نیز امتحان کنید تا متوجه عملکرد آن ها شوید. 

کد خبر: ۲۹۵٬۳۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha