۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲
سیاست های مالی دولت سیزدهم چگونه بیکاری را تک نرخی کرد

سیاست های مالی دولت سیزدهم چگونه بیکاری را تک نرخی کرد

در طول چند دهه اخیر برای نخستین بار است که نرخ بیکاری به کانال ۸ رسیده است. دستاورد ناشی از سیاست های دولت سیزدهم درراستای احیای بنگاه‌های راکد اعطای تسهیلات را فعال کرد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: براساس گزارش مرکز آمار در بهار ۱۴۰۳ تعداد شاغلان کشور به ۲۴ میلیون و ۷۴۵ هزار نفر رسیده است. این تعداد نسبت به بهار ۱۴۰۰ بیش از یک میلیون و ۶۹ هزار نفر خالص اشتغال افزایش داشته است. یعنی به طور متوسط خالص اشتغال هر سال ۳۵۶ هزار نفر رشد داشته و این آمار به جمعیت شاغل کشور افزوده شده است. این عدد شامل افراد جایگزین بازنشسته ها، یا افرادی که به هر دلیل همچون فوت از فعالیت شغلی کنار رفته یا استعفا داده اند، نیست.
در دولت روحانی خالص اشتغال به طور متوسط هر سال فقط ۱۸۸ هزار نفر بوده است. همچنین خالص اشتغال در دولت احمدی نژاد ۳۴۶ هزار نفر است. بنابراین میانگین اشتغال در ۳ ساله دولت سیزدهم عملکرد بهترین نسبت به اشتغال دهه ۸۰ بوده است. با در نظر گرفتن مجموع آمار می توان گفت که اشتغالزایی در سه ساله اخیر متوسط سالانه خالص ۸۹ درصد نسبت قبل تر آن رشد داشته است.
همچنین نرخ بیکاری در بهار ۱۴۰۳ نسبت به ۱۴۰۰ کاهش داشته است به طوری که تعداد بیکاران از ۲ میلیون و ۲۹۱ هزار نفر در بهار ۱۴۰۰ به ۲ میلیون و ۷۴ هزار نفر در سال جاری رسیده یعنی تعداد بیکاران حدودا ۲۱۷ هزار نفر کم شده است. در سال ۱۴۰۰ نرخ بیکاری ۸.۸ درصد و در بهار ۱۴۰۲ به ۷.۷ درصد رسیده است. میانگین نرخ بیکاری فصلی در بهار ۱۴۰۳ حدود ۸.۶ درصد است. در سه سال گذشته نرخ بیکاری تک رقمی نگهداشته شد.

کنترل نقدینگی و پایه پولی از طریق ساماندهی ناترازی بانک
به طور قطع دولت چهاردهم برای اینکه بتواند به اقتصاد خانواده‌ها کمک کند باید ضمن اینکه نقدینگی و پایه پولی را از طریق ساماندهی ناترازی بانک ها مدیریت کند. تلاش کند تا از طریق اعطای تسهیلات به بنگاه های اقتصادی زمینه رونق اقتصادی و حفظ اشتغال کشور کمک کند. زیرا در شرایط کنونی دولت برای اینکه بتواند قدرت خرید مردم را حفظ کند باید نرخ بیکاری را همچنان تک رقمی نگه دارد. در واقع هرچقدر میزان اشتغال بهبود پیدا کند به همان میزان سفره خانواده ها رضایت بخش تر خواهد بود.

حمایت از کارآفرینان، توسعه و ایجاد بنگاه‌های کوچک و متوسط از طریق تسهیلات سرمایه در گردش در دستور کار بانک مرکزی قرار داشته است. همچنین با وجود سرمایه‌بری اکثر صنایع اتخاذ سیاست‌های مناسب ارزی، استراتژی توسعه صنعتی و مشخص کردن نقشه راه توسعه صنعتی کشور در اولویت قرار داشته است

نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان مقیاس اصلی کیفیت اشتغال است، در سه سال گذشته ۱۱.۸ رصد ثبت شده است. میانگین نرخ بیکاری سه سال گذشته ۷.۳ درصد شده است. در حالی که میانگین بیکاری کل در دولت های گذشته بالاتر ثبت شده بود. اشتغال ناقص نشان از این موضوع دارد که مشاغلی که ایجاد شده پایدار هستند یا نه؛ نرخ این شاخص نیز کاهشی بوده و از ۱۰.۲ درصد، اکنون به ۸.۲ درصد رسیده است.
در سال های اخیر برای کاهش نرخ بیکاری اقداماتی انجام داد که به صورت تقسیم کار در سطح ملی، استانی، شهری، روستایی منابعی برای تعریف پروژه ها انجام شده است. برای تحقق اهداف پیش‌بینی شده پروژه های اشتغالزا به صورت بر آنلاین هر روز کنترل شده اند تا در صورتی که موانعی بر سر راه پروژه وجود دارد با همکاری دستگاه های ملی و استانی این موانع برطرف شود و زمینه تسهیل در اجرای پروژه و اشتغال فراهم شود.

در دو سال نخست دولت یازدهم، هزینه ایجاد شغل در ایران افزایش یافت و به‌طور میانگین از ۱۰ میلیون تومان تا ۲.۶ میلیارد تومان رسید. در حال حاضر نیز میانگین هزینه ایجاد یک شغل ثابت و پایدار شده است. در دولت سیزدهم بر اشتغال صنایع کوچک تاکید شد. حمایت از کارآفرینان، توسعه و ایجاد بنگاه‌های کوچک و متوسط از طریق تسهیلات سرمایه در گردش در دستور کار بانک مرکزی قرار داشته است. همچنین با وجود سرمایه‌بری اکثر صنایع اتخاذ سیاست‌های مناسب ارزی، استراتژی توسعه صنعتی و مشخص کردن نقشه راه توسعه صنعتی کشور در اولویت قرار داشته است. این برنامه در راستای تمرکز توسعه صنعتی کشور بر تولید محصولات با ارزش افزوده پایین است. بر همبنای همین سیاست ها بود که در طول چند دهه اخیر برای نخستین بار نرخ بیکاری به کانال ۸ رسیده است. این دستاورد ناشی از سیاست های دولت سیزدهم در راستای احیای بنگاه‌های راکد با اعطای تسهیلات بوده است.

کد خبر: ۲۹۵٬۲۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha