۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۴
اوپک به پیش‌بینی تقاضای قوی برای نفت پایبند ماند

اوپک به پیش‌بینی تقاضای قوی برای نفت پایبند ماند

اوپک به پیش‌بینی خود برای رشد نسبتا قوی در تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵، پایبند ماند و اعلام کرد رشد اقتصادی تاب آور و سفر هوایی قوی، از مصرف سوخت در ماه‌های تابستان، پشتیبانی خواهد کرد.

به گزارش بازار، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گزارش ماهانه خود، پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۴، به میزان ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز و در سال ۲۰۲۵، به میزان ۱.۸۵ میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد. هر دو پیش‌بینی نسبت به ماه گذشته، تغییری نداشت.

در گزارش ماهانه اوپک آمده است: پیش‌بینی می‌شود سفرهای هوایی و جابه‌جایی قوی در نیمکره شمالی در فصل تعطیلات و رانندگی تابستانی، تقاضا برای سوخت‌های حمل و نقل و رشد در آمریکا را تقویت خواهند کرد.

پیش‌بینی کنندگان درباره قوت رشد تقاضا برای نفت بیش از حد معمول اختلاف نظر دارند که تا حدودی به دلیل اختلافات بر سر گذار جهانی به سوی سوخت‌های پاکتر است. در حالی که اوپک به رشد قوی تقاضا، خوش بین مانده است، آژانس بین المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا در ماههای اخیر، برآورد خود از رشد تقاضا را پایینتر برده‌اند. شرکت بریتیش پترولیوم روز چهارشنبه پیش‌بینی کرد تقاضا برای نفت در سال میلادی آینده، به اوج خواهد رسید.

اوپک پلاس که شامل اوپک و متحدانی نظیر روسیه است، از اواخر سال ۲۰۲۲، یک سلسله کاهش تولید را به اجرا گذاشته است تا از بازار پشتیبانی کند. این گروه در دوم ژوئن توافق کرد کاهش تولید ۲.۲ میلیون بشکه در روز را تا پایان سپتامبر تمدید کند و این کاهش را از اکتبر به تدریج حذف کند.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک پیش‌بینی کرد نرخ رشد اقتصاد جهانی در سال میلادی جاری به ۲.۹ درصد خواهد رسید که بالاتر از ۲.۸ درصد در گزارش قبلی است و با توجه به روندی که امسال خارج از کشورهای توسعه یافته در سازمان توسعه و همکاری اقتصادی دیده می شود، به احتمال بازبینی صعودی این نرخ رشد اشاره کرد.

در بخش عرضه، اوپک، برآورد خود از رشد عرضه مایعات در خارج از گروه اوپک پلاس را بدون تغییر در ۱.۲۳ میلیون بشکه در روز برای سال ۲۰۲۴ و ۱.۱۰ میلیون بشکه در روز برای سال ۲۰۲۵ حفظ کرد. رشد غیراوپک پلاس عمدتا توسط آمریکا، کانادا و برزیل هدایت خواهد شد.

بر اساس آمار منابع ثانویه، تولید نفت اوپک پلاس در ژوئن، ۱۲۵ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۴۰.۸ میلیون بشکه در روز رسید که این رقم، ۲.۳ میلیون بشکه در روز کمتر از پیش‌بینی اوپک از تقاضا برای نفت اوپک پلاس است.

کد خبر: ۲۹۵٬۰۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha