۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۰
تکرار سیکل معیوب در صنعت طیور| عدم تناسب بین تولید و تقاضا با سیاست های غلط دولت

تکرار سیکل معیوب در صنعت طیور| عدم تناسب بین تولید و تقاضا با سیاست های غلط دولت

گرگان- خادمیان، دامپزشک بیمارستان طیور مرکز گفت: یکی از اصلی ترین چالش های صنعت طیور در ایران عدم ایجاد تناسب بین میزان تولید و تقاضای محصول است، ضمن اینکه یک سیکل معیوب در این صنعت در حال تکرار است.

به گزارش خبرنگار بازار، سروش خادمیان در میزگرد «مطالبات فعالان عرصه صنعت طیور از دولت چهاردهم» که به همت خبرگزاری بازار برگزار شد، اظهار کرد: دغدغه های صنعت طیور متعدد بوده و باید از جهات مختلفی مورد بررسی قرار بگیرد.

دامپزشک بیمارستان طیور مرکز افزود: در حال حاضر شرایط حاکم در این صنعت خسارت و زیان سنگینی را به تولید کننده وارد کرده زیرا قیمت محصول برای تولید کننده بیشتر از قیمت فروش در بازار تمام می شود.

وی با بیان اینکه سیاست های اشتباه در صنعت طیور از سوی دولت موجب عدم تناسب بین عرضه و تقاضای گوشت مرغ در بازار شده، بیان کرد: ظرفیت تولید گوشت مرغ در ایران با میزان تقاضا متناسب نبوده و این امر حتی بر کیفیت تولیدات نیز تاثیر گذاشته است.

خادمیان ادامه داد: به دلیل اینکه مواد اولیه با کیفیت مناسبی به دست تولید کننده نمی رسد در نهایت محصول به دلیل کیفیت پایین قابلیت رقابت با نمونه خارجی را نداشته و در بازارهای جهانی از اقبال کمتری برخوردار است.

به گفته وی، تحریم ها و عدم ارتباط مستقیم با بازارهای جهانی موجب شده تهیه مواد اولیه و دستیابی به تکنولوژی های روز این صنعت سخت باشد و برای تامین آن هزینه های زیادی پرداخت شود که این عوامل نیز بر قیمت تمام شده محصول در ایران موثر هستند.

لزوم سیاست گذاری درست با مشورت تولید کنندگان

خادمیان عدم برنامه ریزی و مدیریت صحیح در صنعت طیور توسط دولت را از معضلات این بخش خواند و خاطرنشان کرد: بخش دولتی باید برای سیاست گذاری و تصمیم گیری در این بخش از فعالان این عرصه و تولیدکنندگان مشورت بگیرد.

دامپزشک بیمارستان طیور مرکز با بیان این موضوع که تولید تخم مرغ در کشور به میزان نیاز در حال انجام است، یادآورشد: در زمانی که تخم مرغ در کشور تولید می شود دولت اقدام به واردات این محصول کرده که این اقدام به منزله نادیده گرفتن تولید تلقی شده و وجود رانت را نشان می دهد.

وی ادامه داد: سیکل معیوب صنعت طیور که مدام در حال تکرار است باید اصلاح و اقتصاد ذی نفعان در کشور کنار زده شود تا تولید در ایران جان بگیرد.

به گفته خادمیان، عدم زیرساخت ها مناسب در صنعت طیور موجب خروج سرمایه از کشور شده زیرا شرایط حمایتی از تولید کننده در کشور های دیگر نسبت به ایران مناسبتر است.

کد خبر: ۲۹۴٬۸۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha