۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸
کشت چغندر در گلستان آفت زاست| مقاومت سویا در برابر آفت کش های بی کیفیت
کارشناس کشاورزی:

کشت چغندر در گلستان آفت زاست| مقاومت سویا در برابر آفت کش های بی کیفیت

گرگان- مقصودلو، کارشناس و فعال بخش کشاورزی گفت: برخی از محصولات از جمله چغندر میزبان اصلی آفات و بیماری ها است و ریشه اصلی مشکلات حوزه کشاورزی از زمان ترویج کشت این محصول در گلستان آغاز شده است.

محمد رضا مقصودلو در گفت و گو با خبرنگار بازار به دلایل کاهش کشت سویا در منطقه اشاره و اظهار کرد: چند عامل به صورت زنجیره ای بر کاهش عملکرد سویا در منطقه تاثیر گذاشته است که اولین آن تغییر اقلیم است.

کارشناس و فعال حوزه کشاورزی افزود: علاوه بر آن آفات و امراضی که چند سال اخیر در منطقه بسیار افزایش یافته از جمله «سفید بالک» که باعث عقیم شدن سویا می شود، نبود سموم با ماده موثرهای قوی از شرکت های بزرگ و شناسنامه دار که در چند سال اخیر به دلیل تحریم نتوانستیم واردات آن را داشته باشیم هم سبب ایجاد شرایط فعلی شده است.

وی با بیان اینکه به دلیل کیفیت پایین سموم، هر چقدر هم آفت کشی توسط کشاورز انجام شود باز هم به نتیجه نخواهد رسید، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن نبود بذرهای جدید از دیگر عوامل کاهش کشت سویا محسوب می شود.

مقصودلو ادامه داد: با بذرهای که در منطقه وجود دارد نهایتا یک کشاورز در هر هکتار می تواند سه تن برداشت داشته باشد اما با توجه به قیمت خرید تضمینی ۳۶ هزار تومان و با این هزینه های هنگفت، کشت سویا برای کشاورز توجیه اقتصادی ندارد.

وی واردات سویا را از دیگر عوامل به وجود آمدن شرایط فعلی دانست و گفت: بنده خودم آخرین باری که سویا کشت کردم به دلیل واردات بالای این سویا، محصول روی دست کشاورز ماند اما بعد از اینکه متوجه شدند روغن سویای گلستان مرغوبیت بیشتری دارد مجبور به خرید شدند.

همجواری محصولات آفت پذیر با سویا

مقصودلو در ادامه همجواری برخی محصولات کشاورزی با سویا را از دلایل دیگر افزایش آفت این محصول برشمرد و گفت: کشت چغندر مخصوص استان گلستان نیست اما در سال های اخیر سیاست جهاد کشاورزی به گونه ای بود که این محصول در گلستان ترویج داده شد و ریشه بسیاری از مشکلات در حوزه کشاورزی از جمله شیوع آفات به دلیل همجواری چغندر با سایر محصولات است.

وی با تاکید بر این مساله که یک سری از گیاهان میزبان اصلی آفات و بیماری ها هستند، افزود: مثلا اگر می خواهد یک مزرعه ۱۰۰ هکتاری ذرت را از بین ببرید بیاید هزار متر بادمجان در کنار آن کشت کنید زیرا بادمجان میزبان آفت کهنه است که از این محصول به دیگر محصولات سرایت می کند.

کارشناس بخش کشاورزی تاکید کرد: یک سری آفات میزبان اولیه دارند سپس یک میزبان واسط و بعد از آن به مزارع هجوم می برند که چغندر چنین حالتی دارد و میزبان یک سری آفات و بیماری هاست که متاسفانه به دیگر محصولات سرایت داده می شود.

کد خبر: ۲۹۴٬۶۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha