۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۳
کشت ترافل در اراضی شیبدار گلستان| اشتغالزایی برای ۱۰ هزار نفر
مدیرعامل شرکت پایدار سرزمین هیرکان تاکید کرد؛

کشت ترافل در اراضی شیبدار گلستان| اشتغالزایی برای ۱۰ هزار نفر

گرگان- جعفرنیا، مدیرعامل شرکت پایدار سرزمین هیرکان گفت: اگر تنها ۱۰ هزار هکتار از اراضی شیبدار گلستان به کاشت ترافل اختصاص یابد، بالای ۱۰ هزار نفر اشتغالزایی به همراه دارد.

مظاهر جعفرنیا در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: به علت ناکارآمدی و برنامه ریزی های نادرست، ترافل به عنوان یک صنعت پول ساز و دارای خواص درمانی فراوان رو به نابودی است.

مدیرعامل شرکت پایدار سرزمین هیرکان گفت: متاسفانه زمانی که ترافل شناخته شد مردم برای برداشت به جنگل ها هجوم آوردند و این باعث شد به لحاظ اکوسیستمی و طبیعی خلل و آسیب های جدی به جنگل ها وارد می کند.

وی ادامه داد: اگر وارد جنگل شوید مانند گذشته زیر درختان نهالی نخواهید دید و این مساله بخاطر برداشت بی رویه این محصول است، به همین دلیل سازمان منابع طبیعی کشور برداشت این محصول را ممنوع اعلام کرد و این مساله چالش جدی تری را به وجود آورد.

جعفرنیا با اشاره به اینکه ممنوعیت راهکار مناسبی برای جلوگیری از نابودی این محصول نبوده است، خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا ترافل کم و زیاد برداشت می شود اما باید اقدامی صورت پذیرید که مدیریت برداشت ترافل داشته باشیم مانند بسیاری موضوعات از جمله صید ماهی در فصل خاص که این مدیریت را به وجود آوردیم.

وی با تاکید بر اینکه گلستان شرایط این را دارد که تولید ترافل را در اراضی شیب دار داشته باشد، افزود: گلستان ۱۱۰ هزار هکتار اراضی شیبدار دارد و هر چند سال یک سیل مهیب در این اراضی هزینه های زیادی به بار می آورد.

ترافل می تواند برای ۱۰ هزار نفر اشتغالزایی کند

وی بیان کرد: اگر ۱۰ هزار هکتار از این اراضی زیرکشت قرار بگیرد در هر هکتار نیز یک نفر مشغول به کار شود ۱۰ هزار نفر اشتغال ایجاد می کند.

مدیرعامل شرکت پایدار سرزمین هیرکان تاکید کرد: اگر ترافل در این اراضی کشت شود بعد از آن شاهد ایجاد صنایع تبدیلی این محصول در منطقه خواهیم بود که هر کدام ایجاد اشتغال فراوانی را به همراه دارد.

جعفرنیا تاکید کرد: یک پروژه پتروشیمی که سالیان سال هزینه شده تا به سرانجام برسد و تاکنون نیز هنوز عملیاتی نشده که نهایتا برای دو الی سه هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد اما با کاشت ترافل که نگین استان گلستان است می توان برای ۱۰ هزار نفر می توان اشتغالزایی کرد.

کد خبر: ۲۹۴٬۵۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha