۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۷
لزوم استفاده از کالای مورد تایید سازمان استاندارد در مسکن ملی

لزوم استفاده از کالای مورد تایید سازمان استاندارد در مسکن ملی

اجرای پروژه مسکن ملی یکی از پروژه های بزرگی است که در آن دولت و وزارت راه و شهرسازی ملزم به استفاده از کالای استاندارد و با هزینه مناسب شده اند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: پروژه مسکن ملی این روزها یکی از پروژه های مهم دولت است که صنعت ساختمان و صنایع وابسته را می تواند وارد یک رونق کند اما هر گونه استفاده از کالاهای غیر استاندارد می تواند نتیجه عکس بدهد . صنایع وابسته مثل سیم و کابل یکی از همین صنایع است که کارشناسان معتقد هستند اگر بدون کیفیت و با استانداردهای لازم باشند بازی با جان و مال مردم خواهد بود.

تولید و یا فروش سیم و کابل های بی کیفیت و فاقد استاندارد، باعث آسیب های جانی و مالی برای مردم شده و موجب تضعیف تولیدکنندگان مجاز و دارای گواهی نامه استاندارد خواهد شد.
تولید در کشور به دلایل متعدد تبدیل به کار سخت و پر مشقتی شده است. در همین خصوص فعالان اقتصادی، بنگاه های صنعتی و تولیدکنندگان امیدوار هستند با شروع کار دولت جدید، موانع و دست انداز ها از این مسیر برداشته شده تا هم تولید کالا استمرار داشته باشد و هم کیفیت بالاتر رفته و به این ترتیب از یک سو مصرف کننده کالای مناسب خریداری کرده و از سوی دیگر آسیبی به اشتغالزایی وارد نشود. در این میان تولیدکنندگان سیم و کابل که نقش تاثیرگذاری در رشد و شکوفایی اقتصاد کشور و بخصوص صنعت ساختمان دارند نیز به دنبال حمایت های بیشتر از سوی نهادها و تصمیم گیرندگان کلان کشور هستند.
در خصوص مشکلات، موانع و همچنین مزیت های صنعت سیم و کابل کشور، تعدادی از فعالان این حوزه صحبت کرده و ضمن طرح مسائل مختلف، درخواست حمایت بیشتر از سوی دولت آینده را دارند.

*شرایط دشوار تامین مالی

محمدرضا رضایی امینی،مدیرعامل شرکت ایریک کابل افق در خضوض تولید این کالا در ایران گفت: خوشبختانه میزان زیادی از مواد اولیه تولید سیم و کابل های عمومی ساختمان و برخی کابل های تخصصی در داخل کشور وجود دارد و تولید کارخانه های سیم و کابل کشور نیز جوابگوی تقاضای مصرف کننده را می دهد. البته برخی مواد خاص مانند نسوزها، کابل های دریایی و یا خودرویی، و کابل هایی با مقاومت بالا در برابر حرارت است که عمدتا از خارج کشور تامین می شود.
وی در توضیح شرایط صادراتی سیم و کابل ایران گفت: کالای سیم و کابل تولید ایران کیفیت بالایی دارد و مشتری های متعددی هم در منطقه داریم اما شرایط ما در صادرات به دلیل وجود تحریم ها و برخی مشکلات داخلی مانند بازگشت ارز حاضل از صادرات با رشد خوبی مواجه نشده است. به دلیل تحریم ها مجبور هستیم صادرات را از طریق واسطه های متعدد انجام دهیم که این خود باعث بالا رفتن هزینه ها شده و عملا صادرات برای ما توجیه اقتصادی نخواهد داشت.
مدیرعامل شرکت ایریک کابل افق در خصوص مهمترین چالش های فعالان صنعت سیم و کابل هم گفت: صنایع تولیدی در ایران چالش های متعددی دارند. برای ما شاید مهمترین مانع، تامین مالی خصوصا برای طرح های توسعه است. از دولت آینده انتظار داریم شرایط تامین مالی از سوی سیستم بانکی تسهیل شود. شعار هر سال مرتبط با تولید است اما در عمل کمترین حمایت ها از تولید صورت گرفته است. در بحث خرید و تامین مس مورد نیاز از طریق بورس کالا هم با مشکلاتی مواجه هستیم که امیدواریم در دولت بعدی، با افزایش نظارت ها در بورس کالا تولیدکننده راحت تر بتواند به مواد اولیه مورد نظر خود دسترسی داشته باشد.
محمدرضا رضایی امینی در پایان با ارائه توضیحاتی در مورد این شرکت گفت: شرکت ایریک کابل افق در سال ۱۳۹۰ شروع به فعالیت کرد و بلافاصله موفق شدیم استانداردهای مورد نیاز را دریافت کنیم. این شرکت در حال حاضر سیم و کابل های افشان و نیمه افشان،سیم و کابل های خودرویی، کابل های شیلددار و کابل های مخابراتی و کواکسیال را تولید می کند. این شرکت امیدوار است زیر نظر هلدینگ توسعه صنایع فراز آریا، بتواند بعنوان یکی از ۱۰ برند برتر تولید سیم و کابل ایران حداکثر ظرف مدت ۳ سال آینده به این مهم دست یابد.

* الزام دولت و وزارت راه و شهرسازی در مسکن ملی استفاده از کالای استاندارد

حمیدرضا عباسی مدیرعامل هایپر تاسیسات تامین با تشریح برخی از شرایط فعلی صنعت ساختمان گفت: ما در خصوص تامین کالای صنعت ساختمان فعالیت می کنیم و یکی از برندهایی که با آنها همکاری داریم شرکت تولید سیم و کابل ایکوتک است. یکی از پروژه های بزرگ ساختمان در کشور مسکن ملی است و پروژه های بزرگ و متعددی در حال احداث است. یکی از الزامات دولت و وزارت راه و شهرسازی، استفاده از کالای استاندارد و با هزینه مناسب است که در شرکت ایکوتک این مزایا وجود دارد.
وی ادامه داد: در بحث حوزه فروش، به دلیل این که با تنوع بسیار زیادی از کالاهای با اصالت و بی اصالت مواجه هستیم ، بسیار مهم است که به سمت کالاهای استاندارد و با کیفیت برویم. ما این مهم را با آنالیز و پایش های متعدد انجام می دهیم تا مطمئن شویم در پروژه های مختلف صنعت ساختمان و به خصوص مسکن ملی، از کالای مورد تایید سازمان استاندارد استفاده شود. به همین دلیل خط قرمز ما کیفیت است و سعی می کنیم به هر قیمتی فروش نداشته باشیم.
حمیدرضا عباسی در پایان گفت: در نهایت رشد و توسعه این مجموعه را دنبال می کنیم تا در صنعت ساختمان سهم بیشتری را داشته باشیم.

* نیازمند کمک و حمایت سیستم بانکی هستیم

در ادامه حمیدرضا احمدی مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع فراز با تاکید براینکه این هلدینگ قصد دارد در زمینه تولید سیم و کابل ها سرمایه گذاری کند گفت: به دنبال این هستیم که یک پرتفوی سرمایه گذاری را ایجاد کنیم و با تجمیع چند شرکت در این هلدینگ به دنبال افزایش تولید و کیفی سازی آن هستیم.
وی ادامه داد:هر بنگاه صنعتی برای پوشش مناسب نیاز مصرف کننده نیاز به توسعه دارد و ما هم به دنبال آن هستیم چرا که توسعه باعث افزایش اشتغال نیز خواهد شد اما توسعه نیاز به سرمایه دارد و ما برای تامین آن نیازمند کمک و حمایت سیستم بانکی هستیم. بنابراین امیدوار هستیم در دولت جدید و با افزایش حمایت ها، بتوانیم هزینه تمام شده کالا را متعادل کنیم تا به این صورت مصرف کننده نیز شرایط خرید بهتر و مناسب تر را داشته باشد.
این فعال صنعتی کشور به شرایط سامانه ها اشاره کرد و گفت: ایجاد سامانه های متعدد و بعضا وجود مشکل در اتصال و بارگذاری ها در برخی از همین سامانه ها مانند «بهین یاب» که فیلترهای مختلفی نیز دارد برای فعالان صنعتی ایجاد مشکل کرده است. از سوی دیگر برخی تغییرات و تصمیم های سریع و پیاپی نیز موجب خستگی تولید کننده شده است. بنابراین انتظار داریم این قبیل مشکلات بر طرف شده تا شاهد بهره وری و افزایش میزان کمی و کیفی محصولات و بخصوص سیم و کابل باشیم.

* تولیدات غیر مجاز و بازی با جان مردم

مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع فراز به موضوع مهمی در خصوص استاندارد بودن سیم و کابل پرداخت و گفت: با توجه به اینکه میزان سیم و کابل های غیر استاندارد تولیدی در بازار زیاد است، از سازمان استاندارد تقاضا داریم نسبت به این موضوع رسیدگی شود تا بتوان بازار رقابتی شفافی را داشته باشیم تا تولیدکنندگانی که سیم و کابل های استاندارد تولید می کنند در مقابل سایر تولیدکنندگانی که سیم و کابل با درجه استاندارد پایین تر و یا حتی تقلبی تولید می کنند، قابلیت رقابت بیشتری داشته باشند.
وی ادامه داد: در این بخش به نظر می رسد نظارت های کافی وجود ندارد چرا که برخی تولیدات زیر پله ای و فاقد مجوز در بازار فراوان هستند. این درحالی است که تولید غیر مجاز سیم و کابل، بازی با جان مردم است چرا که احتمال زیادی وجود دارد که باعث آتش سوزی در منازل و یا محیط های کسب و کار شود. بعد از اینکه شرکت «ایریک کابل افق» سودآور شد، قصد داریم آن را در بازار سرمایه به عنوان یک شرکت تولیدی معرفی کنیم و پذیرش بگیریم تا به این صورت بتوانیم از سرمایه‌های سهامداران در جهت تولید، پیشبرد اهداف و به طبع هم سوددهی برای شرکت و سهامداران استفاده کنیم.
مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع فراز در پایان گفت: یکی از مشکلات ما در شرکت ایریک کابل افق و در زمینه صادرات این است که باید مواد اولیه را با دلار آزاد بخریم و با نرخ نیمایی(۴۲۰۰۰ تومان) به دولت بفروشیم.

کد خبر: ۲۹۴٬۴۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha