۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵
شهید امیرعبداللهیان به سرمایه انقلاب اسلامی تبدیل شده است
باقری:

شهید امیرعبداللهیان به سرمایه انقلاب اسلامی تبدیل شده است

سرپرست وزارت امور خارجه با بیان اینکه به واسطه سیاست‌های هوشمندانه شهید امیرعبداللهیان به شریک در تصمیم گیری کشورها تبدیل شده‌ایم، گفت: شهید امیرعبداللهیان به سرمایه انقلاب اسلامی تبدیل شده است.

به گزارش بازار، علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه امروز (یکشنبه) ۱۷ تیر ماه در همایش «دیپلمات دانشور، منظومه فکری و دستاوردهای عملی وزیر شهید حسین امیرعبداللهیان» در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت که شهید امیرعبداللهیان به سرمایه انقلاب اسلامی تبدیل شده است.وی افزود: این شخصیت در میدان عمل و سازوکار دیپلماسی ایران نقش آفرینی‌های عینی و موثر و نتیجه بخشی داشت.باقری به سیاست همسایگی در دولت شهید رئیسی اشاره کرد و گفت: نیاز داریم جای پای خود را در عرصه سیاست خارجی مستحکم کنیم و تعامل با همسایگان شرط لازم برای تحرک در میدان پر نشیب و فراز و مخاطره مناسبات بین‌المللی است.

* با منطقه‌ای مواجهیم که همسویی و همگرایی را تعقیب می‌کند

وی گفت: امروز بعد از ۱۰۲۰ روز تلاش مجاهدانه این وزیر شهید با منطقه‌ای مواجهیم که همسویی و همگرایی و هم جهتی در عرصه اهداف و آرمان‌های مشترک را تعقیب می‌کند.سرپرست وزارت خارجه یادآور شد: این بدان معنا نیست که با همسایگان تفاوتی نداریم. اما هنر سیاست همسایگی این بود و هست که اجازه ندهد تفاوت‌ها به اختلافات تبدیل شود و اختلافات را به همکاری تبدیل کند.

* هر گونه واگرایی در منطقه به معنای حفره و شکاف بین کشورهای منطقه است

باقری گفت: امروزه مناسبات ما با همسایگان فزاینده و مبتنی بر تعامل مشترک است و این انتخاب مشترک همه همسایگان و کشورهای منطقه است که اجازه ندهیم و فضایی ایجاد نکنیم که تفاوت‌ها و حتی اختلاف‌های ما به منشایی برای واگرایی تبدیل شود.وی ادامه داد: قطعا این اعتماد متقابل سیاسی که ایجاد شده با تحکیم و مناسبات اقتصادی باید دنبال شود. نیاز به در هم تنیدگی اقتصادی کشورهای منطقه با هم داریم که این در هم تنیدگی می‌تواند پایداری در مناسبات همسایگی را تضمین کند و در این شرایط قطعا می‌توانیم مدعی این باشیم که خودمان ثبات، امنیت و صلح در منطقه را تضمین کنیم. سرپرست وزارت خارجه خاطرنشان کرد: هرگونه واگرایی در منطقه به معنای حفره و شکاف بین کشورهای منطقه است و الحمدالله این عقلانیت راهبردی اکنون در کشورهای منطقه وجود دارد که همزیستی با یکدیگر شرط اول ثبات و پایداری امنیت و صلح در منطقه است.

* به شریک در تصمیم گیری کشورها تبدیل شده‌ایم

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: نکته دوم در سیره شهید امیرعبداللهیان موضوع هم افزایی با کشورهای مستقل و قدرت‌های نوظهور است. امروز به واسطه سیاست‌ها و دیپلماسی هوشمندانه شهید امیرعبداللهیان به شریک در تصمیم گیری کشورها تبدیل شده‌ایم. عضویت در بریکس و شانگهای به این معناست که ایران در کنار دیگر قدرت‌ها تبدیل به بازیگری شده که می‌تواند در تصمیم گیری‌های آنها تاثیرگذار جدی باشد. این ظرفیت بسیار بزرگ برای تبدیل مولفه‌های قدرت ایران به اقتدار در مناسبات بین‌المللی است.

* در مقابل دشمنان به بازدارندگی دست یافته‌ایم

باقری به موضوع بازدارندگی اشاره کرد و گفت: دستگاه سیاست خارجی باید بتواند پایداری و تضمین در عرصه بازدارندگی را تثبیت کند. امروز با قاطعیت می‌توانیم بگوییم در طول این سه سال با تدابیری که اندیشیده شده و تصمیماتی که در این خصوص اتخاذ و اقداماتی که انجام شد که برجسته‌ترین آن عملیات وعده صادق بود ایران می‌تواند با صراحت و قاطعیت بگوید در مقابل دشمنانش به بازدارندگی دست یافته است. سرپرست دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: اگر زمانی صرفا از توانمندی‌های ایران برای بازدارندگی صحبت می‌کردیم، امروز بازدارندگی به منصه ظهور رسیده و دشمنان کشور با همه وجود قدرت بازدارندگی ایران را لمس کردند و این یکی از آورده‌های دوره وزارت شهید امیرعبداللهیان است.وی افزود: سیاست همسایگی ما صرفا در بین همسایگان مواجهه با اقبال نشده بلکه در دوردست‌ها صدا و آثار و پیامدهای سیاست راهبردی همسایگی به عینه در رفتار و گفتارشان شنیده و دیده می‌شود.

* نقش آفرینی در عرصه چندجانبه‌گرایی

وی گفت: ایران در دورانی که این چندجانبه‌گرایی اوج پیدا می‌کند سوار بر این مرکب شده و هوشمندانه و مقتدرانه در تعیین مسیر چندجانبه گرایی می‌تواند نقش آفرینی کند و الان هم در حال نقش آفرینی است.باقری اضافه کرد: این بستر و زمینه‌ای که توسط دولت شهید رئیسی و میدان داری و سیاست ورزی شهید امیرعبداللهیان محقق شد، نویدبخش ثبات، صلح و امنیت در منطقه و بسترسازی برای همکاری است.این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: ایران یک تنه وارد میدان شد و به نمایندگی از دیگر بازیگران در سطح منطقه این واقعیت را به دشمنان و تنش آفرینان منطقه فهماند که اگر خارج از چارچوب عمل کنند باید هزینه سنگینی بدهند.

کد خبر: ۲۹۴٬۳۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha