۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۱
بازار مولفه‌های تاثیر گذار بر بورس را بررسی کرد؛

واکنش بورس از نرخ ارز تا بازار جهانی

بازار سهام در حال حاضر در شرایطی قرار دارد که کف پایین تر برای آن متصور نیست. در این گزارش واکنش بورس از نرخ ارز تا بازار جهانی برای پیش بینی صعود ارزیابی شده است.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه ایران به دلیل کامودیتی محور بودن به طور کلی متاثر از قیمت‌های بازار جهانی است. به همین دلیل به شدت سرمایه‌گذاران نرخ ارز و اتفاقا سطح بین‌الملل را دنبال می کنند.
از سوی دیگر با توجه به اینکه شاخص کل در نزدیکی حمایت کوتاه مدت خود قرار دارد. در صورتی که شرکت‌های بزرگ صادراتی رشد کنند و این حمایت شاخص شکسته نشود. روند کوتاه مدت بورس صعودی خواهد بود. شاخص هم‌وزن نیز در نزدیکی حمایت کوتاه مدت خود قرار دارد. در صورت عدم شکست حمایت، روند کوتاه مدت شاخص هم وزن صعودی خواهد بود.

تاثیر بازار جهانی و ترامپ
در روزهای پایانی هفته اخیر نمادهای شاخص‌ساز تقاضای بیشتری به نسبت نمادهای کوچک و متوسط داشته‌اند. بخشی از این مسأله تحت تاثیر سیاست حقوقی شرکت‌های بورسی است. بخشی نیز تحت تاثیر ارزندگی و چشم‌انداز درآمدزایی این شرکت‌هاست. گزارش ۳ ماهه فصل بهار ۱۴۰۳ شرکت‌های صادراتی نسبت به گزارش های زمستان بسیار مثبت بوده است. به همین دلیل اگر روند صعودی نرخ ارز نیمایی می تواند مسیر صعود بورس را نیز همواره کند.

حسن کاظم زاده می گوید سال 1400 صادرات غیرنفتی ایران رشد خیره کننده ای داشت و به کانال 40 میلیارد دلار وارد شد. اما بعد از آن رشد این شاخص بسیار مهم تقریبا متوقف شده و صرفا یک رشد جزئی داشته است. به نوعی بیشترین درآمد ارزی کشور از طریق صادرات نفت حاصل شده است

عامل دیگری که روی بازار ارز می تواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد حضور ترامپ در جایگاه رییس‌جمهوری آمریکاست. با توجه به جو رسانه‌های آمریکا باید از کاندیداتوری کنار خواهد رفت. معاون باید گزینه اصلی برای جانشینی ترامپ است. اما چندان گزینه قوی برای رقابت با ترامپ نیست. به همین دلیل با احتمال بسیار بالا می توان ریاست‌جمهوری ترامپ را پیش‌بینی کرد.
پیروزی جمهوری‌خواهان روی مولفه‌های اقتصاد کلان که بر بازار سرمایه تاثیرگذار هستند بسیار مطرح است. در صورت پیروزی جمهوری‌خواهان با رشد تقاضای کامودیتی روبرو خواهیم بود. معمولا وقتی جمهوری‌خواهان در مسند قدرت هستند رویکرد هزینه‌گرایی حاکم هست و تقاضای کامودیتی در سطح جهان افزایش می‌یابد. هند و چین نیز تمایل به رشد و افزایش تقاضا دارند.
از طرف دیگر بازار سرمایه ایران ۶۰ درصد کامودیتی محور است نفت فولاد و کشاورزی و کرک اسپرد در این صورت با رشد همراه خواهند شد. بنابراین قیمت کامودیتی ها در بازار جهانی بالا می‌رود یک جریان تورم شکل می‌گیرد.
حسن کاظم زاده کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه یکی از نقاط قوت اقتصاد ایران که توانسته اثر تحریم ها بر زندگی روزمره مردم را کاهش دهد، صادرات غیرنفتی است، گفت: از سال 90 تا سال 1400، صادرات غیرنفتی با روند بسیار خوبی در حال افزایش بوده است. البته در برخی سالها، به دلیل نوسان قیمت های جهانی، اثر کوتاه مدت تحریم ها یا کرونا، به صورت مقطعی کاهش نیز صورت گرفته است.
او با بیان اینکه کاهش صادرات غیرنفتی می تواند روی درآمد ارزی تاثیر منفی بگذارد، افزود: در سال 99 به دلیل شیوع کرونا و توقف تجارت جهانی، افت شدید صادرات غیرنفتی اتفاق افتاد. سال 1400 صادرات غیرنفتی ایران رشد خیره کننده ای داشت و به کانال 40 میلیارد دلار وارد شد. اما بعد از آن رشد این شاخص بسیار مهم تقریبا متوقف شده و صرفا یک رشد جزئی داشته است. به نوعی بیشترین درآمد ارزی کشور از طریق صادرات نفت حاصل شده است.
او با تاکید بر اینکه جریان منابع ارزی کشور در حال حاضر منوط به رونق صادرات غیرنفتی کشور است، تصریح کرد: بخشی از رشد صادرات غیرنفتی به دلیل تورم جهانی است. در واقع ارزش صادرات غیرنفتی متوقف شده است. مبلغ واردات اما با شدت در حال افزایش است. کاهش یا عدم رشد صادرات غیرنفتی، پیامدی جز رشد نرخ ارز در مقابل ریال نخواهد داشت. از طرف دیگر همین شرکت‌های صادرکننده در بورس حضور دارند کاهش درآمد ارزی آنها در صورت‌های مالی نمایان می‌شود.

کنترل افزایش قیمت دلار زیر سایه محرکها

اخبار منتشر شده از سوی یمن و لبنان گویای آن است که احتمالا درگیری ها در این دو کشور مجددا بالا بگیرد. این مسأله منجر به افزایش قیمت دلار در ایران می‌شود. در هفته گذشته نیز تحت تاثیر همین موضوع قیمت دلار در ایران به بالای ۶۳ هزار تومان افزایش یافت. اما با توجه به اینکه درآمد ارزی کشور افزایش یافته است بازارساز با تزریق به موقع ارز به بازار و حتی عرضه در بازارهای هرات و امارات نرخ دلار در داخل کشور را کنترل کرده است.

به گفته سینا سلیمانی به نظر می رسد که بازارهای بورس، مسکن، خودرو و بازار کالاهای بادوام بعد از انتخابات از حالت رنج خارج شوند. جهت گیری سرمایه گذاران این است که بازارها شروع به پیشخور کردن انتخابات آمریکا و احتمال رای آوردن ترامپ می کنند. به همین دلیل آنهایی که قصد انتقال سرمایه بین این بازارها دارید آماده هستند

فعالان بازار ارز برآیند اتفاقات حاشیه‌ای را به ضرر بازار تلقی می کنند. زیرا می تواند به محرک های هزینه‌ها تاثیر بگذارد. هرچند بانک مرکزی بر مدیریت نرخ ارز تمرکز کرده است. اما در حال حاضر ادامه روند کنونی در تشدید انتظارات تورمی منجر می شود دلار در سطوح بالاتری نرخ خود را تثبیت کند.

سینا سلیمانی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه به نظر می رسد که بازارهای بورس، مسکن، خودرو و بازار کالاهای بادوام بعد از انتخابات از حالت رنج خارج شوند، گفت: جهت گیری سرمایه گذاران این است که بازارها شروع به پیشخور کردن انتخابات آمریکا و احتمال رای آوردن ترامپ می کنند. به همین دلیل آنهایی که قصد انتقال سرمایه بین این بازارها دارید آماده هستند. سناریوهای محتمل را پیش بینی کرده‌اند و برای هر سناریو برنامه دارند.

بررسی ها نشان می دهد که دوقطبی فضای انتخابات ریاست جمهوری نیز ریسک هایی را به بازار اضافه کرده است. درنتیجه این موارد تقاضا برای ارز در کشور بیشتر خواهد شد. بررسی گفت‌وگو های میان فعالان ارزی گویای آن است که برنامه اقتصادی- سیاسی دولت می تواند وضعیت ریسک های بازار را شفاف کند.

درنتیجه این موارد تقاضا برای ارز در کشور بیشتر خواهد شد. بررسی گفت‌وگو های میان فعالان ارزی گویای آن است که برنامه اقتصادی- سیاسی دولت می تواند وضعیت ریسک های بازار را شفاف کند.

از طرف دیگر در حال حاضر با این قیمت‌ها و مجامع پیش رو و کاهش نرخ بهره بستر رشد بیش از پیش فراهم است و یک بهانه و انگیزه می‌خواهد.

اگر در چند وقت اخیر صندوق‌ها در جذب پول مازاد موفق بوده‌اند اتفاقاً می‌تواند جریان ورود پول به بازار را تسریع کنند. چرا که این صندوق‌ها عمدتا در خرید حاضر می‌شوند.

کد خبر: ۲۹۴٬۰۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha