۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۹
دست فروشندگان دلار بالا رفت

دست فروشندگان دلار بالا رفت

درحالی که به‌واسطه تشدید برخی ریسک‌های داخلی و خارجی روند بازار ارز غیررسمی افزایشی شده بود، روز گذشته فضای بازار به کلی تغییر کرد و نرخ شاخص‌های ارزی کاهشی شد.

به گزارش بازار، برخی از بازیگران بازار ارز معتقدند که فشار کاهشی ایجاد شده در بازار می‌تواند ناشی از مانور بانک مرکزی باشد. در این راستا نرخ دلار آزاد مجددا به کانال ۶۰ هزار تومانی بازگشت.

بررسی‌ها از هسته مرکزی بازار ارز تهران حاکی از آن است که بازار روز چهارشنبه در شرایط فشار فروش قرار گرفت. این در حالی است که در هفته گذشته عمده نوسانات نرخ شاخص‌های ارزی افزایشی بود.

بررسی اخبار و سیگنال‌های موثر بر معاملات ارزی گویای آن است که تغییر چندانی در سطح ریسک‌های بازار به وجود نیامده است.

طبق گزارش دنیای اقتصاد، برخی نگرانی‌ها در رابطه با چشم‌انداز اقتصاد کشور همچنان در میان معامله‌گران وجود دارد.

دست باز بازارساز

در نتیجه روند کاهشی بازار در روز گذشته را نمی‌توان به پای تغییر فاز انتظارات تورمی گذاشت. همین موارد سبب شده تا بازیگران بازار از قدرت‌نمایی بازارساز ارزی سخن به میان بیاورند.

به عقیده این افراد با توجه به اخبار مثبت در رابطه با میزان فروش نفت کشور در ماه‌های اخیر و وضعیت مطلوب ذخایر ارزی بانک مرکزی، دست نهاد بازارساز در کنترل نوسانات نرخ ارز باز است و درصورت نیاز می‌تواند با افزایش حمایت خود از ریال موجب افت نرخ ارز شود.

در همین رابطه محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک‌مرکزی کشور در روزهای اخیر مجددا از وضعیت مناسب ذخایر ارزی کشور سخن به میان آورد و گفت: «یکی از اهداف اساسی ما افزایش ذخایر ارزی بانک‌مرکزی بوده و اطمینان می‌دهم که ذخایر آزاد ارزی و ذخایر طلای بانک‌مرکزی در حال افزایش است.»

حال باید دید تلاش بازارساز در جهت کنترل نرخ ارز تا کجا ادامه خواهد داشت و در هفته آتی در صورت تشدید نگرانی‌های معامله‌گران، حمایت‌های این نهاد مانع رشد نرخ ارز خواهد شد یا خیر؟

تغییرات شاخص‌های ارزی

دیروز چهارشنبه ۱۳ تیر ماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. هر برگ اسکناس دلار که در بازار روزهای میانی هفته جاری در مرز کانال ۶۲هزار تومانی معامله می‌شد.

در بازار روز گذشته به یک باره افت نرخ چشمگیری را تجربه کرد و به سطوح قیمتی نیمه نخست کانال پایین‌تر بازگشت.

بر این اساس قیمت اسکناس آمریکایی در عصر روز گذشته با هزار و ۴۰۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه در رقم ۶۰ هزار و ۴۵۰ تومان به فروش رسید.

یورو و پوند نیز در عصر دیروز با هزار و ۳۰۰ و هزار و ۴۰۰ تومان کاهش به ترتیب در ارقام ۶۵ هزار و ۵۰ تومان برای یورو و ۷۶ هزار و ۹۵۰ تومان برای پوند معامله شدند.

همزمان با افت نرخ دلار، سکه طلا نیز نوسانات کاهشی را تجربه کرد. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در عصر روز گذشته با ۷۸۰ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۴۲ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان معامله شد. نیم و ربع سکه نیز با افت نرخ‌های ۵۰۰ و ۳۰۰ هزار تومانی در ارقام ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فرش رسیدند.

کد خبر: ۲۹۴٬۰۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha