۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸
اقساط وام مسکن ملی در ۲ سال اول؛ ماهانه ۵.۹ میلیون| ابلاغ سقف اجاره‌بهای تهران| مسکن مهر یتیم نبود
معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد

اقساط وام مسکن ملی در ۲ سال اول؛ ماهانه ۵.۹ میلیون| ابلاغ سقف اجاره‌بهای تهران| مسکن مهر یتیم نبود

عباسی، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حداکثر سقف افزایش اجاره‌بها به میزان ۲۵ درصد و وام ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن ابلاغ شد گفت: اقساط تسهیلات مسکن ملی ماهانه ۵.۹ میلیون تومان است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: هادی عباسی‌اصل معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری خود در وزارت ر اه و شهرسازی گفت: بر اساس ابلاغ سرپرست ریاست‌جمهوری، سقف تسهیلات ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن ابلاغ شد و بر اساس تصمیم گرفته شده در دو سال نخست، بازپرداخت این تسهیلات برای دریافت‌کنندگان ماهانه ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.

عباسی‌اصل ادامه داد: بانک‌ها مکلف به پرداخت سالانه ۲۰ درصد از منابع مالی تسهیلاتی خود به بخش مسکن هستند و بانک‌های متخلف در این بخش در صورت عدم رعایت جریمه خواهند شد.

حداکثر افزایش سقف اجاره‌بها مسکن با ۲۵.۲ درصد مربوط به شهر یزد و کمترین با ۲۲ درصد برای شهر زاهدان است

وی با اشاره به اینکه دفتر ریاست جمهوری به صورت رسمی جدول افزایش سقف اجاره‌بهای مسکن را به مراکز ۳۱ استان کشور ابلاغ کرده است افزود: بر این اساس حداکثر افزایش سقف اجاره‌بها مسکن با ۲۵.۲ درصد مربوط به شهر یزد و کمترین با ۲۲ درصد برای شهر زاهدان است.

در شهر تهران نیز سقف افزایش نرخ اجاره‌بها ۲۵ درصد است

وی تصریح کرد: در شهر تهران نیز سقف افزایش نرخ اجاره‌بها ۲۵ درصد است.

عباسی با بیان اینکه قانون به صراحت می گوید مجاز هستیم به میزان ۵۰ تا ۱۰۰ رقم تورم عمومی، سقف اجاره بها را تعیین کنیم یادآوری کرد: یعنی اگر تورم ۴۰ درصد باشد ما مجاز هستیم بین ۲۰ تا ۴۰ درصد برای اجاره بها سقف تعیین کنیم. رقم ۲۲ تا ۲۵ درصد نیز بر اساس تورم مرکز آمار و رعایت قانون ساماندهی زمین، مسکن و اجاره بها تعیین و ابلاغ شد.

وی در پاسخ به سوال مطرح شده برای انتقادهایی که به حوزه مسکن از سوی برخی از طرف‌داران کاندیدای ریاست جمهوری مطرح شده پاسخ داد و گفت: تعداد بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن به مرحله ساخت رسیده اما فرایند صدور پروانه حدود ۴۰ مرحله است که باید طی شود، نباید کاندیداهای محترم ریاست جمهوری بحث مسکن را سیاسی کنند.

عباسی‌اصل از آمادگی مجموعه معاونت مسکن و ساختمان برای ارایه توضیحات فنی درباره نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: کسی که مسکن مهر را یتیم کرد الان خودش مدعی شده است و ما حاضر به پاسخگویی در این بخش هستیم.

عباسی‌اصل درباره آخرین وضعیت پروژه مسکن مهر گفت: به تازگی آماری هم یکی از وزرای راه دولت دوازدهم منتشر کرد که صرفاً در بحث انبوه‌سازی و اجاره ۹۹ ساله بود. نباید به این صورت بخش به بخش اطلاعات ارایه شود. کسی که مسکن مهر را یتیم کرد الان خودش مدعی شده است. ما داریم تمام تلاش خود را برای تکمیل این طرح انجام می‌دهیم. ۱۳۰ هزار واحد تکمیل شده و حدود ۲۰ درصد هم درگیر مسائل حقوقی است که آن هم در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه طرح نهضت ملی مسکن در دو بخش شهری و روستایی اجرا می‌شود، توضیح داد: موضوعی که توسط یکی از کاندیداها ارایه شد به نظر می‌رسد فقط بخش شهری بود. همچنین، وقتی ما زمین را تخصیص می‌دهیم اولین گام آماده‌سازی است. متقاضیان مشخص شده و مردم پول واریز می‌کنند. آماده‌سازی یک فرایند زمان‌بر و هزینه‌بر است. باید کاربری‌ها، خدمات روبنایی، خیابان‌ها و بسیاری مولفه‌های دیگر مشخص شود در غیر این صورت پروانه صادر نمی‌شود. اینکه پروانه را صرفاً ملاک ساخت مسکن قرار دهیم یعنی نگاه بخشی و ناقص داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حدود ۴۰ مرحله باید قبل از صدور پروانه طی شود گفت: فرایندها باید طی و پول شهرداری‌ها پرداخت شود تا پروانه ساخت صادر شود. اینکه مسائل فنی را با مسائل سیاسی تلفیق کنیم اشتباه است.

بر اساس برنامه هفتم توسعه بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی به منظور ساخت مسکن باید ملحق شود که اگر از تراکم استفاده نکنیم قابلیت ساخت ۶ میلیون واحد مسکونی را دارد

با بیان اینکه هم اکنون کشور در آستانه جهش تولید مسکن قرار دارد، توضیح داد: بر اساس برنامه هفتم توسعه بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی به منظور ساخت مسکن باید ملحق شود که اگر از تراکم استفاده نکنیم قابلیت ساخت ۶ میلیون واحد مسکونی را دارد.

وی تاکید کرد: اعلام آمادگی کردیم تا چنانچه هر دو کاندیدای حاضر علاقه‌مند باشند توضیحات لازم را در این زمینه به آنها ارایه کنیم. زیرا تاکید داریم، مسکن مساله واقعی مردم است و نمی‌شود از آن چشم‌پوشی کرد.

عباسی اصل از مزایای تولید مسکن را فرصت ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی، کاهش تورم و صادرات خدمات فنی و مهندسی عنوان کرد و ادامه داد: یکی از موارد مهم و بنیادین در بخش مسکن تامین منابع مالی و همراهی شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات است که امیدواریم این مهم در دولت بعد مورد تاکید باشد و پیگیری شود تا مطالبات به جا مانده از مردم در دولت سیزدهم به ثمر بنشیند.

عباسی اصل با تاکید بر اینکه امیدوار است تا هرکس رییس جمهور می‌شود تناسب اختیار و مسئولیت را در سیستم بانکی اعمال کند، گفت: در حال حاضر فرایند ساخت بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در کشور آغاز و بیش از ۵۰۰ هزار واحد تحویل شده است.

به گفته وی ۱۳۰ هزار واحد مسکن مهر در دولت سیزدهم تکمیل و تحویل شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تعداد از واحدهای بهره برداری شده نهضت ملی مسکن جزو اقدام ملی مسکن و در دولت سیزدهم بوده است، گفت: طرح اقدام ملی با کمتر از ۵ درصد پیشرفت فیزیکی به ما تحویل شد. ۱۳۰ هزار واحد مسکن مهر نیز در دولت سیزدهم به بهره برداری رسید. می‌گویند کار را که کرد، آنکه تمام کرد. کارهای رها شده را وقتی می‌بینیم شرایط سخت را متوجه می‌شویم. اینها زحمت و انرژی می‌برد.

وی اقدامات دولت سیزدهم در بخش مسکن شامل طرح نهضت ملی مسکن، قانون ساماندهی اجاره، شناسایی خانه‌های خالی برای مالیات و الزام به ثبت املاک عنوان کرد و گفت: تمامی سیاستگذاری ها در این دولت پیگیری و اجرایی شد. اینکه گفته شود مسکن به ما ربطی ندارد جمله بسیار خطرناکی است و به ضرر مستاجران تمام می‌شود. مساله مسکن را باید با جدیت دنبال کرد.

کد خبر: ۲۹۳٬۸۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha