اولین کابل تاندربولت ۵ جهان با پهنای باند ۱۲۰ گیگابیت‌برثانیه عرضه شد

اولین کابل تاندربولت ۵ جهان با پهنای باند ۱۲۰ گیگابیت‌برثانیه عرضه شد

این کابل در سه اندازه ۳۰ سانتی‌متری، ۵۰ سانتی‌متری و ۱ متری با قیمت‌های ۲۳، ۲۷ و ۳۳ دلار در دسترس است.

حدود یک سال قبل اینتل رسماً از فناوری تاندربولت ۵ (Thunderbolt) رونمایی کرد و حالا کم‌کم شاهد عرضه محصولات مختلف با پشتیبانی از این فناوری هستیم. به‌تازگی شرکت Cable Matters از اولین کابل تاندربولت ۵ جهان رونمایی کرد که پهنای باند ۱۲۰ گیگابیت‌برثانیه را ارائه می‌دهد.

براساس گزارش ورج، کابل Cable Matters اکنون در سه اندازه ۳۰ سانتی‌متری، ۵۰ سانتی‌متری و ۱ متری به‌ترتیب با قیمت‌های ۲۳، ۲۷ و ۳۳ دلار در دسترس است. کابل جدید از تمام قابلیت‌های فناوری تاندربولت ۵ مانند حداکثر ۲۴۰ وات برای شارژ سریع، سازگاری با درگاه‌های تاندربولت ۴ و تاندربولت ۳ تایپ‌-C، حداکثر پهنای باند ویدیویی تا ۱۲۰ گیگابیت‌برثانیه درحال بوست و تا ۸۰ گیگابیت‌برثانیه پهنای باند دوجهته پشتیبانی می‌کند.

آیا کابل تاندربولت ۵ درحال‌حاضر کاربردی است؟

اگرچه Cable Matters اولین کابل تاندربولت ۵ را معرفی کرده، متأسفانه نمی‌توانید کار زیادی با آن بکنید؛ تقریباً هیچ محصولی در بازار امروز از این استاندارد اتصال جدید استفاده نمی‌کند. برای مثال تنها لپ‌تاپ‌ موجود در بازار که پورت تاندربولت ۵ دارد، مدل Razer Blade ۱۸ است، البته برای استفاده از این پورت، باید نسخه ۴۸۰۰ دلاری این لپ‌تاپ را بخرید.

البته از سوی دیگر، داک‌ها و گجت‌های مختلفی که از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند و عمدتاً در نمایشگاه CES ۲۰۲۴ نیز شاهدشان بودیم، هنوز رسماً وارد بازار نشده‌اند. به همین دلیل حتی داشتن لپ‌تاپ ریزر بلید ۱۸ نیز قابلیت‌های عمده تاندربولت ۵ را در دسترس قرار نمی‌دهد؛ درحال‌حاضر اگر کابل جدید Cable Matters را داشته باشید، صرفاً در حد تاندربولت ۴ برای شما کاربرد دارد.

همچنین در نمایشگاه Computex ۲۰۲۴ محصول خاصی ندیدیم که از پورت تاندربولت ۵ تایپ‌-C استفاده کند؛ بنابراین به احتمال زیاد برای استفاده از این کابل باید تا اواخر ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ منتظر باشیم تا کارت‌های Thunderbolt ۵ PCIe، داک‌ها و سایر دستگاه‌های مجهز به این فناوری از راه برسند.

کد خبر: ۲۹۳٬۸۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha