۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۴
صادرات نفت روسیه بهبود یافت

صادرات نفت روسیه بهبود یافت

صادرات هفتگی نفت خام روسیه در هفت روز منتهی به ۳۰ ژوئن، بیشترین افزایش را در سه ماه گذشته داشت و میانگین صادرات چهار هفته‌ای هم به بالاترین میزان در هشت هفته اخیر رسید.

به گزارش بازار، کارهای تعمیراتی در بنادر پریمورسک در دریای بالتیک و کازمینو در کرانه اقیانوس آرام، صادرات از دو پایانه نفتی پرازدحام روسیه را در هفته قبل کاهش داده بود و هیچ عزیمتی از این بنادر در مدت چهار روز صورت نگرفت اما با تکمیل تعمیرات، صادرات نفت از هر دو بندر در هفته گذشته، بهبود یافت.

فروش خارجی ممکن است با افت پالایش نفت، افزایش پیدا کرده باشد زیرا حملات پهپادی اوکراین و تعمیرات فصلی، فعالیت پالایشگاه‌های نفت روسیه را محدود کرده است.

در این بین، نفتکش‌هایی که هدف تحریم غرب قرار گرفتند، تا حد زیادی غیرفعال ماندند. در حالی که سه کشتی از ۲۱ کشتی متعلق به گروه کشتیرانی سوفکامفلوت روسیه، محموله بارگیری کرده و متعاقبا سیستم ردیاب اتوماتیک خود را خاموش کرده‌اند، سایر کشتی‌ها غیرفعال مانده‌اند. هر سه نفتکش که در ۱۳ ژوئن از سوی انگلیس تحریم شدند، در پایانه نفتی اوست لوگا لنگر انداخته اند و معلوم نیست آیا محموله‌ای دریافت کرده اند یا خیر زیرا همگی از صفحه رادار ناپدید شده اند.

طبق آمار رصد کشتی و گزارش عاملان بندر، مجموعا ۳۴ نفتکش، ۲۵.۶۶ میلیون بشکه نفت روسیه را در هفته منتهی به ۳۰ ژوئن بارگیری کردند که بهبود قابل ملاحظه‌ای در مقایسه با ۲۱.۲۹ میلیون بشکه در هفته قبل داشت.

صادرات نفت روسیه از راه دریا در هفته منتهی به ۳۰ ژوئن، به میزان حدود ۶۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۳.۶۷ میلیون بشکه رسید و عملا کل کاهش هفته قبل را جبران کرد. میانگین صادرات چهار هفته‌ای که نوسان کمتری دارد، حدود ۱۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۳.۴۸ میلیون بشکه رسید که بالاترین میزان در هشت هفته گذشته بود.

روسیه در پایان مه، به محدودیت صادرات خاتمه داد و همسو با شرکایش در گروه اوپک پلاس، به محدودیت تولید روی آورد. هدف تولید این کشور تا پایان سپتامبر، ۸.۹۷۸ میلیون بشکه در روز است و پس از آن قرار است تا سپتامبر سال ۲۰۲۵، هر ماه ۳۹ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند.

صادرات روسیه به مشتریان آسیایی شامل محموله‌هایی که مقصد نهایی ندارند، در چهار هفته منتهی به ۳۰ ژوئن، به ۳.۰۴ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین رکورد در ۷ هفته گذشته بود. صادرات نفت دریابرد روسیه به کشورهای اروپایی خاتمه یافته است و صادرات به بلغارستان هم در اواخر سال گذشته، متوقف شد. مسکو حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز صادرات نفت به لهستان و آلمان از طریق خط لوله را در ابتدای سال ۲۰۲۳ از دست داد. ترکیه اکنون تنها بازار نزدیک برای صادرات نفت از بنادر غربی روسیه است و صادرات به این کشور در ۲۸ روز منتهی به ۳۰ ژوئن، به حدود ۴۴۰ هزار بشکه در روز رسید.

ارزش صادرات نفت

ارزش ناخالص صادرات نفت روسیه در هفت روز منتهی به ۳۰ ژوئن، به میزان ۲۵ درصد افزایش یافت و رشد حجم صادرات هفتگی با افزایش قیمت نفت برای سومین هفته متوالی و صعود ارزش گریدهای صادراتی روسیه به بالاترین میزان از آوریل، تقویت شد.

ارزش ناخالص صادرات نفت روسیه در هفت روز منتهی به ۳۰ ژوئن به ۱.۹۲ میلیارد دلار در مقایسه با حدود ۱.۵۴ میلیارد دلار در دوره منتهی به ۲۳ ژوئن، افزایش یافت. درآمد میانگین صادرات چهار هفته‌ای به میزان حدود ۹۰ میلیون دلار رشد کرد و به ۱.۷۲ میلیارد دلار در هفته رسید. اوج میانگین صادرات چهار هفته‌ای، ۲.۱۷ میلیارد دلار بود که در دوره منتهی به ۱۹ ژوئن حاصل شد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در طول چهار هفته پس از آغاز اجرای مکانیزم سقف قیمت گروه هفت در اوایل دسامبر سال ۲۰۲۲، ارزش صادرات نفت دریابرد روسیه به رکورد اندک ۹۳۰ میلیون دلار در هفته نزول کرد.

کد خبر: ۲۹۳٬۸۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha