۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۴
تولید ۸۰ درصد لاستیک‌های مورد نیاز در داخل کشور

تولید ۸۰ درصد لاستیک‌های مورد نیاز در داخل کشور

رئیس هیئت مدیره انجمن تولید و زنجیره ارزش صنایع لاستیک گفت: در حال حاضر ۱۲ کارخانه لاستیک سازی در کشور فعال هستند و ۸۰ درصد از نیاز کشور را تامین می‌کنند.

به گزارش بازار، محمدرضا تقی گنجی در نشست بررسی چالش‌های تولید تایر گفت: سالانه حدود ۳۰ میلیون حلقه انواع تایر در کشور مصرف می‌شود، طی ۳ سال گذشته توانسته ایم سالانه ۵ درصد رشد تولید داشته باشیم و عرضه و تقاضا به تعادل رسیده است.

وی افزود: ۸۰ درصد لاستیک مورد نیاز کشور تولید داخل است و ۲۰ درصد مابقی در ماشین آلات کشاورزی و معدنی مصرف می‌شوند که به خاطر تقاضای پایین به این نوع تایرها، تولید آنها در داخل توجیه اقتصادی ندارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولید و زنجیره ارزش صنایع لاستیک تاکید کرد: تنها سایزی که کمبود تولید داریم برای لاستیک خودروی پراید است، چرا که تولید این خودرو متوقف شده و برای خودروهای موجود که در حال تردد هستند سالانه ۳ میلیون حلقه کمبود داریم، لاستیک سازان برای تولید این سایز سرمایه گذاری نمی‌کنند، چون می‌دانند در ۵ سال آینده این خودرو کاملا منسوخ و مثل پیکان کنار گذاشته می‌شود.

گنجی افزود: ۲۵ درصد مواد اولیه مورد نیاز در صنعت تایر، وارداتی است. برای تامین مواد اولیه مشکل تخصیص ارز داریم و از ابتدای سال هنوز هیچ تخصیص ارزی از سوی بانک مرکزی برای مواد اولیه تایر صورت نگرفته است، اما واردکنندگان لاستیک از ابتدای سال ۹۰ میلیون دلار ارز دریافت کرده اند.

وی عنوان کرد:با توجه با افزایش تولید و عرضه تایر در کشور، امروز اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد بسیار اندک شده است و شاید دیگر نیازی به ادامه فعالیت سامانه تخصیص و توزیع تایر نداشته باشیم.

کد خبر: ۲۹۳٬۴۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha