۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۰
رفع دو بحران اصفهان در دستور کار رئیس جمهور باشد| خشکی زاینده رود گریبان گیر فلات مرکزی ایران
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

رفع دو بحران اصفهان در دستور کار رئیس جمهور باشد| خشکی زاینده رود گریبان گیر فلات مرکزی ایران

اصفهان - ماینده اصفهان در مجلس گفت: لازم است مسئولان و رئیس جمهور بعدی، به واقع برای رفع دو بحران مهم خشکی زاینده رود و آلودگی هوا چاره ای عاجل بیاندیشند،‌در غیر این صورت تمدن کهن رو به زوال می رود.

مهدی طغیانی درگفت و گو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه اصفهان از مسائل بحرانی بسیار رنج می‌برد ولی دو مورد آن بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: خشکی زاینده رود، از جمله بحران هایی است که اثر مستقیم بر روی زندگی مردم اصفهان و اقتصاد استان به ویژه در بخش کشاورزی دارد.

وی با اشاره به اینکه خشکی زاینده رود همچنین عامل اصلی فرونشست زمین است که معضلات زیست محیطی را به دنبال داشته است، ادامه داد: این موضوع به حدی تنش زا شده است که تمدن کهن ایرانی اسلامی را کاملاً تهدید می‌ کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ابراز کرد: یک نمونه بارز آن مسجد سید که یکی از مساجد تاریخی و میراثی کشور است با بحران فرونشست شدید مواجه شده است و اثرات مخربی به این آثار گرانقدر وارد شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه تبعات خشکی زاینده رود در فرونشست صرفاً به این مسجد و ابنیه تاریخی اسلامی دیگر بسنده نکرده و تمام مساکن مردم شهر و خیابانها را تحت تاثیر قرار داده است.

آلودگی هوا در صنعتی ترین استان کشور

وی افزود: بحران بعدی مسئله آلودگی شدید هوا دراصفهان است که منشا آن در دو موضوع خلاصه می‌شود، یکی درنیمه دوم سال است که آلودگی شدید هوا منشا صنعتی دارد ویکی دیگر در نیمه اول سال است که منشا زیست محیطی آن ریشه در خشکی زاینده رود دارد

طغیانی تاکید کرد: جنس آلودگی هوا با منشا زیست محیطی از نوع گرد و غبار است؛ ما در همین ایام اخیر شاهد بودیم که میزان آلودگی به گونه‌ای بود که اصفهان را زیر خاک برد و رکورددار آلودگی هوا شد.

وی بیان کرد: وجود چنین هوای خیلی خطرناک و ناسالمی، سلامت شهروندان اصفهان نیز را تحت شعاع قرار داده است، به نوعی که اگر چاره ای نیاندیشم اثری از این تمدن کهن و شهری که بخش زیادی از بار اقتصاد کشور را بر دوش دارد، باقی نخواهد ماند.

خطر فرونشست بیخ گوش تمدن اصفهان

نماینده مردم اصفهان در مجلس ابراز کرد: باید دانست بحرانی که امروز یقه اصفهان را گرفته و می فشارد تنها قربانی اش این جلگه زاینده‌رود نیست بلکه گریبانگیر تمامی فلات مرکزی خواهد بود.

وی گفت: لازم است برای دو چالش و بحران مهم خشکی زاینده رود و آلودگی هوا که زندگی مردمان این فلات مرکزی و به خصوص این شهر تاریخی که درآن سکونت دارند چاره‌ای و تدبیری اندیشید و می طلبد تمام مسئولان عالی رتبه کشور به این معضل مهم بپردازند و ایران و شهر تاریخی اصفهان را نجات دهند.

کد خبر: ۲۹۳٬۴۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha