۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۲
گرو کشی برخی بازیگران بورس در انتخابات ریاست جمهوری / بازی سیاسی با سهام ها با محوریت سهام خودرویی
چرا بازار سهام منفی شد؟

گرو کشی برخی بازیگران بورس در انتخابات ریاست جمهوری / بازی سیاسی با سهام ها با محوریت سهام خودرویی

در حالی که بسیاری از نمادهای بورسی روز شنبه صف خرید بودند، امروز به صف فروش کشیده شدند. این موضوع نشان می دهد که یک جریان در حال منفی سازی بورس برای نوسان گیری و هدایت نگرش جامع به جناحی خاص است.

بازار گروه بورس: در حالی بازار سهام در روز یکشنبه معاملات منفی را دنبال کرده است که بازار سهام کاملا در یک موقعیت ارزنده قرار دارد اما برخی از نوسان گیرها و بازیگران بورس فضای منفی را بر بازار حاکم کرده و این موضوع را به نتیجه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری گره زده اند. درواقع این گروه با گروکشی سهام ها به دنبال نقش آفرینی سیاسی در راستای منافع حزبی و جناحی مطلوب و مورد نظر خود هستند. نقش پررنگ این گروه که در گروه خودرویی بورس بیشتر به چشم می خورد این پیام را به سهامداران و سرمایه گذاران القاء می کنند که اگر از فلان نامزد حمایت نکنند بورس ریزش خواهد کرد.

به نظر می رسد برخی بازیگران بورس با گروکشی سهام ها به دنبال نقش آفرینی سیاسی در راستای منافع حزبی و جناحی مطلوب و مورد نظر خود هستند. نقش پررنگ این گروه که در گروه خودرویی بورس بیشتر به چشم می خورد این پیام را به سهامداران و سرمایه گذاران القاء می کنند که اگر از فلان نامزد حمایت نکنند بورس ریزش خواهد کرد.

در حالی که بازار سهام از نظر تکنیکال به کف حمایتی رسیده است و دلیلی ندارد که بیشتر از این معاملات بازار منفی شود. البته این مساله به این معنا نیست که همه نمادهای بورس ارزنده هستند. اما به طور قطع دلیلی نیز ندارد که بازار سهام به صورت یکپارچه قرمز شود.

جواد صلاحی کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار سهام تحت تاثیر فضای روانی قرار گرفته است، گفت: بورس تحت تاثیر سودآوری نمادهای بورسی رشد می کند. در صورتی که گزارش های مالی آنها منفی شود به سمت بازدهی منفی می روند. اما گاهی مواقع نمادهای بورسی تحت تاثیر فضای روانی حاکم بر جامعه رفتار می کنند. به همین دلیل نوسانات روانی در کوتاه مدت اثرگذار خواهد بود. در ادامه هر نماد مسیری را خواهد رفت که از نظر بنیادی توجیه پذیر است.

صلاحی با تاکید بر اینکه معاملات بازار سهام نوعی مبادله جریان پول است، تصریح کرد: در حال حاضر جریان نقدینگی موجود در بورس در حال دست به دست کردن سهام هستند. یعنی پول از بورس خارج نمی شود. این معامله گران بیشتر به دنبال سود بردن از نوسان گیری هستند. به همین دلیل از هر گونه فضای سیاسی در راستای نوسان گیری استفاده می کنند.

عوامل بنیادی موثر در تصمیمات بازار سهام

در دو روز گذشته معاملات بازار سهام نشان داد که کاملا رفتار سهامداران هیجانی است. زیرا برخی از نمادهایی که شنبه صف خرید بودند روز یک شنبه صف فروش شدند. این اتفاق در بین نمادهای گروه خودرویی بیشتر وجود داشت. به نظر می رسد که گروهی خاص برای هدایت افکار عمومی معاملات بازار سهام را به ابزاری تبدیل کرده است تا دیدگاه های خود درباره انتخابات را غالب کند.

برخی از نمادهایی که شنبه صف خرید بودند روز یک شنبه صف فروش شدند. این اتفاق در بین نمادهای گروه خودرویی بیشتر وجود داشت. به نظر می رسد که گروهی خاص برای هدایت افکار عمومی معاملات بازار سهام را به ابزاری تبدیل کرده است تا دیدگاه های خود درباره انتخابات را غالب کند.

حمید میرمعینی کارشناس بازارهای مالی با اشاره به اینکه در حال حاضر نمی توان درباره تاثیر عملکرد دولت آینده بر بازار سهام تصمیم گیری کرد، گفت: در واقع عوامل بنیادی که روی معاملات بازار تاثیر گذار هستند شامل قیمت گذاری دستوری، تامین مالی و ... است. به عبارت دیگر اگر شرکت ها بتوانند به نسبت هزینه تمام شده تولید حاشیه سود مناسب کسب کنند قطعا سهامداران سود بیشتری می برند.

او با تاکید بر اینکه یکی دیگر از عواملی که در معاملات بازار سهام با تاخیر تاثیر گذار میشود تورم است، اظهار کرد: در سال های گذشته برخی از نمادهای بورسی به واسطه تورم رشد کرده اند. به همین دلیل بعد از اینکه بورس افت کرد نوسان شدید پیدا کردند. به عبارت دیگر رشد واقعی بورس زمانی اتفاق می افتد که نمادها بر مبنای سودی که ساخته اند بازدهی کسب کنند.

براساس این گزارش، بازار سهام در مقطع کنونی در محدوده حمایتی قرار دارد. برخی از نمادها در موقعیت ارزنده قرار دارند. به همین دلیل سهامداران نباید تحت تاثیر جو منفی معاملات نوسان گیرها قرار بگیرند. چراکه به نظر می رسد گروهی در بازار سهام با لیدری خودرویی ها در حال جریان سازی هستند تا جامعه را به سمت جناحی خاص سوق دهند. این موضوع باعث شده برخی از سهامداران بدون در نظر گرفتن این مسائل وارد صف های فروش می شوند. به همین دلیل زیان می کنند. بنابراین برای تصمیم گیری برای خرید یا فروش سهام باید بدون ورود به فضای سیاسی نمادها را تحلیل بنیادی و تکنیکال کرد. بر همان مبنا برای معاملات بازار سهام نیز تصمیم گیری شود.

کد خبر: ۲۹۳٬۴۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha