۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱
ابهام به معاملات بورس برگشت 
بازار سهام تحت تاثیر مسایل سیاسی قرار گرفت

ابهام به معاملات بورس برگشت 

پس از اینکه انتخابات به دور دوم کشیده شد بسیاری از سرمایه گذاران دست از خرید کشیدند. حالا برخی کارشناسان معتقدند این ابهام تا یک هفته دیگر ادامه دارد.

بازار؛ گروه بورس: بررسی معاملات روز بعد از انتخابات نشان داد که معامله‌گرها قبل از خرید سناریوهای احتمالی را بررسی کردند. زیرا در ابتدای بازار تقاضا خیلی خوب بود و بعد عرضه‌ها افزایش یافت. این مسأله نشانه ادامه ابهام در چشم‌انداز بازار است. نکته اول اینکه انتخابات به دور دوم کشیده شد و مشارکت حوالی ۴۰ درصد بود. در حال حاضر جوی در جامعه ایجاد شده که در صورتی که هر کدام از کاندیداها پیروز شوند اثر متفاوتی در اقتصادی به وجود می‌آورد. حتی قیمت دلار هم در روزهای اخیر رشدی هزار تومانی داشته است. این موضوع به تردید تریدرها افزوده است.

حسن کاظم زاده معتقد است که روز گذشته ارزش معاملات خرد هم به 3900 میلیارد تومان رسید که نسبت به روزهای هفته قبل افزایش پیدا کرده است. اما اگر دامنه نوسان بازتر را در نظر بگیریم، این افزایش قابل توجه نیست. نتیجه انتخابات به گونه‌ای است که بازار سهام نه از آن اطمینان کامل دارد که با خیالت راحت بخرد. نه به گونه‌ای است که نگران شدید بشود و به سمت منفی رنج بزند


بازار یک هفته سخت و دشوار را پیش‌رو دارد. نکته مهم این است که همه کاندیدا در بلند مدت و میان مدت می‌توانند اثری مثبت یا منفی در بازار داشته باشند. خیلی نمی‌توان به اثر تفاوت رییس‌جمهور بر بازار در میان مدت و بلندمدت وزن داد. چون سیاستهای اقتصادی در راستای حمایت از تولید از سوی هر جناح سیاسی اتفاق می‌افتد. اما نکته مهم این است که در حال حاضر سهامداران نگران ادامه مسیر قبل هستند.
حسن کاظم زاده، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سهام یک روز متعادل مثبت را پشت سر گذاشته است، گفت: روز گذشته ارزش معاملات خرد هم به 3900 میلیارد تومان رسید که نسبت به روزهای هفته قبل افزایش پیدا کرده است. اما اگر دامنه نوسان بازتر را در نظر بگیریم، این افزایش قابل توجه نیست. نتیجه انتخابات به گونه‌ای است که بازار سهام نه از آن اطمینان کامل دارد که با خیالت راحت بخرد. نه به گونه‌ای است که نگران شدید بشود و به سمت منفی رنج بزند.
او با تاکید بر اینکه در یک هفته منتهی به انتخابات، معامله‌گرها سکوت خواهند کرد، تصریح کرد: افت قابل توجه رای احتمالا به تورم و بدتر شدن وضعیت معیشت مردم در سه سال گذشته ربط داشته باشد. از سوی دیگر رشد پایین بخش کشاورزی در سه سال گذشته باعث شد آرای ساکنان روستاها تغییر کند. بنابراین پیش‌بینی نتیجه انتخابات سخت تر شده است.

چرا برخی سهامداران فروشنده هستند؟
برخی سهامداران روز شنبه فروشنده بودند. دلیل منفی‌ها یا نوسان بازار بنیادی نیست که دامنه نوسان به داد او برسد. به نظر این یک هفته نیز چالش سهامداران ادامه خواهد داشت. حس ترسی که به بازار منتقل شده حس ابهام است. مناظره ترامپ و بایدن و تبعات آن، حاشیه‌های ادامه‌دار موضوع آژانس و برجام، خبرهای جنگ اسرائیل و لبنان و همچنین انتشار گزارش‌های تکمیلی ماهانه و صورت‌های مالی و برخی مجامع از مهم‌ترین اخبار هستند که روند بازار را تحت تاثیر قرار می دهند.

به گفته پویان مظفری با رفتن انتخابات به دور دوم فضای بازار سرمایه هم با ابهام همراه شد و همین موضوع باعث شد که ابتدای بازار سمت خرید قوی باشد و انتهای بازار سمت فروش قوی باشد. گزارش‌های مالی شرکت ها را باید دقیق بررسی کرد، چرا که در صورت رشد یا ریزش بازار پس از انتخابات این گزارش‌های خوب هستند که می‌توانند به سهامداران کمک کنند

پویان مظفری کارشناس بازار سهام با تاکید بر اینکه بازار سرمایه اولین روز باز شدن دامنه نوسان خود را تجربه کرد و با رشد ارزش معاملات روبرو شد، گفت: در فضایی که انتخابات به دور دوم کشیده شد انتظار می‌رود که بازار در این برهه نوسان محدود داشته باشد. دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام به 2,179 میلیارد تومان رسید که از این مبلغ 82 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بود.
او افزود: با رفتن انتخابات به دور دوم فضای بازار سرمایه هم با ابهام همراه شد و همین موضوع باعث شد که ابتدای بازار سمت خرید قوی باشد و انتهای بازار سمت فروش قوی باشد.

مظفری درباره دیگر سیگنال ها به بازار سهام تصریح کرد: با انجام مناظرات بین بایدن و ترامپ، فضای آمریکا به نفع ترامپ تغییر جهت داد. در همین فضا دلار و درهم با رشد همراه شدند و دلار بالای 60 هزارتومان را تثبیت کرد و دیروز بالای 61 هزار تومان را هم توانست تثبیت کند.
او با تاکید بر اینکه گزارش‌های ماهانه برخی شرکت‌ها بسیار بهتر از انتظارات بودند، گفت: این گزارش‌ها را باید دقیق بررسی کرد، چرا که در صورت رشد یا ریزش بازار پس از انتخابات این گزارش‌های خوب هستند که می‌توانند به سهامداران کمک کنند. اگر بازار بریزد سهم‌های ارزنده فرصت رشد می‌دهند. اگر بازار بالا برود سهم‌های ارزنده سود داده شده را پس نمی‌گیرند.

بورس به فاکتورهای سیاسی واکنش نشان می دهد

به گزارش بازار بازار سرمایه در حال حاضر تنها تحت تاثیر فاکتورهای سیاسی واکنش نشان می دهد. به همین دلیل حتی اتفاقات سیاسی در آمریکا نیز روی هیجان بازار موثر است. برای نمونه در مناظره بایدن و ترامپ آنقدر عملکرد بایدن بد بود که بسیاری از حالا ترامپ را رئیس جمهور بعدی آمریکا می‌دانند این موضوع می‌تواند بسیاری از آمال و آرزوهای سهامداران را تحت تاثیر قرار دهد.

برخی می‌توانند در منفی ناشی از جو سیاسی ریسک‌های خوبی کرده و فرصت‌های خوبی را هم شکار کنند. اما دلالان دلار و سکه و به طور کلی بازارهای سفته‌بازی خوشحال از هفته قبل پیش می‌روند. چراکه احتمال تشدید فشارهای تحریم و تنش سیاسی را می‌دهند

بنابراین احتیاط جنبه بسیاری از معاملات سهامداران شده و نوسان ۶ کمی کار را سخت‌تر خواهد کرد. این یک هفته علاوه بر درگیر شدن دوباره فضای کشور در موضوع مسایل سیاسی، بازار یک هفته نسبتاً سخت و سردرگم و احتمالاً کمی با چاشنی فشار فروش بیشتر را داشته باشد.

البته برخی می‌توانند در منفی ناشی از جو سیاسی ریسک‌های خوبی کرده و فرصت‌های خوبی را هم شکار کنند. اما دلالان دلار و سکه و به طور کلی بازارهای سفته‌بازی خوشحال از هفته قبل پیش می‌روند. چراکه احتمال تشدید فشارهای تحریم و تنش سیاسی را میدهند. هرچند تورم ایجاد شده ناشی از تحولات دلاری و تورمی بازار را سر خط می‌آورد و جلو می‌اندازد. اما هفته‌ها و ماه‌های سختی را از سهامداران خواهد گرفت.

کد خبر: ۲۹۳٬۳۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha