۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۷
افزایش ضریب تبدیل برنج با ورود کمباین‌های تخصصی و اصلاح شالیکوبی‌ها

افزایش ضریب تبدیل برنج با ورود کمباین‌های تخصصی و اصلاح شالیکوبی‌ها

مجری طرح گندم و برنج کشور اعلام کرد: ضریب تبدیل برنج با ورود کمباین‌های جدید و تخصصی، اصلاح ساختار شالیکوبی‌ها و مدیریت مناسب در شالیزارها در حال افزایش است.

به گزارش بازار از وزارت جهادکشاورزی، سهراب سهرابی افزود: در گذشته ضریب تبدیل برنج پایین بود و با توسعه مکانیزاسیون در مزارع، بهبود مدیریت مزرعه و اصلاح ساختار شالیکوبی در سطح کشور رو به رشد می‌باشد.

مجری طرح گندم و برنج کشور با اشاره کاهش ضایعات برنج با ورود ماشین‌آلات تخصصی به شالیزارها از دهه ۸۰ اظهارداشت: ورود کمباین‌های جدید برنج و همچنین اصلاح ساختار شالیکوبی‌ها موجب کاهش ضایعات برنج در زمان برداشت و پس از برداشت شده است.

سهرابی ادامه داد: برنجکاران در گذشته با خرمن‌کوب، برنج‌ها را می‌کوبیدند و یا از کمباین‌های برداشت غلات در شالیزارها استفاده می‌کردند که هم شکستگی در دانه برنج ایجاد می‌کرد و هم ضایعات و ریزش زیادی در زمان برداشت محصول داشت.

مجری طرح گندم و برنج کشور درباره مزیت‌های این کمباین‌ها گفت: کمباین‌های جدید برنج به علت داشتن تکنولوژی‌های نوین به راحتی وارد شالیزارها می‌شوند و به موقع و در بهترین زمان ممکن عملیات برداشت محصول برنج را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه از دهه ۸۰ مکانیزاسیون در زراعت برنج در ایران آغاز شد اظهارداشت: از آن دوران تاکنون با حمایت دولت‌ها، ماشین‌آلات تخصصی برنج به شالیزارها راه یافتند که منجر به کاهش هزینه‌های تولید و سختی کار و موجب افزایش عملکرد و تولید در مزارع برنج شدند.

کد خبر: ۲۹۳٬۲۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha