۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۸
حفظ ارزش پول ملی اولویت اصلی دولت چهاردهم| مقابله با کسری بودجه و خلق پول ضروری است
«بازار» گزارش می دهد

حفظ ارزش پول ملی اولویت اصلی دولت چهاردهم| مقابله با کسری بودجه و خلق پول ضروری است

مردم درحالی برای انتخاب رئیس جمهورجدید به پای صندوق های رای آمده اند که کارشناسان تاکید دارند؛ دولت چهاردهم بایستی اولویت کاری خود را از بعد اقتصادی برحفظ ارزش پول ملی و بهبود معیشت مردم بگذارد.

بازار؛ گروه بانک وبیمه: کاندیدهای ریاست جمهوری برای جلب اعتماد مردم معمولا در شعارهای انتخاباتی خود به ارایه برنامه هایی چون بهبود معیشت، کاهش نرخ تورم، فقر، ایجاد اشتغال و رفاه عمومی می پردازند، حال از آنجایی که تحقق چنین وعده هایی در زمان کوتاه شاید خیلی آسان نباشد ولی می توان با راهکارهای اصولی کارشناسانه و بهره گیری از نظرات خبرگان صاحب نام اقتصادی در این مسیر گام برداشت. اقدامات تحول آفرینی که نیازمند بسترسازی لازم و برنامه ریزی های عملیاتی با مسند نشینی مدیران کارآمد، متخصص و با تجربه است تا با کارایی و جسارت تیم اقتصادی دولت وضعیت اقتصاد کشور و خانوارها به شکل ملموسی بهبود یابد.

البته انتشار آمارهای امیدوارکننده از شاخص های کلان اقتصادی، نظیر کاهش نرخ تورم و نقدینگی همراه با افزایش میزان درآمدهای ارزی همچنین دستیابی به رشد اقتصادی مناسب پس از سالها بیانگر آن است که با چنین دست فرمانی می توان رونق را به اقتصاد کشور برگرداند. درچنین شرایطی کارشناسان تاکید می کنند؛ دولتمردان آینده ضمن توجه به این شاخص های کلان اقتصادی بایستی با اولویت بندی برنامه هایشان را طوری ترسیم کنند که ارزش پول ملی به خوبی حفظ شود تا معیشت مردم دچارخدشه نشود. از طرفی تمرکز بر مدیریت بازار ارز با تفکر تک نرخی شدن آن و برنامه ریزی برای ممانعت از کسری بودجه اولویتی است که باید مدنظر قرار گیرد.

محدود کردن کسری بودجه مهمترین اقدامی است که دولت چهاردهم بایستی دراولویت برنامه های خود قرار دهد چرا که بی توجهی به این مقوله تن دادن ناخواسته دولت به چاپ پول می باشد که تبعات آن همه برنامه های دیگر چون کاهش نرخ تورم و نقدینگی همچنین حفظ ارزش پول ملی را تحت تاثیر قرار می دهد

مقابله با کسری بودجه و ترازمند کردن بانکها

محدود کردن کسری بودجه مهمترین اقدامی است که دولت چهاردهم بایستی دراولویت برنامه های خود قرار دهد چرا که بی توجهی به این مقوله تن دادن ناخواسته و بالاجبار دولت به چاپ پول می باشد که تبعات آن همه برنامه های دیگر چون کاهش نرخ تورم و نقدینگی همچنین حفظ ارزش پول ملی را تحت تاثیر قرار می دهد. آنطور که کارشناسان اقتصادی معتقدند، دولت ها باید مقابله با کسری بودجه را بر اساس یک مدل خاص تاثیر گذار جدی بگیرند. زیرا وقتی دولت تورم را کنترل کند، مردم نیز روی نقدینگی موجود جامعه حساب باز می کنند و از آن استفاده خواهند کرد، بنابراین با این روش تولید ناخالص نیز در کشور ارتقا می یابد.

از طرفی توجه به ترازمند کردن بانکها وجلوگیری از اضافه برداشت آنها نیز رویه ای درست است که تداوم آن در دولت چهاردهم ضروری است چرا که یکی از سیاست‌های موفق بانک مرکزی طی ۲ سال اخیر، سیاست کنترل مقداری ترازنامه بود که این بانک توانست به اهداف خود دست یابد. چنین سیاستی در شرایطی پیگیری می‌شود که اقتصاد مستعد رسیدن به تورم‌های بسیار بالاست. در این شرایط اتخاذ سیاست کنترل مقداری از بروز ابرتورم در اقتصاد جلوگیری می‌کند که خوشبختانه با اتخاذ این سیاست، نرخ رشد نقدینگی از حدود ۴۳ درصد به ۲۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

اقتصاد کشور به دلیل برخورداری از قابلیت ها و ظرفیت های فراوان، توان بالقوه زیادی دارد که در صورت مدیریت درست و کارشناسانه البته با بکارگیری تیمی زبده و مدیران کاربلد می توان شاهد تحولی شگرف در این حوزه شد

ضرورت بکارگیری تیم زبده، کاربلد و با تجربه برای مدیریت اقتصاد

اسفندیار شاهمنصوری، کارشناس اقتصادی و بازار در گفت وگو با «تحلیل بازار» راجع به سیاست گذاری ها و برنامه های رئیس جمهور آینده و تیم اقتصادی در دولت چهاردهم برای رونق بخشی اقتصاد کشور اظهارداشت: اقتصاد کشور به دلیل برخورداری از قابلیت ها و ظرفیت های فراوان، توان بالقوه زیادی دارد که در صورت مدیریت درست و کارشناسانه البته با بکارگیری تیمی زبده و مدیران کاربلد می توان شاهد تحولی شگرف در این حوزه شد. این تحول البته نیازمند گشایش اقتصادی برای ایجاد سرمایه گذاری گسترده داخلی و خارجی از یک طرف و از سویی توجه به شاخص های کلان اقتصادی با اجرای برنامه های درست و اصولی است که باید مد نظر مدیران دولتی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه توسعه اقتصادی، ایجاد رفاه، اشتغالزایی و سرمایه گذاری، رفع فقر و ... نیازمند مدیریت متخصص و کاردان است، گفت: حل همه مشکلات اقتصادی در گرو تصمیم گیری درست و برنامه ریزی اصولی بوده و در این راستا چنانچه توجهی به بازار سرمایه، ساماندهی بازار ارز، حمایت از بخش تولید نشود نمی توان گفت اقتصاد رونق می گیرد علاوه بر این مسئولان دولتی و سیاست گذاران و برنامه نویسان نیز نباید کاری کنند که بودجه در اواخر سال دچار کسری شود این مسائل در کنار حرکت در مسیر کاهش نرخ تورم ضروریاتی است که دولتمردان نباید از آن غافل شوند.

ایجاد ثبات اقتصادی یکی از پیش زمینه‌های رشد اقتصادی در کشور است در چنین شرایطی ثبات و رشد اقتصادی نیازمند رونق بخش تولید و توسعه صادرات بوده که در این میان سیاست ها باید به گونه ای اجرا شود تا با برنامه ریزی بدون خلق نقدینگی منجر به فعال شدن چنین بخش هایی شود

تلاش برای ایجاد ثبات اقتصادی

این کارشناس اقتصادی بیان داشت:‌ ایجاد ثبات اقتصادی یکی از پیش زمینه‌های رشد اقتصادی در کشور است در چنین شرایطی ثبات و رشد اقتصادی نیازمند رونق بخش تولید و توسعه صادرات بوده که در این میان سیاست ها باید به گونه ای اجرا شود تا با برنامه ریزی بدون خلق نقدینگی منجر به فعال شدن چنین بخش هایی شود، اقدامی که فضای اقتصادی کشور را متحول می کند. زمانی که تولید رونق می گیرد اشتغالزایی ایجاد شده و به دنبال آن تولید ناخالص داخلی افزایش می یابد، موضوعی که باعث تقویت پول ملی خواهد شد. به هر حال وقتی نمی توان سرمایه گذاری برای رونق تولید ایجاد کرد نیاز به پول افزایش یافته و این مسئله باعث کسری بودجه و در نهایت چاپ پول می شود که تورم رخ می دهد.

شاهمنصوری در ادامه افزود: حفظ ارزش پول ملیٰ از یک طرف و توجه به عدم کسری بودجه از طرف دیگر در کنار ارتباط با دنیا برای توسعه تجارت سری مسائلی هستند که توجه به آن در دولت چهاردهم ضروری است علاوه بر این حرکت در مسیر ارز تک نرخی برای جلوگیری از رانت و فساد نیز بایستی جزو برنامه های دولت جدید باشد. نظارت بر بازار و به دنبال آن توجه به بورس همچنین ایجاد سرمایه گذاری داخلی و خارجی با برطرف کردن موانع سد راه نیز اقدامات دیگری که نباید از آن غافل ماند.

بنا به این گزارش، کارشناسان می گویند؛ هنر یک دولت آن است که مسئولیت نامحدود را متناسب با درآمد محدود اولویت بندی کند و مابقی را به مراحل دیگر واسپارد. به میدان آوردن بخش خصوصی و سهیم کردن مردم در اقتصاد همراه با ساماندهی بازار ارز در کنار نظارت دقیق بر عملکرد بانکها و در نهایت حساب کتاب دقیق در دخل و خرج کشور به منظور جلوگیری از کسری بودجه و رونق اقتصادی سری موضوعاتی است که باید مد نظر دولتمردان آینده قرار گیرد. دولتمردانی که با گزینش و چینش درست مدیران اجرایی متخصص از توان آنها بهره گیرند.

کد خبر: ۲۹۳٬۱۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha