۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۱
«مدیریت آب» مطالبه جدی مردم از دولت جدید | اینجا «کیمیای حیات» هدر می رود
بازار از استان سمنان گزارش می‌دهد؛

«مدیریت آب» مطالبه جدی مردم از دولت جدید | اینجا «کیمیای حیات» هدر می رود

سمنان- بسیاری از کارشناسان و کنشگران اقتصادی در استان سمنان مهم‌ترین مطالبه از دولت چهاردهم را مقوله آب و مدیریت مصرف می‌دانند.  

بازار، گروه استان‌ها: استان سمنان با میانگین ۱۵۵ میلی‌متر بارش ششمین استان خشک کشور محسوب می‌شود افت طح آب‌های زیرزمینی در مناطقی از استان مانند شهرستان شاهرود نزدیک به یک متر در سال است یعنی به عبارت دیگر عمق چاه‌های زیرزمینی استان سمنان سالانه بین ۶۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر بیشتر می‌شود.

افزایش عمق چاه ها و کاهش بارندگی باعث شده تا کیفیت آب استان سمنان هم کاهش پیدا کند در نتیجه مشکل فقط کمیت نیست بلکه مشکل بزرگ کیفیت آب را نیز در این استان شاهد هستیم که مشکلات عدیده را پیش آورده است همچنین باید گفت حالا خطر فرسایش، فرو نشست و نفوذ شورابه های کویر رضا قلی نیز بخش بزرگی از جنوب استان سمنان را به دلیل بی آبی، تهدید می کند برخی کارشناسان عقیده دارند که اگر این اتفاق رخ دهد بخش های بزرگی از استان قابل سکونت نخواهد بود.

تناسب نداریم!

یک کارشناس در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه مهم‌ترین بحث در استان سمنان موضوع عدم تناسب در واریز و برداشت منابع آبی محسوب می‌شود، تاکید کرد: آب در استان سمنان مانند ظرفی است که از آن به صورت مشتی، آب برداشته و قاشقی آب جای آن واریز می شود.

یک کارشناس: ما شرایط مان را سازگار با کم آبی نکرده ایم و در صورتی که با بحران جدی آب روبرو هستیم، همچنان به فکر توسعه کشاورزی بوده ایم

هادی جعفری با بیان اینکه در استان سمنان چندین برابر ورودی آب از چاه‌ها و منابع آبی برداشت می‌شود، تاکید کرد: از آنجا که بدون آب نمی‌توان زندگی کرد چه برسد به فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال زایی باید گفت آب مهم‌ترین و کلیدی‌ترین مسئله استان سمنان در آستانه انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری است.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر اشتباهات مکرری را در زمینه آب در استان سمنان صورت داده ایم که باید برطرف شود، تاکید کرد: ما شرایط مان را سازگار با کم آبی نکرده ایم و در صورتی که با بحران جدی آب روبرو هستیم، همچنان به فکر توسعه کشاورزی بوده ایم.

 «مدیریت آب» مطالبه جدی مردم از دولت جدید | اینجا «کیمیای حیات» هدر می رود

کسی فریاد دلواپسان را نشنید

این کارشناس با بیان اینکه همزمان با فریاد های کارشناسان مبتنی بر خالی شدن منابع آبی استان سمنان در بیارجمند که یکی از خشک ترین نقاط ایران محسوب می شود، گروهی هندوانه و خیار و بادام و خربزه می کاشتند که این مشخصاً نشان می دهد عمق خطاهای در این استان بسیار زیاد و جبران آنها دشوار است.

جعفری با بیان اینکه کسی که با شرایط بحرانی روبرو می شود، آرایش مخصوص آن شرایط را هم به خود می گیرد، تاکید کرد: ما نه تنها آریش جنگی در قبال این بحران کم آبی نگرفتیم که حتی رویه و شیوه مدیریتی و اقتصادی مان را هم تغییر ندادیم برای مثال می توانستیم خرد خرد خطوط لوله فرسوده استان را تغییر و به روز کنیم و سهم کشاورزی را کاهش دهیم.

یک کارشناس حوزه آب : در دو دهه اخیر دولت‌ها از هر جناح و گروه سیاسی نتوانسته اند آنطور که باید و شاید مشکلات آب استان سمنان را کاهش دهند

وی با بیان اینکه سهم کشاورزی از آب استان سمنان ۹۰ درصد بود که به ۸۶ درصد کاهش یافته در صورتی که این میزان کاهش کارساز نیست و آب گران بهای استان همچنان صرف کشاورزی می شود، افزود: عملکرد مسئولان ما از سرعت تغییرات فرایند بسیار عقب تر بوده است.

فقدان بودجه

یک کارشناس حوزه آب و منابع آبی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه در دو دهه اخیر دولت‌ها از هر جناح و گروه سیاسی نتوانسته اند آنطور که باید و شاید مشکلات آب استان سمنان را کاهش دهند، گفت: ما سال ها است که رویه های مشابه و کم کارآمدی مانند لایروبی قنوات، حفر چاه ها و مطالعات انتقال آب از سدها و ... را در دستور کار داریم اما عملاً مسئولان ما روی تردمیل می دوند و خودشان را خسته می کنند اما کار جلو نمی رود.

یاسر حسینیان با بیان اینکه مهترین عامل این موضوع، فقدان بودجه است، تاکید کرد: مسئولان ما زمانی می توانستند طرح های آبرسانی را با چند میلیارد تومان اجرایی کنند اما آنقدر سوء مدیریت و ترک فعل ها و وقت کشی ها انجام شد تا حالا طرح های آبرسانی استان صدها میلیارد تومان هزینه دارد و قاعدتاً توان پرداخت آن نیست.

وی با بیان اینکه برای مثال در طرح آبرسانی قطری دو دهه قبل میلیارد ها تومان هزینه و حتی عملیات لوله گذاری ها هم انجام شده بود و خاطرمان است که ۵۰۰ متر از آن با دو میلیارد تومان هزینه باقی مانده بود اما آنقدر مسئولان دست دست کردند که اعتراض محیط زیستی ها و استان گلستان بلند شد و حالا اجرای یک همچین طرحی صدها میلیارد تومان هزینه دارد.

 «مدیریت آب» مطالبه جدی مردم از دولت جدید | اینجا «کیمیای حیات» هدر می رود

آب هدر می رود

محمد تقی رضوانی کارشناس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه چهار پنجم آب گران بهای استان سمنان توسط کشاورزی کم بازده و بی رونقی هدر می رود که مشخص نیست مسئولان به دنبال چه چیزی در آن هستند، گفت: می دانیم که محصولات استراتژیک برای ما اهمیت دارد ولی چرا باید برای عمل آوردن یک کیلوگرم خربزه در سرخه و گرمسار که ۱۸ هزار تومان قیمت دارد ۱۸۰ هزار تومان آب مصرف کنیم؟

رضوانی با بیان اینکه وقتی مسئولان ما در استان سمنان شرایط را درک نکرده و برنامه عملیاتی درستی را برای کاهش میزان مصرف آب کشاورزی در این استان ندارند و به عبارت دیگر نتوانسته اند اهمیت آب را تبیین کنند چطور از کشاورز انتظار است که شرایط را درک کند؟ بیان کرد: اجرای سیستم های آبیاری قطره ای بدترین بلا را سر کشاورزان استان آورد.

وی با بیان اینکه سیستم غرقابی سنتی دست کم رطوبت ایجاد می کرد و آب را در زیر زمین نگه می داشت از سوی دیگر نیمی از آب دوباره به زمین نفوذ می کرد، افزود: امروز تمام آب گرانبهای استان از زیر زمین به استخرها ریخته و در معرض تبخیر قرار گرفته و با سیتسم های نوین خشکی مفرطی در زمین وجود دارد که منابع زیرزمینی را هم تهدید می کند و نتوانسته حتی جلوی بحران را بگیرد.

بحران کم آبی جدی است

این کارشناس کشاورزی بیان کرد: سهم مصرف آب کشاورزی استان سمنان از ۹۰ درصد به ۸۶ و ۸۷ درصد کاهش یافته در صورتی که ۴۵ هزار هکتار از ۱۹۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان تحت آبیاری نوین قرار گرفته اند یعنی همه اینها برای سه درصد کاهش! مدیران ما با توسعه کشاورزی در دو دهه اخیر مشکلات بزرگی را برای استان پدید آورده اند.

شرایط آب در استان سمنان بسیار جدی است چندی قبل مدیر امور آب شاهرود از کمبود ۳۰۰ لیتر بر ثانیه ای در شاهرود خبر داد و گفت: در یک منطقه آبخیز شاهرود با وسعت اندک هزار چاه وجود دارد و لذا اینها نشان می دهد که زمین ها سوراخ سوراخ شده و آب گرانبها به صورت مفرطی مصرف شده است.

سید حسین حسینی با بیان اینکه متوسط افت چاه های شاهرود ۸۰ سانتی متر است و در برخی نقاط مانند بسطام این میزان بیشتر است، افزود: ۳۶ الی ۳۷ درصد از آب ما از طریق سیستم فرودهع انتقال آب هدر می رود و این بیش از یک سوم آب گرانبهای استان سمنان است.

گل به خودی خطوط لوله

برخی عقیده دارند که برای تعویض خطوط لوله انتقال آب که یک سوم آب استان را هدر می دهند، هزاران میلیارد تومان هزینه و اعتبار نیاز است، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: حتی اگر صد هزار میلیارد تومان هم این طرح اعتبار نیاز داشته باشد باید انجام شود زیرا همین یک اتفاق اگر در استان رخ دهد بی نیاز از آب خزر و عمان و ... می شویم.

یک کارشناس اقتصادی: ما در وضعیت بحرانی نیستیم بلکه از وضعیت بحرانی هم عبور کرده ایم

محمد صادق بختیاری با بیان اینکه چه اشکالی دارد که هزاران میلیارد تومان برای آب بودجه مصرف شود مگر از آب مهمتر موضوع دیگری هم وجود دارد؟ دولت باید این کار را صورت دهد، گفت: ما از آب مهمتر چه کاری داریم که برای آن باید اعتبار گذاشت ولی برای آب نه؟

وی با بیان اینکه ما در وضعیت بحرانی نیستیم بلکه از وضعیت بحرانی هم عبور کرده ایم، افزود: آب نیست و مسئولان ما باید این را بدانند که هدر رفت یک سوم آب در استان سمنان یعنی فاجعه مدیریتی که خودشان هم سبب آن هستند ما اگر آب خزر و عمان را هم بیاوریم قرار است یک سوم آن را هدر بدهیم و این میزان بسیار بسیار عظیمی است که حتی از میزان کمبود آب استان هم بیشتر می شود.

این کارشناس با بیان اینکه از دولت می خواهیم که قبل از ورود آب خزر و عمان به استان سمنان شرایط انقال آب در این استان را اصلاح کنند، تاکید کرد: با وضعیت کنونی که نه کشاورزی ما حاضر است سهم خود را کم کند و از سوی دیگر یک سوم آب استان هدر می رود، حتی با ورود خزر و عمان به استان سمنان هم شاهد آبادانی منطقه نخواهیم بود و فقط دریاها را با بحران جدی روبرو خواهیم کرد.

کد خبر: ۲۹۲٬۸۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha