۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰
عدم آگاهی کشاورزان درباره معایب سوزاندن بقایای گیاهی| جهاد کشاورزی پای کار بیاید
کشاورز گلستانی:

عدم آگاهی کشاورزان درباره معایب سوزاندن بقایای گیاهی| جهاد کشاورزی پای کار بیاید

گرگان- جرجانی، کشاورز گلستانی گفت: کشاورزان از مسئولان جهادکشاورزی درخواست دارند تا برای جلوگیری از بین بردن کاه و کُلش تمهیدات لازم برای کشت دوم را انجام دهند.

عبدالله جرجانی کشاورز پیشرو اهل شهر سرخنکلاته استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار بازار درباره معایب آتش زدن بقایای گیاهی اظهار کرد: همه کشاورزان به خوبی اطلاع دارند که سوزاندن کاه و کُلِش هم برای خاک و هم بستر کشاورزی آسیب زا بوده و دود ناشی از آن نیز برای مردم مشکل ساز است اما باید به کشاورزان آموزش داد و آنها را از آسیب زدن به خاک که بزرگترین سرمایه کشاورزان است آگاه کرد.

کشاورز پیشرو خشکه کاری برنج کشور و اهل شهر سرخنکلاته نیز می گوید: طی سالها خشکه کاری برنج هیچگاه بقایای گیاهی مزرعه خود را آتش نزده ام زیرا این بقایای گیاهی را هدیه ای برای بارور کردن‌خاک‌مزرعه خود در نظر گرفته و سعی کردم از آنها به عنوان مالچ یا خاکپوش استفاده کنم.

هادی جرجانی افزود: البته کشاورزان از مسئولان جهادکشاورزی درخواست دارند تا برای جلوگیری از بین بردن کاه و کُلش تمهیدات لازم برای کشت دوم از جمله ادوات کشت مستقیم، به کارگیری کشت خشکه کاری برنج و پیش بینی تجهیزات سیستم های آبیاری تحت فشار را انجام دهند.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک و ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، آتش زدن کاه و کُلش جُرم مُحرز محسوب شده و از همه کشاورزان درخواست داریم، از این اقدام به طور جدی خودداری کنند.

جرجانی گفت: آتش نزدن بقایای گیاهی و حفظ این بقایا محاسن بسیاری دارد که از جمله آن ها می توان به افزایش مواد آلی خاک و در نتیجه افزایش حاصلخیزی خاک، افزایش مقاومت گیاه نسبت به تنش های محیطی و آفات و بیماری ها، استفاده و غنی سازی با کود اوره برای مصرف دام ها، کاهش نیاز به علوفه سایر استان ها، بسته بندی و فروش بعنوان منبع درآمد، تولید کمپوست و ورمی کمپوست، استفاده در کارگاه های تولید قارچ خوراکی، استفاده در کارخانجات صنایع چوب و ظروف یکبار مصرف گیاهی، فرآوری و تبدیل آن به بیش از ۲۰نوع محصول مختلف اشاره کرد.

استفاده از کمباین‌های مجهز به کاه خورد کن

وی یادآور شد: می‌توان با استفاده از کمباین‌های مجهز به کاه خورد کن، بقایای گیاهی را خورد و با پخش آن در سطح زمین از آتش زدن آنها خودداری کنند.

وی تصریح کرد: در استان گلستان به اندازه کافی ماشین و دستگاه‌های مورد نیاز وجود دارد و ما می‌توانیم کاه باقی مانده را برای دامداران جمع آوری و کلش را نگه داریم و کشاورز می‌تواند به راحتی بر روی این بقایا با استفاده از کارنده های کشت مستقیم کشت کند، پس باید با افزایش آگاهی خود در هر جایگاهی که هستیم قدم بزرگی برای حفظ محیط زیست و توسعه پایدار برداریم.

این کشاورز گلستانی افزود: اگر یک کشاورز، زمین زراعی خود را آتش می زند، قبل از هر چیز باید بگوییم که ارزش خاک را نمی داند و نمی داند یا نمی خواهد بداند که خاک یکی از بزرگترین نعمت های خداوند و یک اکوسیستم زنده بوده که سرشار از انواع میکروارگانیسم های مفید و موجودات ذره بینی زنده مختلف است.

وی تاکید کرد: اگر کشاورزان با آتش زدن کاه و کلش به طور غیر مستقیم خاک را نابود می کنند، به دلیل این است که ارزش خاک و کارکردهای آن در بقای زندگی را هنوز درست نمی دانند.

کد خبر: ۲۹۲٬۸۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha