۸ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
نسخه توسعه گلخانه ها برای حل مشکل اشتغال در ایلام| صرفه‌جویی در مصرف آب و بهره‌وری بالا در تولید
بازار گزارش می دهد؛

نسخه توسعه گلخانه ها برای حل مشکل اشتغال در ایلام| صرفه‌جویی در مصرف آب و بهره‌وری بالا در تولید

ایلام- کشت محصول کشاورزی گلخانه ای طی سال های گذشته در استان رونق خوبی گرفته و می تواند راهکار خوبی برای حل مشکل اشتغال در استان باشد.

بازار؛ گروه استان ها: امروزه به سبب افزایش جمعیت، خشکسالی، کمبود بارش‌ها، محدودیت منابع آب و خاک، تهدیدات زیست محیطی و همچنین پایین بودن عملکرد محصول، نگرانی‌های بسیاری از بابت به خطر افتادن امنیت غذایی در جامعه احساس می‌شود که همین امر موجب شده ضرورت توسعه کشاورزی در بخش‌های مختلف بیش از پیش احساس شود.

در این راستا کشت گیاهان گلخانه‌ای یکی از انواع کشاورزی می‌باشد که امروزه به علت صرفه‌جویی در مصرف آب، میزان بهره وری بالا، عدم نیاز به آفتکش‌ها، افزایش ثبات و امنیت، سوددهی بالا و امکان استفاده چند منظوره همواره در اقصی نقاط دنیا از جمله کشور ما از اهمیتی بسیاری برخوردار بوده و به صورت ویژه مورد توجه است

پتانسیل کشت گیاهان گلخانه‌ای در ایلام

استان ایلام نیز به واسطه برخورداری از اقلیم، آب‌وهوای مناسب و بهره مندی از ظرفیت‌های عظیم در حوزه کشاورزی یکی از استان‌های مستعد در زمینه کشت گیاهان گلخانه‌ای به شمار می رود که از پتانسیل های بالای در این حوزه برخوردار است؛ با این حال علیرغم ظرفیت‌های بسیار در حوزه کشت گیاهان گلخانه ای، متأسفانه این نوع از کشاورزی به علت مشکلات بسیاری از جمله کمبود سرمایه، عدم وجود نیروهای تخصصی، نبود برنامه ریزی اصولی و بی‌توجهی مسئولان از پیشرفت چندانی برخوردار نبوده است.

لازم به ذکر است عدم رونق گشت گلخانه ای در استان در حالیست که کشاورزی در ایلام به علت کم آبی و فرسایش خاک هر ساله با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند، به گفته کارشناسان توسعه گیاهان گلخانه ای در استان علاوه بر اشتغال زایی و رونق اقتصادی تاثیر بسزایی نیز بر توسعه کشاورزی و مصرفه بهینه آب برعهده دارد.

عدم توسعه کشت گلخانه در استان

محبوبه صادقی فر کارشناس کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: توسعه کشت گلخانه‌ای در مناطق مختلف به‌ دلیل مزایایی که نسبت به کشت‌های سنتی دارد از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد، به گونه ای که توجه به کشت گیاهان گلخانه ای در سال های اخیر جزو برنامه‌های اولویت دار سازمان جهاد کشاورزی کشور بوده است.

وی با بیان اینکه یکی از موثرترین راه ها برای جبران ضرر و زیان کشاورزان روی آوردن به کشت گلخانه‌ای می باشد، افزود: گلخانه‌داری و کشت گلخانه‌ای همواره یکی از مدرن‌ترین روش‌های تولید محصولات کشاورزی و حفاظت این محصولات در برابر کم‌آبی و خشکسالی بوده که موجب صرفه‌جویی در مصرف آب و بهره‌وری بالا در تولید می‌شود.

کارشناس کشاورزی: توسعه کشت گلخانه ای در استان با استفاده از بهبود سطح دانش و مهارت فنی گلخانه داران به منظور افزایش میزان عملکرد تولید آن‌ها و جذب سرمایه گذاران ضروری به نظر می رسد

صادقی فر تصریح کرد: در استان ایلام با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب و همچنین منابع آبی موجود، امکان گلخانه سازی بسیار زیاد است، با این حال در عمل روند توسعه گلخانه ها در استان بسیار کند پیش رفته که این موضوع به تبع مشکلات بسیاری به همراه دارد.

نسخه توسعه گلخانه ها برای حل مشکل اشتغال در ایلام| مسئولان به توسعه گلخانه ها ورود کردند

این کارشناس در ادامه بیان کرد: با توجه به نقش و تأثیر بخش کشاورزی بر اقتصاد از یک سو و همچنین به دلیل کم آبی و خشکسالی، توسعه کشت گلخانه ای در استان با استفاده از بهبود سطح دانش و مهارت فنی گلخانه داران به منظور افزایش میزان عملکرد تولید آن‌ها و جذب سرمایه گذاران ضروری به نظر می رسد.

اهمیت کشت گیاهان گلخانه ای

حشمت عزیزان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: کشاورزی یکی از پایه‌های مهم در هر نظام اقتصادی به شمار می‌رود که توسعه آن می‌تواند به تامین بخش بزرگی از نیازهای داخلی و رسیدن به خودکفایی کمک نماید، البته در این مسیر موانع زیادی وجود دارد که می‌تواند رونق کشاورزی را با مشکل مواجه سازد.

رییس جهاد کشاورزی استان ایلام: افزایش سطح گلخانه های استان به میزان ۱۸۰ هکتار در دستور کار قرار دارد

وی با بیان اینکه کشت گیاهان گلخانه‌ای امروزه، کشاورزی سنتی را بهبود بخشیده و بسیاری از چالش‌های کشاورزان را حل کرده، افزود: کشت گلخانه‌ای یک روش های مدرنیته کشاورزی است که کلیه مراحل کاشت، داشت و برداشت در داخل یک فضا محدود انجام می‌شود و به واسطه آن می توان خاک و مقدار مصرف آب در آن قبل مدیریت کرد که همین امر نیز موجب شده تمام مزایا را برای یک کشاورزی اقتصادی و پر سود به همراه داشته باشد.

عزیزان ادامه داد: وجود گلخانه برای کشت و رشد هر نوع گیاهی می‌تواند نعمت بزرگی باشد و مزایای بسیار زیادی از جمله محافظت عالی از گیاهان در برابر تغییرات آب‌وهوا، پیشگیری از آفات، کشت محصولات بدون نیاز به آفت‌کش، امکان باغبانی در تمام فصول، امکان انتخاب مکان باغبانی، افزایش تولید، به حداقل رساندن خطرات تولید، به حداکثر رساندن سود، صرفه جویی در مصرف آب، اشتغالزایی و رونق اقتصادی به همراه دارد.

افزایش مساحت گلخانه های ایلام

این مسئول با بیان اینکه متاسفانه استان ایلام در حوزه توسعه گلخانه‌ها پیشرفت چندانی نداشته، تصریح کرد: مجموع مساحت گلخانه‌های فعال استان هم‌اکنون ۱۵ هکتار است که این میزان مناسب استانی با پتانسیل های بالا در حوزه کشاورزی نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در ادامه گفت: از این رو به منظور افزایش سطح گلخانه های استان به ۱۸۰ هکتار در سال جاری، اقداماتی از قبیل ساخت مجتمع گلخانه مهران با ۱۰۰ هکتار وسعت، راه اندازی۳۳۰ واحد تولیدی راکد بخش کشاورزی، اتمام پروژه سامانه گرمسیری، آموزش کشاورزان و جذب سرمایه گذار لحاظ شده است.

گلخانه نه تنها یکی از راه حل های مدرن برای مبارزه با سرما، گرما و کم آبی می باشد، بلکه می تواند بهترین گزینه برای تولید میوه و سبزیجات باشد، از طرفی دیگر نیز با توجه به مشکل کم آبی در استان ایلام و نقش قابل توجه گلخانه‌ها در صرفه‌جویی حوزه آب، توسعه گلخانه‌ها می‌بایست به صورت ویژه در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد.

کد خبر: ۲۹۲٬۷۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha