۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۱
بیشترین و کمترین ضریب جینی در کدام دولت‌ها بود؟

بیشترین و کمترین ضریب جینی در کدام دولت‌ها بود؟

نگاهی به آمارهای رسمی نشان میدهد بیشترین رقم ضریب جینی در سال ۹۷ و کمترین آن در سال ۱۴۰۱ ثبت شده است.

به گزارش بازار، آمارهای رسمی بانک مرکزی نشان میدهد که بالاترین رقم ضریب جینی طی سال‌های اخیر در سال ۱۳۹۷ و کمترین رقم آن در سال ۱۴۰۱ ثبت شده است.

محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی در تشریح روند تحولات ‎ضریب جینی گفته: بواسطه انواع سیاست های حمایتی مستقیم و غیرمستقیم دولت سیزدهم، روند توزیع درآمد در سه سال اخیر رو به بهبود بوده است؛ روند کاهشی قابل توجه شاخص ضریب جینی گواهی بر این واقعیت است.

به گفته فرزین، ضریب جینی نیز در سال ۱۴۰۱ کاهش شدیدی پیدا کرده است که یکی از عوامل مهم در این اتفاق افزایش پرداخت یارانه‌ها و اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ضریب جینی هر چه به صفر نزدیک شود یعنی توزیع درآمد عادلانه تر است، گفت: معمولا ضریب جینی ایران ۰.۴۱ بوده و در دهه ۹۰ حتی به ۰.۴۹ نیز رسید؛ اما در سال ۱۴۰۱ به ۰.۳۸ درصد رسید که کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد. در این شاخص نیز هر چه به پایان دولت سیزدهم نزدیک می‌شویم وضعیت بهتر می‌شود.

به گزارش بازار،‌ ضریب جینی عددی است بین صفر و یک که برای سنجش نابرابری درآمدی و مطلوبیت توزیع درآمد از آن استفاده می شود. این ضریب هرچه به صفر نزدیک تر باشد نابرابری درآمدی کمتر و هرچه به یک نزدیک تر باشد وضعیت توزیع درآمد در جامعه نامطلوب تر است.

بیشترین و کمترین ضریب جینی در کدام دولت‌ها بود؟

کد خبر: ۲۹۲٬۷۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha