۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵
نیمی از ظرفیت سدهای تهران خالی است| ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب

نیمی از ظرفیت سدهای تهران خالی است| ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب گفت:خشکسالی‌های انباشته در چهار سال گذشته، کاهش نزولات آسمانی، افزایش جمعیت و توسعه شهر تهران و در نهایت مصرف بی‌رویه برخی از شهروندان منجر به افت منابع سطحی شده است.

به گزارش بازار، از شرکت آب و فاضلاب منطقه چهار تهران، مرتضی نیاز آذری افزود: باتوجه‌به وضعیت کاهش منابع آبی در کشور خصوصاً تهران شهری حساس به آب و لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب راه کارهای صرفه‌جویی، حفظ و نگهداری از منابع آب به همه اقشار جامعه آموزش داده می‌شود.

مدیر روابط‌عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب منطقه چهار تهران ادامه داد: نیازمند مدیریت مصرف در سطوح مختلف به‌عنوان راهکاری مهم برای گذر از شرایط پیش رو و سازگاری با تنش آبی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: سهم هر شهروند در شبانه‌روز ۱۳۰ لیتر است، با واردشدن به فصل گرما حدود سه میلیون کولر آبی در پایتخت وارد مدار خواهد شد و هر کولر آبی معادل ۳۰۰ لیتر در شبانه‌روز آب مصرف خواهد کرد، این میزان مصرف معادل مصرف دو فرد در شبانه‌روز است و گویی دو نفر به خانواده اضافه شده است.

نیاز آذری گفت: با انجام برخی اقدام‌های ساده می‌توان بازدهی کولرها را افزایش و مصرف آب آنها را کاهش داد.

وی، انجام سرویس‌های دوره‌ای قبل از آغاز فصل گرما، تعویض پوشال‌ها در زمان مناسب، استفاده از سایه‌بان را از جمله این موارد برشمرد و گفت: استفاده از سایه‌بان به‌تنهایی می‌تواند ۹۰ لیتر در یک شبانه‌روز مصرف را کاهش دهد.

مدیر روابط‌عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب منطقه چهار تهران در باره روش‌های صرفه‌جویی در مصرف آب در منزل ادامه داد: برای خنک‌شدن آب از چند قطعه یخ هم استفاده کنید تا آب را خنک نوش جان کنید. در موقع شستن ظرف‌ها سعی کنید شیر آب را باز نگذارید. در موقع شستن میوه حواستان باشد که آب را یک‌سره باز نگذارید. برای شستن میوه و سبزی‌ها ابتدا آنها را در ظرفی بخیسانید، و سپس با آب بشویید. موقع مسواک‌زدن یا اصلاح صورت، یا شستن دست و صورت با صابون، شیر آب را باز نگذارید.

وی افزود: مصرف استاندارد روزانه برای استحمام ۴۳ لیتر است. معادلِ زمانِ باز ماندن دوش به مدت ۵ دقیقه! یک‌بار زمان بگیرید و امتحان کنید. مواظب نشتی لوله‌ها و شیرآلات بی‌صدا و قطره‌قطره باشید. روزانه ۷ لیتر آب از شیری که چکه می‌کند به هدر می‌رود. بحران آب را به بچه‌ها آموزش بدهید و از آن‌ها بخواهید در مدرسه و خانه در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

نیاز آذری گفت: تأمین آب شرب و بهداشتی شهروندان با سرمایه‌گذاری‌های عظیمی صورت می‌گیرد و باتوجه‌به محدودیت منابع آبی و بالابودن سرانه مصرف مشترکان، از اقشار مختلف مردم درخواست می‌شود تا صیانت همه‌جانبه از این نعمت الهی و احساس مسئولیت نسبت به نسل‌های آینده و ترویج فرهنگ مدیریت مصرف بهینه آب را سرلوحه زندگی خود قرار دهند.

کد خبر: ۲۹۲٬۴۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha