۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷
بی توجهی بانک‌ها به قانون ۲۰ درصدی تسهیلات مسکن باید جبران شود
معاون وزیر راه و شهرسازی:

بی توجهی بانک‌ها به قانون ۲۰ درصدی تسهیلات مسکن باید جبران شود

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برخی از بانک‌های خصوصی به قانون جهش تولید مسکن در پرداخت ۲۰ درصدی تسهیلات بی توجهی می‌کنند که باید از طریق جرائم این اقدام آنها جبران شود.

به گزارش بازار، ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه چندین بار در جلسات شورای عالی مسکن رئیس جمهور شهید به بانک ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن تذکرات جدی داده است اما متاسفانه در این بخش بانک ها همکاری چندانی ندارند گفت: کم کاری بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات قابل توجیه نیست.

مالکی تصریح کرد: عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌های عامل قابل توجیه نیست و این امر موجب عقب‌ماندگی اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان‌های مختلف شده است که باید این عقب ماندگی از طریق کاهش اعتبارات بانک ها جبران شود.

مالکی مطرح کرد: در شورای عالی مسکن با حضور رئیس‌جمهور مقرر شد برای اجرای طرح ملی مسکن یک سوم اعتبارات از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور، یک سوم وزارت نیرو و یک سوم صندوق ملی مسکن تأمین شود.

وی با بیان اینکه طبق قانون باید ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به ساخت مسکن اختصاص دهد، آمارها حاکی از آن است که بانک‌های خصوصی کمی بیش از ۳ درصد از وام‌های خود را به مسکن اختصاص داده‌اند گفت: مهم‌ترین نیاز ساخت‌وساز نهضت ملی مسکن تأمین مالی است، بانک مرکزی گزارش داده که ۱۸ بانک خصوصی عملکردشان در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به پروژه های نهضت ملی مسکن صفر بوده است.

وی افزود : مطابق با ماده ۴ قانون ماده جهش تولید مسکن نظام بانکی که ۲ سال پیش به تصویب مجلس رسید، نظام بانکی مکلف شد تا ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی خود را به ساخت مسکن تخصیص دهد، با این حال بانک‌ها دراین مدت از انجام ۸۳ درصد تعهد قانونی خود سر باز زدند.

وی یادآور شد: نکته ای که وجود دارد این است که باید بانک ها به کمک بخش مسکن و طرح نهضت ملی مسکن بیایند و به عنوان مثال بر اساس برنامه هفتم توسعه از اعتبارات بانک های متخلف در این بخش کاسته شود و به قدرت بانک های دولتی از جمله مسکن، ملی و سپه که طبق آمارها همکاری خوبی با بخش مسکن و طرح نهضت ملی مسکن داشته‌اند اضافه شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:کاهش قدرت اعتبار دهی بانک ها در این حوزه کمک بسیار موثری بر اجرای و تقویت تولید واحدهای مسکونی می‌کند.

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه اولویت وزارت راه و شهرسازی اجرای طرح عظیم نهضت ملی مسکن و اتمام پروژه‌های مسکن مهر در کشور است تاکید کرد: اولویت ما در وزارت راه و شهرسازی سرعت دادن به طرح نهضت ملی مسکن است پس به خوبی می‌دانیم که اگر این پروژه‌ها حتی یک روز هم زودتر به اتمام برسد یعنی مشکل مسکن یک خانواده حل شده است.

کد خبر: ۲۹۲٬۳۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha