۲ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۴
بورس بر انباشت دستورالعمل‌ها جوانه می‌زند؟
بازار گزارش می دهد؛

بورس بر انباشت دستورالعمل‌ها جوانه می‌زند؟

بعد از یک ماه معاملات منفی پی در پی، بازار سهام در حال متعادل شدن است. پیش‌بینی آغاز حرکت نمادهای بورسی بدیهی است، اما سهامداران و سرمایه گذاران فعلا تماشاچی می مانند.

بازار؛ گروه بورس: در حال حاضر بازار سرمایه به کف حمایتی دو میلیون واحد رسیده و قصد افت بیشتر ندارد. زیرا محدوده کنونی برای شاخص کل بورس تنها یک حمایت روانی قوی نیست. بلکه از نظر تکنیکال نیز محدوده حمایتی است. با این حال در مقطع کنونی اتفاق مثبتی هم در معاملات نیفتاده است. این موضوع ناشی از سیاست گذاری های است که وضعیت بنیادی بازار را تحت تاثیر قرار داده است. کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که بازار به یک سیگنال قوی برای بازگشت سرمایه نیاز دارد.
با توجه به اینکه بازار سهام زمانی که بازارهای رقیب خیز قیمتی برداشتند نتوانست رشد کند. این رو پیش‌بینی می شود بعد از تجربه یک دوره افت بازدهی، حالا نوبت بورس رسیده که به دوران مثبت برگردد. با از آنجایی که بازدهی بورس بیشتر از دلار و طلا، طبق سنت این عقب‌ماندگی باید جبران شود.
حدود دو هفته است که نماگر اصلی بازار سهام در آستانه قرار گرفتن در کف سطح ۲ میلیون واحد است. اما حجم و ارزش معاملات به قدری پایین است که نیروی بازگشت از این مرز روانی وجود ندارد.
مقایسه روند دو شاخص کل و شاخص کل هموزن نشان می‌دهد هر دو شاخص کل و هموزن بار عمده ریزش بازار را به دوش کشیده‌اند. به این ترتیب طی روزهای اخیر از ورود به مسیر صعودی بازمانده‌اند.

در حال حاضر به نظر می‌رسد بازار کم‌کم به خودشان می‌آید. آخر هفته گذشته به کاهش نرخ اوراق به عنوان متهم اصلی خروج پول واکنش نشان داده است. به طوری که بعد از چندین روز، ارزش معاملات خرد رشد کرد و بازار سهام نیز رنگ سبز به خود گرفت

بورس تاکنون به اخبار مثبت واکنش نشان نداده و همچنان منفی یا با مثبت خیلی ضعیف شده است. بعد از این اتفاق متولی بازار پول که عامل افت پورس هستند از موضع خود تا حدودی عقب نشینی کرده اند. به طوری که نرخ سود اوراق از هفته گذشته روند کاهشی به خودش گرفته بود.

در حال حاضر به نظر می‌رسد بازار کم‌کم به خودشان می‌آید. آخر هفته گذشته به کاهش نرخ اوراق به عنوان متهم اصلی خروج پول واکنش نشان داده است. به طوری که بعد از چندین روز، ارزش معاملات خرد رشد کرد. به بیش از 3000 میلیارد تومان رسید. و بازار سهام نیز رنگ سبز به خود گرفت. در صورتی که کاهش نرخ سود اوراق تداوم داشته باشد و نرخ‌های زیر 30 درصد (مرکب تثبیت شود) می‌توان انتظار داشت روزهای خوبی در انتظار بورس باشد.

شهیر محمدنیا معتقد است که در حال حاضر بازار به سمت معاملات متعادل می رود. از این رو کم کم رنگ سبز به بازار برمی گردد. احتمالا در هفته‌های اخیر افرادی که خرید داشتند در آینده سود خوبی عقایدشان خواهد شد.

تاثیر رکود عمیق اقتصادی بر بورس
هرچند نمی‌توان نادیده گرفت در ماه‌های اخیر علاوه بر کاهش ریسک‌های سیاسی، انتظارات تورمی نسبت به شرایط ابتدای سال نیز تعدیل پیدا کرده است. دلار بازار آزاد نیز به مرحله تثبیت رسیده و نرخ دلار نیمایی نیز در حال نزدیک کردن خود به نرخ بازار است. با این حال حرکتی مثبت در بورس نمایان نشده است.

به گفته پرویز خالقی این روند معاملات بورس نشانگر در شرف زیان قرار گرفتن اغلب صنایع کشور و اوضاع وخیم رکود عمیق اقتصادی به دلیل سیاستهای مخالف رویکرد بازارهای مالی است. در حالی که بورس کشورهای با تورم بالا شرایط خیلی بهتری از بورس تهران دارند

پرویز خالقی درباره سیگنالهایی که به بازار سهام داده شده است، گفت: در مورد اصلاح نرخ خوراک و فراورده های پالایشی چه چیزی تغییر کرده است؟ تنها مورد اینکه دستورالعمل عطف به ماسبق شده است. از ابتدای ۱۴۰۲ قرار بود عملی شود تغییر یافته است. درواقع مقرر شده همان دستورالعمل جدید از تاریخ ابلاغ عملی شود.

او با تاکید بر اینکه ارزش معاملات خرد بازار سهام تحت تاثیر همین دستورالعمل‌ها پس از افت شدید به ۴۵ میلیون دلار رسیده است، گفت: این حجم از معاملات کمترین عدد از سال ١٣٩٧ است. در حالی که به اندازه ارزش بازار در همان سال شرکتهای جدید و افزایش سرمایه رخ داده است. این وضعیت آیینه تمام نمای یک اقتصاد دستوری است.
او افزود: همچنین این روند معاملات بورس نشانگر در شرف زیان قرار گرفتن اغلب صنایع کشور و اوضاع وخیم رکود عمیق اقتصادی به دلیل سیاستهای مخالف رویکرد بازارهای مالی است. در حالی که بورس کشورهای با تورم بالا شرایط خیلی بهتری از بورس تهران دارند. برای نمونه ارزش معاملات بورس استانبول ٩٠ برابر بورس تهران و در حدود ۴ میلیارد دلار دارد.

تک نرخی شدن ارز از مهمترین اولویت‌های اقتصادی کشور

خالقی با تاکید بر اینکه در کل مشکلات اساسی بورس چند مورد خاص است که تا زمانی که اصلاح نشود بازار سرمایه بالایی نخواهد داشت، گفت: اصلاح و کاهش نرخ بهره و تک نرخی شدن ارز از مهمترین اولویت‌های اقتصادی کشور است. همچنین حذف رانت ارز نیمایی، اصلاح نرخ انرژی و خوراک شرکتهای پترو پالایشی و فلزات در حد معقول و حذف قیمت گذاری دستوری برای تمام شرکتها و... می تواند بورس را به دوربرگردان نزدیک کند.

در سال‌های اخیر با توجه به بی ثباتی در دستورالعمل‌ها معامله‌گران یاد گرفته‌اند که هرچقدر سریعتر بازده را دریافت کنند. به همین دلیل جذابیت گزینه‌های اهرمی به خاطر دامنه نوسان بیشتر، برای آنها بالاتر می‌رود

او با تاکید بر اینکه پیش بینی پذیری اقتصاد و قانون مداری با جلوگیری از تصمیمات ناگهانی و ابلاغ شبانه اتفاق می‌افتد، گفت: تا زمانی که تحریم است و سیاست های اقتصادی به زیان تولید خروج پول وجود دارد.
از آنجائی که کماکان بازار بلندمدت در ابهام است، خریداران ترجیح می‌دهند سراغ گزینه‌های خیلی زودبازده بروند. به همین دلیل صندوق‌های اهرمی و سایر صندوق‌ها بیشتر از نمادها مورد توجه قرار گرفتند. در سال‌های اخیر با توجه به بی ثباتی در دستورالعمل‌ها معامله‌گران یاد گرفته‌اند که هرچقدر سریعتر بازده را دریافت کنند. به همین دلیل جذابیت گزینه‌های اهرمی به خاطر دامنه نوسان بیشتر، برای آنها بالاتر می‌رود. این موضوع معاملات بازار سهام را تحت تاثیر قرار داده است.

در حال حاضر برخی از همین نوسانگیرها منتظر افزایش دامنه نوسان هستند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی توجه سرمایه‌گذاران به معاملات صندوق‌ها و ابزارهای مالی، بیش از توجه به خود سهام باشد.

کد خبر: ۲۹۲٬۲۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha