۱ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۲
نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در سومین مناظره چه گفتند؟

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در سومین مناظره چه گفتند؟

سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با عنوان «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» در محل مناظرات در رسانه ملی برگزار شد.

به گزارش بازار، سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم با اجرای سرود ملی کشورمان و قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید با موضوع فرهنگی در استودیوی محل مناظره‌ها آغاز شد.

مهدی خسروی مجری برنامه مناظره ابتدا بیان کرد: مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما بار دیگر اعلام کرد که فقط و فقط صحت نظرسنجی‌هایی را تأیید می‌کند که این مرکز رسماً در رسانه ملی اعلام و منتشر کرده باشد. در روزهای گذشته در فضای مجازی نظرسنجی‌های جعلی به صداوسیما نسبت داده شده که بر اساس آن‌ها جایگاه‌ها و درصدهایی به نامزدهای ریاست جمهوری نسبت داده شده است. مرکز تحقیقات صداوسیما پیگیری‌های حقوقی نسبت به عاملان این موارد جعلی را برای خود محفوظ می‌دارد.
وی همچنین بیان کرد: اعضای کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در استودیوی مجاور حضور دارند و تا انتهای برنامه مناظره را همراهی می‌کنند و در جایی که نیاز باشد، مجری می‌تواند در جریان مناظره مداخله کند.

خسروی همچنین از نامزدها درخواست کرد که زبان فارسی را پاس بدارند.

پزشکیان: اگر در بحران خاص نیاز به مداخله در اینترنت باشد همه جای دنیا مداخله می‌کنند
وی سخنان خود اذعان داشت: خیلی روشن است. فعلاً که ما فیلترینگ را راه انداختیم. ما کردیم و خیلی از شغل‌ها را هم از دست دادیم. زندگی خیلی‌ها که از این راه امرار معاش می‌کردند از بین رفته و میلیون‌ها انسان از این طریق کاسب شدند و در این میان فیلترشکن می‌فروشند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: چه کسی اینها را می‌فروشد؟ چرا بررسی نمی‌کنند؟ اینکه چرا پیگیری نمی‌کنند جای بحث است. ما باز هم وقتی صحبت می‌کنیم انگار اینجا نیستیم و مشکل جای دیگر است. همه موافق هستیم فیلترینگ نباشد و جامعه با زنان و دختران برخورد کرامت گونه داشته باشند. معلوم نیست این حجاب‌بان‌ها را چه کسی می‌گذارد و کلی هزینه می‌کنیم و به علل مختلف بچه‌های مردم را می‌گیریم و بعد از حقوق زنان دفاع می‌کنیم. در مورد دانشمندان خود در خارج و زنان در آنجا چه کردیم با آنها؟ اگر می‌خواستیم درست عمل کنیم به اینجا نمی‌رسیدیم. اعتقاد من این است که باید آزاد کنیم.

پزشکیان اذعان داشت: توئیتر مکان آموزش و محل خیلی از امکانات است و علم و سرمایه زیادی را می‌توان از آن آموزش دید. من اگر به قدرت برسم جلوی خیلی از این محدودیت‌ها را خواهم گرفت. اگر در بحران خاص نیاز به مداخله باشد همه جای دنیا مداخله می‌کنند اما در حال حاضر چه لزومی دارد اینترنت را قطع کنیم و روی آن فیلترشکن بگذاریم.

وی اضافه کرد: فیلترشکن‌هایی که می‌گذارند باعث می‌شود راحت تر به فضاهای مستهجن دسترسی پیدا کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اینکه ما تقصیرهای را گردن هم می‌اندازیم، تقصیر برای همه ما است و فرهنگ را دولت‌ها درست نمی‌کنند وقتی حوزه و دانشگاه و شورای انقلاب فرهنگی. چه ربطی به دانشگاه و جای دیگر دارد.

پزشکیان خاطرنشان کرد: چه شد که اینها بی حجاب شدند؟ این‌که در خانواده چگونه هستیم یک بحث است اما این‌که با این‌ها در جامعه چطور برخورد می‌کنیم و یک عده ما را نمی‌پذیرند تکلیفمان با آن‌ها چیست. روز به روز دارند با ما بدتر می‌شوند و فاصله بیشتر می‌شود. الان دیگر خیلی نمی‌شود راحت با حجاب به خیابان آمد. حرف‌های دیگری می‌زنند.

پورمحمدی: در یک مقطعی تصمیم فیلترینگ قابل دفاع است
پورمحمدی گفت: ضرورت بحث فضای مجازی و اینترنت و ارتباطات برای همه پذیرفته شده است. رهبری فرمودند اگر امروز رهبر انقلاب نبودند رئیس فضای مجازی کشور می‌شدند. فضای مجازی دنیای هزار رنگ فرصت‌ها و تهدیدها است. اول باید این فضا را شناخت و اهمیتش را درک کرد و تهدیدهایش را به خوبی ارزیابی و پیگیری کرد و روی فرصت‌هایش دست گذاشت.
پی افزود: ما باید اول روی فرصت‌های آن فکر کنیم. چون بدون این فضا زندگی امکان‌پذیر نیست. فرزندان ما از ابتدای زندگی در فضای اینترنت و بازی‌های اینترنتی رشد کردند و راهکاری برای مقابله با آسیب‌ها وجود ندارد. ما نمی‌توانیم خودمان را از فرصت‌های این فضا محروم کنیم. اینکه صورت مسئله را پاک کنیم و فقط روی فیلترینگ تمرکز کنیم درست نیست. در یک مقطعی تصمیم فیلترینگ قابل دفاع است اما استمرارش آسیب دارد. مافیای وی‌پی‌ان ایجاد می‌شود و امینت به خطر می‌افتد و سرعت اینترنت کم می‌شود.

وی افزود: راهکار چیست؟ ما کشوری توانمند با ظرفیت علمی و تخصصی هم در عرصه سخت‌افزار و نرم‌افزار و تولید محتوا هستیم که هرکدام بحث مهمی دارد. از ابتدا باید روی ایجاد پیام‌رسان بسیار قوی تمرکز می‌کردیم. من این را در دولت یازدهم به‌طور جدی مطرح کردم. چون در بحث اینترنت و فضای مجازی فعال بودم و کارهای بزرگی انجام دادم و دغدغه اصلی من بوده‌است. تاکید کرده‌ام که پیام‌رسان توانمند ایجاد کنیم که در منطقه قدرت برتر باید و در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم و ارزیابی خودم این بود که توانایی داریم. اما چون‌که در آن سود وجود دارد، هر مؤسسه‌ای چه خصوصی و چه دولتی پیام‌رسان ایجاد کرد. من گفتم اگر الان مشکل داریم با. یکی از پیام‌رسان‌های بین‌المللی شرقی صحبت اولیه کنیم اما با بهانه‌های بسیار کوچک حاضر نبودند شریک ما شوند. ابتدا شرط مشارکت شد و آقایان عقب‌نشینی کردند. این مسائل بسیار حساس است و فرصت‌هایمان از دست رفته است.

زاکانی: جمع بین خانه‌داری، همسرداری و فرزندداری با فعالیت اجتماعی ممکن است
زاکانی عنوان کرد: به‌عنوان پدر سه دختر و به‌عنوان یک همسر عرض می‌کنم که جمع بین خانه‌داری، همسرداری و فرزندداری با فعالیت اجتماعی ممکن است.

وی ادامه داد: ظرفیت عظیمی که در جامعه زنان وجود دارد مورد غفلت قرار گرفته است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پزشکیان و پورمحمدی تصریح کرد: دوستان شما ۳۲ سال کشور را در دست داشتند باید پاسخ دهید. دهه ۶۰و ۷۰و ابتدای ۸۰و ۹۰ کشور در دست دوستان شما بود و باید پاسخ دهید که چرا کار نکرده‌اید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: با فرار رو به جلو که نمی‌توان پاسخ معتبر داد. خانم‌ها و دختران فرصت هستند. موضوع شایسته سالاری است. دولت خدمت حتماً بیش از دولت‌های قبل از خانم‌ها استفاده خواهیم کرد.

زاکانی تصریح کرد: با موضوع زنان نمی‌توان شعاری رفتار کرد. زنان امنیت و نقش در جامعه می‌خواهند که اگر به آن‌ها داده نشود کشور متضرر می‌شود. حل بخش عمده معضلات کشور به دست زنان است.

وی عنوان کرد: اینکه امام راحل فرمود مرد از دامن زن به معراج می‌رود شوخی نیست و اعتبار است.

زاکانی بیان کرد: بین همسری ومادری و فعال اجتماعی، نه محبوس بودن را می‌پذیریم و نه ابزار بودن را می‌پذیریم.

وی در مورد سقط جنین، گفت: این مسئله جنبه اقتصادی دارد اما بیشتر مربوط به مسئله فرهنگی است.

زاکانی گفت: به لطف الهی در تحقق اصل ۸، ۹، ۲۶، ۲۷ قانون اساسی کاری خواهم کرد که با نهادسازی نوین، مردم کارشان پای صندوق‌های رأی تمام نشود، بلکه پس از آن مردم سالاری دینی تشدید شود.

قاضی‌زاده: هیچ‌وقت در تاریخ نگاه ابزاری به زن نداشته‌ایم
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: زن بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی ما است و ما هیچ‌وقت در تاریخ نگاه ابزاری به زن نداشته‌ایم. حاصل نگاه ابزاری به زن عاقبتش در فرهنگ غرب دیده می‌شود و موج شده الان آن‌ها مجبور به بازگشت به فرهنگ‌های خانواده محور شده‌اند.

قاضی‌زاده عنوان کرد: شهید رئیسی در سازمان ملل همه دنیا را به بازگشت به ارزش خانواده دعوت کرد لذا ما هم باید با جنبش‌های هم ارزش با خودمان ائتلاف کنیم. دلیل ندارد در هر ائتلافی تمام ارزش‌های جنبش‌های کشورها را قبول داشته باشیم. مثلاً در حوزه عدالت با کشورهای چپ هم ارزش هستیم برخی از کشورها مذهبی‌تر هستند در حوزه خانواده بر همان مبنا ائتلافاتی انجام دهیم.

وی افزود: باید مراقب باشیم ادبیات غلط ما را اسیر نکند زیرا زن پیشران و روش حل مسائل است. دغدغه بانوان ما هم حجاب نیست و این یک ظلم تاریخی به زن است در حالی‌که دغدغه اصلی بانوان تبعیض در فرصت‌ها است که باید آن را از بین ببریم.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: الان ۳.۵ میلیون ورزشکار داریم که ۴۰ درصدش زنان هستند؛ چقدر از امکانات ورزشی ما برای زنان است؟ جنس زن و مرد متفاوت است؛ نظام برنامه‌ریزی ما برای زنان و مردان باید متفاوت باشد. ما تنها کاری که کردیم زن و مرد را در مدارس جدا کردیم. درحالی‌که باید متناسب‌سازی امور هم صورت بگیرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: در دولت خانواده اعتباری برای خانواده‌ها در نظر گرفتیم. یک میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه که می‌تواند در اشتغال یا تأمین جهیزیه یا ازدواجش استفاده کند و یا در حوزه دیگری سرمایه‌گذاری کند. اگر زمینه بارداری و فرزندآوری را آسان کنیم همه خانم‌ها علاقمندند که حداقل دو فرزند داشته باشند.

جلیلی: حجاب برای حضور اجتماعی زن هست
جلیلی در ۴ دقیقه دوم از بخش اول، گفت: بحث مهمی که باید به آن تاکید کرد این است که نباید اجازه داد نقش پرشکوه زنان ایران در عرصه‌های مختلف سانسور شود درباره اهمیت زن جایگاه آن در پیشرفت و جهش کشور صحبت کردم و حالا می‌خواهم بگویم که وظیفه دولت چیست رئیس جمهور چه نقشی دارد؟ یعنی همه زنان ایران باید ببینیم چرا نقش زنان خانه‌دار دیده نمی‌شود؟

وی ادامه داد: یک زن با تربیت صحیح فرزند و آرامشی که در خانواده ایجاد می‌کند فرزندانی را به جامعه تقدیم کرده که پیشرفت بالندگی و موفقیت‌های کشور هستند و اگر دولت می‌خواست این کار را با کارمندان دولت انجام دهد باید چه میزان کارمند استخدام می‌کرد؟ خیلی از هزینه‌هایی که در دستگاه‌های دیوان سالاری نتیجه مشخصی ندارد و در حالی که زنان نقش مؤثری در جامعه ایفا کردند و ما برای آنها طرح مفصلی داریم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: زنان کارآفرین بسیار ارزشمند هستند و باید نقش آنها به خوبی دیده شود، همینطور زنان بد سرپرست باید مورد توجه باشند. زنان عشایر نقش‌های مختلفی ایفا می‌کنند و علاوه بر نقش مادری و همسری در تولید نیز نقش آفرینی می‌کنند. این ارزش و عظمت را نباید سانسور کنیم و این وظیفه دولت است که اگر می‌خواهیم جامعه پیشرفت کند و می‌گوئیم خانواده سلول جامعه است دولت باید برای آن برنامه داشته باشد.

جلیلی افزود: برای تقویت خانواده طرح‌های مختلفی داریم. همه خانواده‌های ایرانی حتی آن‌هایی که خیلی مذهبی نیستند آزادی داشتن حریم عاشقانه در خانواده برایشان بسیار مهم است، ببینیم حجاب چه موضوعی دارد؟ حجاب برای حضور اجتماعی زن هست. حریم خانواده را تقویت می‌کند تا زن بتواند به بهترین شکل نقش خود را ایفا کند.

قالیباف: شهر را با نگاه زنانه مدیریت کردیم
قالیباف تاکید کرد: حتماً بدپوششی و بی‌حجابی آفت خانواده و جامعه ما است و ما نباید اجازه دهیم که این اتفاق بیفتد، اما مهم این است که چگونه این کار انجام شود. الان آقای پورمحمدی اشاره کرد که لایحه عفاف و حجاب را پس می‌گیرم، اما این لایحه هنوز به قانون تبدیل نشده و در مسیر خودش است. همه بخش این لایحه هم به سمت کارهای ایجابی است.

وی در ادامه بیان کرد: همین الان اگر مشکلات است، همه می‌دانیم و زمانی که می‌گوئیم چگونه یعنی نباید با بی‌احترامی و تنش و خشونت در این زمینه کاری شود و هر کدام از این کارها محکوم است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: زمانی که مسئولان مربوطه مثل مردم و جامعه و مثل خانواده‌ها این دغدغه را ندارند، این اتفاق می‌افتد. ما ۳۲ دستگاه داریم که قانون آنها را مسئول کرده و همه آنها هم نقش فرهنگی و پیش‌گیری را باید انجام دهند اما کارهای خود را انجام نمی‌دهند و این کار در یک دستگاه یعنی پلیس خلاصه می‌شود.

قالیباف گفت: بعد اتفاقات اینگونه می‌افتد که هیچکدام از ما نمی پسنیدم و نباید هم این طور باشد و حتماً باید جلوی چنین رفتارهایی را بگیریم. ما در قانون خانواده و جوانی جمعیت بحث زن و خانواده را به تصویب رساندیم و بعد از ۱۵ سال که این موضوع در انتظار قانونی شدن بود، آن را به تصویب رساندیم.

وی تاکید کرد: قانون مبارزه با خشونت در منزل و بیرون هم موضوع بعدی است و ظلمی که به زنان می‌شود. این موضوع در کمیسیون‌ها تصویب شده و در صحن مجلس است و در دستورکار مجلس است تا مراحل و سیر قانونی خود را طی کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: زمانی که در شهرداری تهران بودم، مرکز مداخله برای زنان در نظر گرفتیم به این معنا که اگر زن در خانه مشکلی پیدا کرد و یک مرد ناجوانمرد پیدا شد و او را از خانه بیرون کرد به کجا برود؟ بنده این مرکز را ایجاد کردم و زنان با یک تلفن شب با آسایش به آنجا می‌آمد و کارش را دنبال می‌کرد که بعد دچار عارضه بعدی نشود.

قالیباف متذکر شد: ما شهدخت را برای دختران و شهربانو را برای اوقات فراغت زنان ایجاد کردیم. مهدکودک در همه محل‌ها درست کردیم که زنان که همه کار خانه را انجام می‌دهند و باید بچه را هم نگه دارند، حداقل دو ساعت بچه خود را در مهد کودک بگذارند و بتوانند به خودشان برسند و یک استراحتی داشته باشند.

وی گفت: ورزش را برای زنان در نظر گرفتیم. ما مردان همه صبح جمعه کوه و استخر برویم و زنان چه؟ ما در زمان شهرداری استخرها را در دو بخش کنار هم درست کردیم تا زن با دخترش و با همسرش همگی در یک ماشین به استخر و ورزش و پارک بروند. پارک‌هایی را خاص بانوان در شهر ایجاد کردیم و در واقع شهر را با نگاه زنانه مدیریت کردیم، نه با یک نگاه مردانه و مردسالار.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: زنان سرپرست خانوار مسئول اقتصاد هستند و ما آنان را به شدت در حوزه اقتصاد و توانمندسازی تقویت کردیم و بیش از ۱۲۰ مرکز کوثر برای آنان درست شد و برخی از آنان به جایی رسیدند که هر کدام بیش از ۲۰۰ کارگر دارند و کارآفرین شدند. زن را در پلیس کاری کردیم که درجه نظامی گرفت. جامعه هدف ما در برنامه هفتم خانواده است و سفره خانواده نباید کوچک شود.

کد خبر: ۲۹۲٬۲۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha