۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۲
کاهش بارش‌ها در ۱۱ استان نسبت به دوره بلندمدت

کاهش بارش‌ها در ۱۱ استان نسبت به دوره بلندمدت

وضعیت بارش‌ها در ۱۱ استان کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا ۲۵ خرداد ماه نسبت به دوره بلندمدت و ۷ استان نسبت به سال گذشته با کاهش همراه بوده است.

به گزارش بازار، گرچه از منظر کلی وضعیت بارش‌های کشور بهبود داشته است، اما ۱۱ استان نسبت به دوره بلندمدت و ۷ استان نسبت به سال گذشته کاهش بارش دارند.

طبق آخرین آماری که دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور منتشر کرده است مجموع بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۵ خردادماه به ۲۴۰.۶ میلیمتر رسیده است. این میزان نسبت به دوره بلندمدت ۵۴ساله که ۲۳۴.۸ میلیمتر بارش داشته‌ایم ۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

همچنین نسبت به سال آبی گذشته (ابتدای مهر ۱۴۰۱ تا ۲۵ خرداد ۱۴۰۲) که ۲۰۳.۶ میلیمتر بارش ثبت شده داشته‌ایم رشد ۱۸ درصدی دارد؛ با این حال وضعیت بارشی ۱۱ استان نسبت به دوره بلندمدت ۵۴ساله کاهشی است.

استان تهران با بارش ۲۱۲.۷ میلی‌متر از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۵ خردادماه نسبت به ۲۶۱.۷ میلیمتر دوره بلندمدت ۱۹ درصد کاهش بارش دارد.

استان بوشهر نیز که از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۵ خردادماه ۲۰۹ میلیمتر بارش دریافت کرده بوده در هم‌سنجی با دوره بلندمدت که ۲۵۲.۲ میلیمتر بارش داشته با کاهش ۱۷ درصدی روبرو شده است. وضعیت بارش این استان در مقایسه با ۳۰۳.۷ میلیمتر بارش سال گذشته نیز کاهش ۳۱ درصدی دارد.

استان فارس هم که از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۵ خردادماه ۲۵۲.۸ میلیمتر بارش دریافت کرده بود در مقایسه با ۲۹۶.۴ میلیمتر دوره بلندمدت ۱۵ درصد کاهش بارش دارد. بارش‌های این استان همچنین در مقایسه با ۲۵۹.۱ میلیمتر سال گذشته ۲ درصد کاهش دارد.

استان قزوین هم با داشتن ۲۶۶.۲ میلیمتر بارش از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۵ خردادماه در قیاس با ۳۱۲ میلیمتر دوره بلندمدت ۱۵ درصد کاهش بارش داشته است.

استان سمنان نیز با داشتن ۹۴.۴ میلیمتر بارش از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۵ خرداد نسبت به دوره بلندمدت که ۱۰۹.۳ میلیمتر بارش داشته با ۱۴ درصد کاهش بارش روبرو شده است. وضعیت بارش‌های سمنان نسبت به سال گذشته که ۹۸.۵ میلیمتر بارش داشته چهار درصد کاهش دارد.

استان چهارمحال و بختیاری با ۱۳ درصد کاهش بارش نسبت به بلندمدت و ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش را نشان می‌دهد.

خراسان رضوی با ۱۰ درصد کاهش نسبت به دوره بلندمدت، زنجان با هفت درصد نسبت به دوره بلندمدت و سال گذشته، البرز با ۶ درصد کاهش بارش نسبت به دوره بلندمدت و گیلان و هرمزگان هر ۲ با ۳ درصد کاهش بارش نسبت به دوره بلندمدت از جمله استان‌های دارای کاهش هستند.

کد خبر: ۲۹۲٬۲۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha