۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۶
نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره تلویزیونی چه گفتند؟

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره تلویزیونی چه گفتند؟

نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره برنامه‌های خود در حوزه های یارانه‌ها، محرومیت‌زدایی و فقر، ارتقاء نظام سلامت و ارتقاء نظام آموزشی را بیان کردند.

به گزارش بازار، دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم از دقایقی پیش با موضوع اقتصادی در استودیوی محل مناظره‌ها آغاز شد.

نخستین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم با محوریت اقتصاد، دوشنبه ۲۸ خرداد از ساعت ۲۰ آغاز و در ۳۵ دقیقه بامداد روز سه شنبه پایان یافت و امشب دومین مناظره برگزار خواهد شد.

طبق جدول تنظیم شده توسط صداوسیما، قرار است ۳ مناظره انتخاباتی باقی مانده بین ۶ کاندیدا در تاریخ‌های جمعه ۱ تیر، دوشنبه ۴ تیر و سه‌شنبه ۵ تیر برگزار شود.

اجرای این مناظره را «مهدی خسروی» برعهده دارد.

قاضی زاده هاشمی: فقر امر نامطلوبی است

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ابتدای این مناظره گفت: ابتدائاً پیروزی تیم والیبال ایران را در دو بازی آمریکا و هلند تبریک می‌گویم که به دنبال تعویض مربی خارجی و آوردن مربی ایرانی بود. نتیجه تکیه به درون کشور و جوانان، پیروزی است.

وی افزود: وظیفه حکومت اسلامی این است که نگذارد فقر در جامعه ریشه بدواند و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که برخورد با ریشه‌های فقر انجام شود. فقر در شرع ما امر نامطلوبی است و اسلام جامعه را مرفه می‌داند و فقر را معادل بی ایمانی می‌شمارد. لذا نباید بگذاریم فقر ریشه بدواند؛, باید با ریشه‌های فقر مقابله کنیم و از آنها که امکان تامین معاش ندارند دستگیری کنیم.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: متاسفانه در دهه ۹۰ وضعیت خوبی طی نکردیم، رشد اقتصادی نزدیک به صفر و ماحصل این شد که ۳۰ درصد سفره ایرانیان کوچک شد. و با وجود اینکه در دولت قبلش ضریب جینی اصلاح شده بود ولی در دولت آقای روحانی بیشتر شد.

وی افزود: ۱۰۰ میلیارد دلار توزیع کردیم اما ماحصلش افزایش رفاه عمومی نشد و به نفع قاچاقچیان سوخت شد یا افرادی که از یارانه بیشتر استفاده می‌کردند. قطعی برق تابستان و گاز زمستان را هم که بهتر از من می‌دانید. الان به نحوی رسیده که بخشی از حامل‌های انرژی را باید وارد کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: الان ۳۰ درصد جامعه ایران کمتر از ۱۲ میلیون در آمد دارند و نیازمند کمک هستنند. در برخی خانوارها حتی یک شاغل نیست و برخی هم شغل موثری ندارند. لذا اقدام اساسی توسعه شغل و شاغل کردن حداقل یک نفر از اعضای خانواده و ارتقای وضعیت درآمدی مشاغل است.

وی افزود: دو برنامه اصلی داریم: یکی اینکه دارایی‌هایی که در اختیار دولت است ولی برای مردم است مثل شرکت و سهام و زمین را به خود مردم منتقل کنیم و بعد هم اصلاح سازوکارهای مندرج در هدفمندی یارانه‌ها که ناقص انجام شده است. در دولت احمدی نژاد ارزش یارانه ۴۵ دلار بود بعد شد ۳ دلار و در دولت سید محرومان ۱۱ دلار شد.

قالیباف: از ابتدا در یارانه هدفمند حرکت نکردیم

محمدباقر قالیباف درباره راهکارهای اعطای عادلانه یارانه، اظهار کرد: رعایت عدالت و جلوگیری از تبعیض مخصوصاً در انفال و یارانه‌ها باید رعایت شود و به هیچ دلیل و بهانه‌ای نمی‌شود از عدالت گذشت.

وی بیان کرد: رئیس جمهور آینده به طور مستقیم مسئول حفظ قدرت خرید مردم است و باید در این زمینه پاسخگو باشد. کسی که تمام عمر خود را کار کرده و الان بازنشسته شده است، چرا الان باید فقیر باشد و ما باید به این موضوع پاسخ دهیم. دولت نباید این اجازه را دهد که این فرد فقیر باشد و باید کاری کنیم که سهم نیروی کار از تولید کاهش پیدا نکند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اینکه سوال کردند که یارانه را به تولید کننده می‌دهید یا مصرف کننده بنده معتقدم که باید یارانه را به انتهای زنجیره یعنی باید به مصرف کننده دهیم و دقیقاً باید بدانیم که به چه کسانی و به چه روشی باید داده شود.

قالیباف ادامه داد: تورم یکی از مشکلات است و بودجه‌ای که می‌آید، تورم را ایجاد می‌کند و زندگی مردم را جابه‌جا می‌کند و به نوعی به زندگی مردم دستبرد می‌زنیم. در این شرایط کسانی که حقوق ثابت دارند مثل کارگران، کارمندان، بازنشستگان و رانندگان حمل و نقل آسیب می‌بینند که ما باید از آنان یا از طریق نقدی یا از طریق اعطای کالاهای اساسی حمایت کنیم.

پورمحمدی: هنوز فضای انتخابات جدی نشده است

مصطفی پورمحمدی در بخش اول سخنان خود با عرض تسلیت در مورد حوادث اخیر گفت: بحث خدمات رسانی یک مسئله مهمی است برای همه دولت‌ها. ما باید یارانه‌ها را طوری تقسیم کنیم که به خدمات محروم برسد و عدالت رعایت شود. اما واقعیت این است که این حجم توزیع یارانه ما و اقدامات ما موجب آسایش طبقات محروم نشده و مشکلات اقتصادی ما بیشتر شده و عدالت رعایت نشده است و سبب غنی‌تر شدن یک عده، کم شدن دهک طبقات متوسط و گسترش طبقات فقیر شده است. توسعه هدفمندی یارانه‌ها همزمان شده است با تحریم‌ها.

وی افزود: وقتی که باید کنترل می‌کردیم و اقتصاد را تقویت نکردیم، بحث اف ای تی اف به وجود امد، ده یازده سال این قضیه ماند و کل اقتصاد ما برای تبادل اقتصادی قفل ماند و از طرفی وضعیت تحریم‌ها فشار را بیشتر کرد. من در دولت قبلی بودم و در سازمان بازرسی کنترل جدی انجام دادم. یارانه هدفمند نیست و در کنارش فساد توزیع شده است‌. دوستان ما یا برای خنثی سازی تحریم بی تفاوت هستند یا برای اقتصاد مقاومتی هیچ اقدامی انجام ندادند. مردم ما اعتماد ندارد و صداقت ما را نمی‌بینند. ما باید برگردیم به اعتماد سازی و پیشینه ما که با صداقت چه کردیم.

زاکانی: ثروت را درست توزیع نکردیم

«علیرضا زاکانی» کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مناظره تلویزیونی، اظهار داشت: ما کشوری ثروتمند هستیم مشکل این است که ثروت را درست توزیع نکردیم. ادرس را که آقای پورمحمدی می‌دهند غلط است. باور نکنید.

وی گفت: ما هم بسته رفاه هم یارانه طلایی داریم که ناظر به معیشت، اشتغال، سلامت و تفریح مردم ارائه خواهیم کرد. ما به ازای مصرف کل انرژی خانوار کشور به هر خانواده ۲۰ گرم طلا می‌رسد.

زاکانی عنوان کرد: یارانه خانوار در حوزه برق، بنزین، گاز در کشور درست مصرف نمی‌شود.یک یارانه طلایی تنظیم‌کردیم‌که مابه ازای مصرف انرژی کل خانوار کشور در بخش خانوار، به هر خانواده ۳ نفر معادل اعتبار ۲۰ گرم طلا در سال یارانه می‌رسد. یعنی یک خانواده ۵ نفره ۱۱۰ میلیون یارانه دارد. اعتبار طلا داده می‌شود که مصون از تورم است. نقدینگی را زیاد نمی‌کند و زمینه صرفه جویی را فراهم می‌کند.

زاکانی گفت: همه ملت ایران ثروتمند می‌شوند و به میزان صرفه جویی سود می‌کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: از اول شروع دولت هم برای خانوارها حساب ویژه باز می‌شود و این پول برای انها در نظر گرفته می‌شود.

جلیلی: وظیفه دولت پرداخت عادلانه منابع است

سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره تلویزیونی انتخابات که دقایقی قبل با حضور هر شش نامزد انتخابات آغاز شد و در حال پخش از چندین شبکه سیما و رادیو است، حول محور مسائل اقتصادی و «خدمات‌رسانی عدالت‌محور دولت» به پرسش‌های مطرح شده پاسخ گفت.

موضوع نخست در بخش اول مناظره حول محور سیاست گذاری در یارانه‌ها رفع فقر مطلق و محرومیت زدایی پیرامون برنامه ۵ ساله هفتم توسعه که در آن هدف گذاری شده است مطرح شد.

در برنامه هفتم توسعه هدف گذاری شده است که ضمن ریشه کنی فقر مطلق، ضریب جینیک شاخصی برای بیان نابرابری است به ۳۵ درصد کاهش پیدا کند، جلیلی در رابطه با برنامه دولت خود در تحقق این بخش از برنامه هفتم، گفت: موضوع این است که وظیفه دولت این است اگر منافعی دارد که قرار است آن را میان مردم به بهترین شکل و عادلانه توزیع کند باید در نظر بگیریم که یک خانواده‌ای سه خودرو دارد به خانواده دیگری خودرو ندارد. این‌طور کسی که خودرو دارد ۱۲ برابر کسی که خودرو ندارد یارانه سوخت دریافت می‌کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، عنوان کرد: ۴۴ درصد خانواده‌های ایرانی خودرو ندارند به این ترتیب از دریافت یارانه سوخت محروم می‌شوند. اگر خانواده چهار نفره‌ای که بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند؛ حدود ۱۰ درصد حقوق خود را مالیات پرداخت می‌کند. این در صورتی است که این خانواده حدود ۴۰۰ هزار تومان یارانه می‌گیرد به ازای هر عضو خود و همین میزان را مالیات پرداخت می‌کند.

جلیلی، ادامه داد: این در حالیست که بسیاری که درآمدهای بالایی دارند در چرخه‌های غیر شفاف فرار مالیاتی دارند. مناسبات موجود تاثیر جدی نیاز دارند و ما طرح‌هایی را آماده کردیم. برای آنکه انرژی به بهترین شکل توزیع بشود و عادلانه یارانه سوخت به همه مردم تعلق گیرد و فقط بر اساس خودرو اتفاق نیفتد ضمن آنکه مدیریت مصرف نیز به بهترین شکل اتفاق بیفتد. بر اساس منافعی که حاصل می‌شود، کنار آن طرحی داریم ۱۳ قلم کالا را در سبد غذایی در اختیار مردم قرار می‌دهیم. باید حداقل نظام سلامت انجام شود.

پزشکیان: مصرف دهک‌های پایین و بالا اختلاف زیادی دارد

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره انتخاباتی در رسانه ملی با محوریت «سیاست گذاری در مورد یارانه‌ها و رفع فقر مطلق» اظهار داشت: آنچه که مشخص است این است که در قدم اول باید ببینیم کجا هستیم. طبق آمارها مصرف دهک‌های پایین و بالا در یارانه‌های انرژی، بنزین، اختلاف بسیار زیادی دارد. یعنی به توانمندان بیشتر امکانات می‌دهیم و به آنها که پول ندارند کمتر. وضعیت خط فقر ما بهتر نشده که بدتر شده است.

وی عنوان کرد: ما باید بدانیم چه کاری انجام می‌دهیم. وضعیت مناطق مرزی ما بسیار خراب است. تئوری بسیار ساده است اما در اجرا واقعیت چیز دیگری است. آمار و ارقام گویای موقعیت ما است و در قدم اول نحوه حل مشکلات به داشتن زبان و نگاه مشترک بر می‌گردد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: منابعی که دولت تقسیم می‌کند باید به صورت هدفمند ارایه شود. باید زیرساخت‌ها و حمل و نقل عمومی را درست کند. بانک‌ها بیشتر وام‌ها را به تهران می‌دهند و بقیه را به استان‌های دیگر.

پزشکیان خاطرنشان کرد: اگر با خود مرذم‌صخبت نشود بسیاری از نسخه‌ها بدون کارشناسی ارایه می‌شود. نسخه دادن راحت نیست. یارانه‌ها باید هدفمند شوند تا دهک‌های پایین بهره بیشتری ببرند. لازمه این کار کنترل تورم و رشد اقتصادی و عمل به برنامه‌ای است که عرض کردم.

وی افزود: تورم بحث‌های خود را دارد. رشد باید اصلاح شود. با کاری که انجام می‌دهیم فقط را بین سیستم‌ها تقسیم خواهیم کرد. کنترل سوخت و آموزش مردم هم نسخه‌ای نیست که در چهار دقیقه قابل ارایه باشد.

کد خبر: ۲۹۲٬۲۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha