۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۹
دو راهکار پیش روی یزد برای حل معضل کم آبی | اجرای سه طرح آبرسانی به استان
مدیر عامل آب منطقه ای یزد تشریح کرد؛

دو راهکار پیش روی یزد برای حل معضل کم آبی | اجرای سه طرح آبرسانی به استان

یزد- محجوبی، مدیر عامل آب منطقه ای یزد گفت: مدیریت مصرف و مدیریت تامین دو راهکار پیش روی ما برای تامین آب استان یزد است.

جواد محجوبی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به معضل کم آبی پیش روی استان یزد بیان داشت: مدیریت مصرف و مدیریت تامین دو راهکار پیش روی ما برای تامین آب استان یزد است. مدیریت تامین یا همان انتقال آب بین حوزه ای هزینه زیادی می طلبد و مدیریت مصرف نیز نیازمند اجماع همه دست اندرکاران است.

مدیر عامل آب منطقه ای یزد افزود: برای مدیریت مصرف باید چاه های غیر مجاز مسدود شود، توسعه کشت اتفاق نیافتد و جلوی اضافه برداشت از چاه ها را بگیریم و به طور خلاصه تلاش کنیم وضع موجود حفظ شود. البته که برای بلند مدت چاره ای جز انتقال آب نداریم. چون در استانی کویری زندگی می کنیم که کمیت و کیفیت آب پائین است و از سوی دیگر مهاجر پذیری و رشد جمعیت بومی ما را به این سمت هدایت می کند.

وی در تشریح وضعیت خطوط انتقال آب به استان گفت: از سه خط انتقال آب به استان یزد، خط اول اتمام یافته و آب تا شهرستان اردکان آمده است. خط دوم خلیج فارس نیز فازبندی شده که فاز اول آن با پتانسیل انتقال ۲۰ میلیون متر مکعب آب تا اواخر خرداد ماه افتتاح شده و فاز دوم تا انتهای سال جاری با اعتباری بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان به سرانجام می رسد.

اجرای خط خرسان تا ۱۴۳۰

محجوبی افزود: افق تحقق خط انتقال آب از خرسان سال ۱۴۳۰ است. آب انتقالی این خط چون شیرین بوده و در فاصله نزدیکتری به یزد قرار دارد بسیار ارزانتر و به صرفه تر از آب خلیج فارس است. خط خرسان تا کنون پیشرفت ۱۴ درصدی داشته است. برای احداث این خط باید مجوزهای ماده ۲۳ اخذ شود. ماده ۲۳ پنج مجوز دارد که تا کنون سه مجوز فنی، تخصیص اعتبار و پدافند غیرعامل دریافت شده و دو مجوز محیط زیستی و باستانشناسی آن باقی مانده است.

مدیر عامل آب منطقه ای یزد گفت: آب انتقالی فقط به شرب اختصاص خواهد یافت و صنایع برای مصارف خود می بایست از آب دریا و یا پساب استفاده کنند. از آنجا که اولویت اول هر سکونتگاهی تامین آب شرب بهداشتی است، خط انتقال آب از دریای عمان نیز برای سال ۱۴۵۰ یزد تخصیص گرفته شده است.

این مقام مسئول ابراز داشت: هر چند تا کنون اقدامات خوبی برای انتقال آب صورت گرفته لکن مدیریت مصرف نظیر نظارت شهرداری ها بر ساخت و ساز ها، اصلاح تعرفه ها، استفاده از آب خاکستری، افزایش بهره وری در حوزه کشاورزی، استفاده از پساب و بازچرخانی آب در صنعت نیز باید مد نظر قرار گیرد.

کد خبر: ۲۹۲٬۰۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha