۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱
فقط با عملکرد سال ۹۵ و ۹۶ نمی شود عکس یادگاری دوساله گرفت
وزیر اقتصاد:

فقط با عملکرد سال ۹۵ و ۹۶ نمی شود عکس یادگاری دوساله گرفت

وزیر اقتصاد و امور دارایی تصریح کرد : فقط با عملکرد سال ۹۵ و ۹۶ نمی شود عکس یادگاری دوساله گرفت و تمام مسیرهای بلندمدت که موجب تخریب سرمایه گذاری و رشد اقتصادی شد را ندید.

به گزارش بازار، احسان خاندوزی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به اینکه در جریان مباحث انتخاباتی درباره عملکردهای اقتصادی سال های اخیر مسائلی مطرح شد، باید توضیح داده شود و روشنگری انجام دهم تا واقعیات اقتصادی ایران در سال های اخیر مورد تحریف قرار نگیرد و صداقت خود را در عمل به مردم نشان دهیم.

وی ادامه داد: در هشت سال پایانی دهه نود، تولید ناخالص داخلی پرنوسان و غیر قابل پیش بینی بود و در دوره رکود قرار داشتیم. روند نرخ رشد اقتصادی سالیانه دهه نود بسیار پرنوسان بود. با وجود بهبود کوتاه مدت و موقت که در سال های ۹۵ و ۹۶ در رشد اقتصادی رخ داد، اما بلافاصله یک اقتصاد شکننده، به نرخ رشد اقتصادی بسیار پایینی رفت.

وی ادامه داد: عملکرد سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ حکایت از این دارد که اقتصاد ایران از آن نوسان ها به رشد اقتصادی پایدار در حوالی عملکرد بلندمدت خود رسیده است. در گزارش اردیبشهت بانک جهانی، عبارت رشد اقتصادی پایدار و تاب آور آمده است و مسیر اقتصاد و خروج از رکود دهه نود را تایید کرده است.

وزیر اقتصاد افزود: عوامل بلندمدت اقتصاد از ۱۴۰۰ به بعد کاملا تغییر مسیر دادند. مجموعه سرمایه گذاری در دهه، هم در ساختمان هم ماشین آلات و نرخ کل تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دهه ۹۰ منفی بود. در سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، هم تشکیل سرمایه در ساختمان و سرمایه گذاری در ماشین آلات و نرخ رشد سرمایه گذاری در کشور ۱۱.۷ درصد رشد در سرمایه گذاری داشته است. مسیر دهه نود پشت سر گذاشته شده است و اقتصاد ایران وارد رشد اقتصاد با ثبات و سرمایه گذاری بسیار بیشتر شده است.

خاندوزی گفت: فقط با عملکرد سال ۹۵ و ۹۶ نمی شود عکس یادگاری دوساله گرفت و تمام مسیرهای بلندمدت که موجب تخریب سرمایه گذاری و رشد اقتصادی شد را ندید. در همان دو سال هم عملکردها با ادعاها بسیار فاصله دارد. آمارهای رسمی کشور حاکی است در سال ۹۵، میزان سرمایه گذاری خارجی واقعا محقق شده کمتر از ۲ میلیارد دلار بود و در سال ۹۶ حدود ۲.۶ میلیارد دلار بود، اما در دولت بی ادعا و پرکار آیت الله رئیسی در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی انجام شده است.

کد خبر: ۲۹۱٬۹۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha