۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کشورهای حوزه خلیج فارس؛ بزرگترین بازار خرید مبلمان ایران| جایگاه مبلمان ایران در منطقه کجاست؟
عضو هیات مدیره فدراسیون صنایع چوب در گفتگو با بازار:

کشورهای حوزه خلیج فارس؛ بزرگترین بازار خرید مبلمان ایران| جایگاه مبلمان ایران در منطقه کجاست؟

عضو هیات مدیره فدراسیون صنایع چوب گفت: با توجه به موقعیت استراتژیک، میتوانیم در رتبه بالای صادرکنندگان مبلمان باشیم و بالا بودن کیفیت کالا و نزدیکی به بزرگترین بازارهای خرید مبلمان کمک کننده است.

بازار؛ گروه صنعت: صنعت مبلمان نیز مانند صنایع دیگر درگیر چالشها و مسائل مختلف در فرایند تولید و فروش است، با این وجود کارشناسان معتقدند مبلمان ایران می تواند در جایگاه بالایی قرار بگیرد. این در حالی است که طبق تعاریف، مبلمان شامل کلیه اقلام و محصولاتی است که در معماری و دکوراسیون داخل ساختمان و خارج از ساختمان با کاربردهای خانگی، اداری، رستورانی، هتلی، آمفی تئاتر، پزشکی و بیمارستانی، آرایشگاهی، فروشگاه و نمایشگاهی، فضای باز و غیره مورد استفاده قرار میگیرند. به این ترتیب حوزه ملبمان شامل انواع نشیمن ها(صندلی، مبل، کاناپه) انواع میز(ناهارخوری، جلو مبل، تحریر، مدیریت) انواع فایل و کابینت(کمد، کتابخانه، تخت، دراور) می شود. در نتیجه مبلمان پذیرایی و ناهارخوری، کابینت آشپزخانه، در و پنجره، پارکت و کفپوش، مبلمان اداری و محیط کار، دیوارپوش و پوشش سقف، نمای چوبی ساختمان، مبلمان صوتی تصویری، و غیره نیز جزو مبلمان محسوب می شوند. بنابراین به گفته کارشناسان اگر بخواهیم وضعیت بازار مبلمان را بررسی کنیم به صنعت ساختمان سازی و ساخت و بازسازی فضاهای هتلی، خانگی، اداری، بیمارستانی، سالن اجتماعات و سینمایی، آمفی تاتر، فروشگاهی و تجاری نیز گذری باید زد.

خروج مبلمان نشیمن خانگی از سبد کالای خرید مردم

به عبارت دیگر با این دسته بندی، طبیعی است که صنعت مبلمان به دلیل تنوع زیاد، دارای بازار یکسانی نیست. به طوری که به گفته داوود ربیع عضو هیات مدیره فدراسیون صنایع چوب، مبلمان و معماری داخلی ایران در حال حاضر به دلیل شرایط و رکود اقتصادی کشور، خرید مبلمان نشیمن خانگی از سبد کالای مورد نیاز و ضروری مردم خارج شده و بیشتر در حال بازسازی و تعمیرات هستند ولی همچنان تولید مبلمان آشپزخانه، یا در و پنجره و پارکت و غیره از بازار نسبتا بهتری برخوردار است. از سوی دیگر مبلمان اتاق خواب یا کودک و نوجوان از اقبال بیشتری برخوردار است. این در حالی است که تولیدکنندگان صندلی و مبلمان خودرو، ترن، هواپیما، اتوبوس نیز بازار بسیار خوبی دارند. ضمن اینکه برای مبلمان فضاهای پزشکی و بیمارستانی و مبلمان رستورانی هم می توان بازار خیلی بهتری نسبت به مبلمان خانگی متصور بود.

ربیع در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این سوال که در حال حضر اصلی ترین چالشی که فعالان این صنعت با آن مواجه هستند کدام موارد است گفت: با توجه به مطالب فوق و گستردگی دامنه فعالیت در این صنعت، مشخص است که چالش های کل صنایع مبلمان هم ممکن است متفاوت باشد. اما عوامل اصلی که تمام صنایع مبلمان را چالش درگیر کرده است شامل مواردی همچون «کمبود نیروی کار از ساده تا متخصص و انتظار بالای درآمد نیروها به دلیل مشکلات اقتصادی، هزینه های بالای اجاره ملک های صنعتی و تجاری، رکود اساسی خرده فروشان به دلیل ظهور مال ها و سراهای توزیع با شرایط ویژه و اقساطی، مشکلات تامین مواد مصرفی و ماشین و ابزارآلات مورد نیاز با توجه به شرایط تحریم کشور» است.

عضو هیات مدیره فدراسیون صنایع چوب، مبلمان و معماری داخلی ایران: فعالان صنعت با چالش های دیگری همچون قوانین و مقررات و هزینه های بالای مالیاتی، تامین اجتماعی، قانون کار، تعزیرات و غیره مواجه هستند که درصد آنها نسبت به هزینه های بالای اجاره بها، حقوق و دستمزد راندمان و کارایی نیروی کار، بیش از حد نرمال در دنیاست!

وی ادامه داد: علاوه بر این فعالان صنعت با چالش های دیگری همچون قوانین و مقررات و هزینه های بالای مالیاتی، تامین اجتماعی، قانون کار، تعزیرات و غیره مواجه هستند که درصد آنها نسبت به هزینه های بالای اجاره بها، حقوق و دستمزد راندمان و کارایی نیروی کار، بیش از حد نرمال در دنیاست! به خصوص اینکه به دلیل تولید کارگاهی و سنتی بودن کار این صنعت به نیروی انسانی بسیار وابستگی دارد.

چالش هایی که موجب کاهش چشمگیر سوددهی صنعت شده است

ربیع خاطر نشان کرد: همه این موارد باعث کاهش چشمگیر سوددهی می گردد و تولیدکننده را به درجه ای می رساند که تولید با توجیه اقتصادی و سود معقول را، ضررده می بیند. حتی در خیلی از موارد به این نتیجه می رسند که این سرمایه گذاری قطعا اشتباه است و با مقایسه سپرده گذاری و بهره ی بانکی را مقرون به صرفه تر می دانند!

این عضو هیات مدیره فدراسیون صنایع چوب، مبلمان و معماری داخلی ایران همچنین در خصوص شرایط تامین چوب مورد نیاز صنعت نیز گفت: همانطور که می دانید صنایع مبلمان، سه گروه اصلی از نظر مواد مصرفی هستند؛ «مبلمان چوبی، که عمده مواد اولیه شان چوب و روکش طبیعی است، مبلمان صفحه ای که عمده مواداولیه شان MDF نئوپان و نوار لبه است و مبلمان رویه کوبی شده که عمدتا از ابر اسفنج و فوم و پارچه و چرم استفاده می کنند. در نتیجه، برای گروه اول، تامین چوب به دلیل وارداتی بودن و نرخ بالای ارز و افزایش قیمت تمام شده چالش اصلی است. اما ولی برای گروه دوم، تامین صفحات MDF چالش اصلی است و همینطور برای گروه سوم، چالش اصلی، اسفنج و پارچه است.

صادرات موفق مستلزم آموزش است

ربیع همچنین در خصوص شرایط حاکم بر صادرات تولیدی این صنعت نیز گفت: بحث صادرات مبلمان ایران، مقوله ای جدی و کارشناسی است و شاخص های مختلفی بر آن تاثیرگذار هستند. جالب است بدانید بنده در دوران کارشناسی ارشد در سال ۱۳۸۹، روی عوامل موثر در صادرات مبلمان ایران تحقیق کردم که هنوز هم آن موارد در صدر اولویت ها است. در واقع می توان گفت مواردی همچون عدم اطلاع اکثر مدیران این صنعت از مقوله صادرات مبلمان، عدم تحقیق کارشناسی بازارهای هدف صادراتی، عدم حمایت های دولت از صادرکنندگان مبلمان، عدم وجود شرکت های تخصصی صادرکننده مبلمان در کشور که باعث می شود تولیدکننده مبلمان خود را درگیر کار غیرتخصصی کند، از اصلی ترین مسائل تاثیر گذار بر فرایند صادرات این صنعت است. لذا اگر به طور جدی به فکر صادرات مبلمان ایران هستیم، باید دوره های آموزشی مختلف مرتبط برگذار گردد.

این فعال صنعت مبلمان همچنین در خصوص وضعیت تولیدات ایران از نظر قیمت و کیفیت در منطقه گفت: مبلمان ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی استراتژیک، می تواند در رتبه بالای صادرکنندگان مبل قرار گیرد. در واقع شرایطی همچون «نزدیکی به یکی از بزرگترین جنگلهای کره زمین از طریق روسیه، دارا بودن تکنولوژی روز دنیا در صنعت، بالا بودن کیفیت محصولات، نزدیکی به بزرگترین بازارهای خرید مبلمان یعنی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و همچنین مناسب بودن هزینه های انرژی و ترابری در ایران که در صورت مدیریت مناسب، قیمت ها قابل رقابت خواهند شد» می تواند کمک کننده باشد که مبلمان ایران در منطقه در جایگاه بالایی قرار بگیرد.

کد خبر: ۲۹۱٬۸۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha