۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۶
اقتصاد، مهار تورم و رشد تولید موضوع اولین مناظره
اولین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری؛

اقتصاد، مهار تورم و رشد تولید موضوع اولین مناظره

نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره تلویزیونی با محوریت موضوعات اقتصادی دیدگاه ها و برنامه هایشان را تشریح کردند.

به گزارش بازار، هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری در این مناظره به سوالات مجری و مطالب مطرح شده توسط نامزد های دیگر پاسخ می‌دهد.

نامزد ها ساعت ۱۸ امروز وارد صدا و سیما شدند و پس از طی آیین تشریفات و برگزاری مراسم قرعه کشی برای تعیین محل استقرار هر نامزد در استودیو، مناظره بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا با پخش آیاتی از کلام الله مجید و سرود ملی کشورمان آغاز شد.

در آغاز این مراسم به منظور تکریم و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت مستندی از رئیس‌جمهور شهید به نمایش در آمد.

در این خبر مواضع و اظهارات هر کاندیدا را لحظه به لحظه مشاهده خواهید کرد.

قالیباف: رییس جمهور باید حواسش به سفره مردم باشد
محمدباقر قالیباف گفت: انتخابات فرصت بزرگی است که در اختیار شما مردم شریف ایران است که بتوانید برای آینده خود و فرزندان و ایران عزیز ما تصمیم گیری کنید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف رئیس جمهور در این شرایط ایجاد تحول در اقتصاد به ویژه برای اقشار محروم، کارگران، پرستاران و مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی و کسانی است که حقوق ثابت دارند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور باید به گونه‌ای عمل کند و انتخاب شود که ضامن حل این مشکلات باشد، البته بدون شک با خود مردم این موضوع انجام خواهد شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری متذکر شد: ما در دهه ۹۰ شرایط سختی را گذرانیم و رشد اقتصادی ما زیر یک درصد و رشد نقدینگی ۲۶ برابر بود. هم پدران و هم مادران خانواده و زنان ایرانی در کنار تربیت و آموزش، باید فرزندان خود را تامین مالی می‌کردند. به هر صورت دورانی چون کرونا را گذراندیم و الان زمان آن است که باید جبران شود.

قالیباف بیان کرد: در برنامه هفتم که کار مشترک دولت سیزدهم و مجلس یازدهم است و تنها سند ما است که باید آن را اجرا کنیم معتقدم که باید قفل این توقف را بشکنیم و کاری را که شهید رئیسی شروع کرد ادامه دهیم و نقاط قوت را تقویت کنیم و ضعف‌ها را برطرف کنیم.

وی تاکید کرد: بر این باورم که ظرفیت‌های کشور آنقدر وجود دارد که می‌توان مشکلات را حل کرد. لذا به مردم، کارمندان، کارگران، بازنشستگان و قشر محروم عرض می‌کنم که در دولت خدمت و پیشرفت همه ما با مشارکت شما و سرمایه‌گذاران اقتصاد قوی را دنبال خواهیم کرد تا دولت بتواند حقوق عزیزان را متناسب با تورم پیش ببرد، قدرت خرید را حفظ کند و از رشد اقتصادی طبیعتاً باید هم سرمایه‌گذار و هم عموم مردم بهره ببرند.

قالیباف یادآور شد: طبق ماده ۸ برنامه هفتم، دولت موظف شده در سال ۱۴۰۳ یکی از بانک‌های تخصصی را تبدیل به بانک توسعه کرده و همه نقدینگی آنجا آمده و فقط به سمت اجرای پژوه های زیرساختی برود. ۱۰۴ میلیارد دلار در حوزه بهره برداری در سال پرت داریم و این‌ها نشان می‌دهد انتخاب رییس جمهور درست چقدر مهم است که بتواند این ظرفیت‌ها را استفاده کند.

قالیباف اضافه کرد: همین الان در ال پی جی آن چیزی که در مدار خزانه اداره می‌شد، ۲۷ همت در سال ۱۴۰۰ بود که با پیگیری و کنترل مجلس یازدهم مشخص شد که حیف می‌شود. در نهایت ال پی جی در سالی که گذاشت، ۱۸۰ همت شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: پزشکیان به درستی گفت که خودرو دست دوم می‌آوریم و ارز برای واردات آنها نداریم اما من می گویم ارز داریم که سال گذشته ۸ میلیارد دلار فقط در حوزه خودرو ارز دادیم بعد این وضعیت ماشین‌ها است که دولت و مردم از قیمت و کیفیت ماشین‌ها ناراحت هستند.

قالیباف تاکید کرد: مشخص است و از بحث‌ها اینگونه می‌فهمیم که اگر اول خود تحریمی کشور را حذف نکنیم، امکان ندارد رفع تحریم را بتوانیم در خارج از کشور حل و فصل کنیم.

وی افزود: یکی از کارهای مهم برای رفع تورم، انضباط مالی در دولت است؛ ما در بدو ورود مجلس یازدهم در احکام دائمی بودجه یک مصوبه داشتیم که از سال گذشته ابلاغ شد مبنی بر اینکه حساب‌های دولتی را که بیش از ۲۰۰ هزار بود همه را تحت عنوان حساب خزانه بانک مرکزی بردیم و تقریباً ۵ یا ۶ هزار حساب شد. همچنین گفتیم که پول به جای نقدی باید اعتباری داده شود و به ذینفع نهایی داده شود.

قالیباف توضیح داد: نتیجه این شد که همه دولت‌ها در ماه آخر سال در پرداخت حقوق همیشه کسری نقدینگی داشتند و از خزانه پول برمی‌داشتند، اما با این مصوبه مجلس سال گذشته این اتفاق نیافتاد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بنده ۱۲ سال توفیق خدمت در شهرداری تهران داشتم و دولت‌های نهم، دهم و یازدهم به هر دلیل همراهی با شهرداری نکردند و در یک جلسه دولت در این سه دولت شرکت نکردم و از ما پشتیبانی نکردند و حتی مصوبات مجلس را اجرایی نمی‌کردند، اما آیا در شهر اتفاقی نیفتاد؟ در ۱۲ سال، فقط ۱۲۵ کیلومتر مترو در تهران کشیده شد که پول آن از ظرفیت‌های داخلی به دست آمد. تنها ال سی که در آن دوران و بدون پیش پرداخت و بدون ضمانت بانک مرکزی محقق شد، برای شهرداری تهران بود.

قاضی زاده هاشمی: مردم از وعده‌ها خسته شده‌اند
سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی در اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ با موضوع اقتصاد، مهار تورم و رشد تولید که از شبکه یک سیما در حال برگزاری است گفت: یاد رئیس جمهور عزیز شهید را پاس می‌دارم. بنده به عنوان یکی از اعضای تیم دولت وظیفه دانستم پرچم رئیس جمهور شهید را به دست بگیرم و مدل جدیدی از حکمرانی کشور را ارائه کنم.

وی افزود: بنده که جوان‌ترین عزیزان هستم نزدیک ۲۰ سال سابقه کار اجرایی در کشور دارم، همه افرادی که به عنوان رجل سیاسی شناخته می‌شوند سابقه کار طولانی دارند و متعلق به دولت و گفتمانی بودند.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: همه این بزرگواران همکار یک دولت بودند، ما جوری صحبت نکنیم که انگار دنیا از امروز شروع شده است و تمام گذشته را نقد کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: همچنین در بحث وعده‌ها، مردم واقعاً از وعده خسته شده‌اند؛ باید و نباید گفتن ساده است؛ باید بگوییم چگونه و توسط چه تیمی و با چه روشی می‌خواهیم کارها را انجام بدهیم؟ مثلاً قانون برنامه هفتم را چگونه انجام دهیم؟ آیا در سابقه مان نشانه‌ای برای اینکه چطور می‌خواهیم انجام بدهیم یا خیر؟

وی افزود: وقتی وعده به عمل نمی‌رسد ناامیدکننده است و مردم با صندوق قهر می‌کنند. وگرنه می‌گویند اینها هم مثل گذشته چیزی می‌گویند و عمل نمی‌کنند.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: ما هم به تجربه جهانی قائل هستیم اما هم تجارب مثبت هم تجارب شکست خورده را باید نگاه کرد. دوستان اگر می‌توانند یک نمونه از کشوری که نسخه‌های جهانی را رعایت کرده است و توانسته اقتصادش را درست کند در کشورهای در حال توسعه ذکر کنند. بعضی از اموری که اشاره می‌کنند در نسخه‌های بانک جهانی مفهومی به نام انسان و انسانیت را قبول ندارند.

وی افزود: پرداخت کارکردای که ذکر شد منظورش این است که ما دیگر حقوق ثابت به کارمندان و کارگران ندهیم و به اندازه نقششان در تولید به آنها نقش دهیم. این مطالبی که دوستان می‌فرمایید اشتباه است و رویایی است. بنده هم سوال آقای زاکانی را می‌پرسم اگر نمی‌شود و نمی‌توانید پس چرا کاندیدای ریاست جمهوری شدید؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اینکه نامزدی از الان بگویید با این بخش مشکل دارم از همین الان دبه کند، وقتی به مواجهه با مردم برسد هزار بهانه می‌آورد.

وی افزود: دولت نباید با مردم رقابت کند، این مخالف سیاست راهبردی است. بهره وری و بنگاه‌های دولت تا انتصابات سیاسی از ان‌جمع نشود، حل نخواهد شد. مردم بهتر از هر کسی اقتصاد را رعایت می‌کنند، همان جوان ۱۶ یا ۱۷ ساله که جنگ را اداره کردند می‌توانند اقتصاد را اداره کنند.

پور محمدی: حل مشکلات اقتصادی صرفاً راه حل اقتصادی ندارد
حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره تلویزیونی، گفت: ما مشکلات اقتصادی را می‌دانیم. کارشناسان با آمار ارقام آن را می‌دانند ولی مردم مشکلات اقتصادی را با گوشت و پوست خود لمس می‌کنند و درگیر آن هستند.

وی افزود: وقتی با کارشناسان اقتصادی بخش خصوصی و اندیشه ورزان این حوزه مباحثه دارم، می‌گویند حل مشکلات اقتصادی صرفاً راه حل اقتصادی ندارد بلکه این مقوله پیوسته به اجتماع، فرهنگ، مقولات حقوقی و امور سیاسی در عرصه‌های داخلی و بین المللی دارد و نمی‌شود بدون توجه به این‌ها راه حل اقتصادی ارائه داد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما در عرصه بین‌المللی نزدیک به دو دهه است که با تحریم روبرو هستیم. برخی که از همان اول گفتند تحریم‌ها مهم نیست حالا هم می‌گوییم مهم نیست اما دنیا تحریم‌های فلج کننده‌ای را بر ما تحمیل کرده است و ما ساده از کنار آن می‌گذریم و بعد از مدتی گفتیم که تحریم هم مسئله‌ای هست و۲۰ درصد ۳۰ درصد آزار به اقتصاد ما می‌دهد.

حجت الاسلام پورمحمدی اذعان کرد: در نقل و انتقال‌های مالی که همه اقتصاد ما گرفتار آن است به گونه‌ای که در میان ۲۰۴ کشور در لیست سیاه سه کشور در نقل و انتقالات مالی قرار گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: فعالین اقتصادی چگونه می‌خواهند عمل کنند در صورتی که از آن طرف به یک سفارتخانه حمله می‌شود و کلی تبعات سیاسی بر کشور تحمیل می‌شود.همچنین حوادث اوکراین و تایوان اتفاق می‌افتد و ما هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم اما از مزیت‌های آن بهره‌برداری نمی‌کنیم و سود نمی‌بریم و نمی‌توانیم فرصت‌ها را شکار کنیم، لذا چگونه می‌خواهیم بدون فرصت شناسی از مسائل بین‌المللی مشکلات را حل کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: جامعه و صنعت ما بزرگ است و باید با دنیا کار کنیم و نیازهای مردم را تامین کنیم. رهبری سالیان سال است ما را به مسائل اقتصادی، به مسائل اجتماعی و انسجام اجتماعی و مشارکت بالا توجه می‌دهند اما ما چقدر گوش کردیم در حالی که یکسره داریم آسیب می‌زنیم و این وضعیتی است که جوانان ما را مأیوس و آزاده خاطر کرده است.

وی ادامه داد: امروز نیاز داریم در عرصه داخلی به وفاق ملی برسیم و بدون آن نمی‌توانیم مسائل بین‌المللی را حل کنیم. در عرصه داخلی به اعجاز اعتماد نیاز داریم زیرا مردم ما را صادق نمی‌دانند و باور نمی‌کند و ما هم صادقانه راه حل‌ها را به آنها ارائه دهیم.

حجت الاسلام پورمحمدی در فرصت زمانی چهارم خود در مناظره امشب، گفت: مسئله مهم برای ما این است که هدف‌هایی را برای خود قرار داده، آنها را در برنامه‌ها تکرار کرده و می‌گوییم آن را اجرا می‌کنیم، در حالی که تجربه‌های قبلی خود را باید معیار قرار دهیم.

وی افزود: در بحث دیپلماسی باید خود تحریمی‌های داخلی را که مکمل تحریم‌های خارجی است، را با تدبیر جلو ببریم و آیا در گذشته آن را جلو برده‌ایم؟

حجت الاسلام پورمحمدی تاکید کرد: بنده و شما ر سمت‌های عالی فعالیت کردیم. دولت‌ها موضوعیت ندارند. هر چند اگر به ما تکلیف شد، حتی آبروی خود را باید برای حل مشکلات مردم گرو بگذاریم. موضوع آن است که اگر حرکتی می‌خواهد بشود، ما سنگ اندازی می‌کنیم یا کمک می‌کنیم و این مسئله مهمی است. در همین جلسه ما وفاق نداریم و آیا بدون وفاق می‌توانیم مشکلات بین‌المللی را حل کنیم؟

وی با اشاره به تدابیر مقام معظم رهبری اظهار کرد: رهبری تدابیری دارند، سیاست‌های کلی دارند و تدبیرشان را ابلاغ می‌فرمایند، ولی می‌نشینیم و دوباره آن را توجیه می‌کنیم و می‌گوییم منظورشان چیز دیگری بوده است؛ شاید قصد خاصی و برای موقعیت خاصی بوده است و کشور را مانند خیلی چیزهای دیگر زمین گیر می‌کنیم و این کار را کرده‌ایم و این از واقعیت‌های موجود است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما که نمی‌توانیم از آسمان مدیر و کارشناس بیاوریم. واقع موضوع آن است که ما باید خودمان مشکلات را حل کرده و مسائل در درون خود روشن کنیم. کلی از فضای سیاسی و تبلیغاتی ما تصمیمات و منافع ملی ما اثر می‌گذارد و به خطر می‌اندازد در حالی که این کشور به همه نیروهایش نیاز دارد، لذا اگر همه نیروهای کارشناسی دور هم جمع شده و به وفاق داشته باشیم مشکلات را می‌توانیم حل کنیم که البته این سخت است.

وی ادامه داد: ما هماورد دنیای استکبار هستیم. ما شعارهای بلند ما داییه تمدنی در دنیا داریم، ولی نمی‌شود با این همه اختلاف و دست و پا شکستگی و این نگاه غیر کارشناسی و هر روز دعوا و اختلاف مشکلات را نمی‌توان حل کرد.

حجت الاسلام پورحمدی گفت: هر موضوعی حداقل‌هایی دارند و این حداقل‌ها را باید رعایت کنید و به هم احترام بگذاریم. همین طور باید به کارشناسان و مدیران مجرب احترام بگذاریم.

وی با اشاره به دوران شهرداری قالیباف اظهار کرد: حکم شهرداری آقای قالیباف را بنده در زمان وزارت کشور خود صادر کردم.مخالفت‌هایی با من شد اما بنده به توانایی‌های ایشان اعتقاد داشتم اما این‌طور نبود که شهرداری تهران مشکل نداشته است مسائلش ساده بوده و با چه هزینه‌ای تمام شده است. این‌ها مسئله‌ای است که تحول در نظام شهری با چه رویکردی و در چه زمانی انجام شده است. این‌ها مبنای آینده می‌شود که کشور را چگونه می‌خواهیم بسازیم و ایده‌های روشن و برنامه دراز مدت ما چیست؟

حجت الاسلام پورمحمدی گفت: مگر بنده برنامه‌های روزمره را مطرح می‌کنم؟ من نگاه کلان داخلی، خارجی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را مطرح می‌کنم. مسائل سیاسی است که مردم را اینقدر منزوی و نگران کرده است، لذا حتماً باید رویکردهای سیاسی و فرهنگی خود را اصلاح کنیم چون چاره‌ای جز این نداریم.

زاکانی: مردم ما با ریال درآمد کسب و با دلار خرج می‌کنند
«علیرضا زاکانی» در اولین مناظره انتخاباتی خود با موضوع اقتصاد، مهار تورم و رشد تولید، اظهار داشت: بنده یک پزشک هستم. پزشک اگر تشخیص غلط دهد نسخه غلط می پیچد. مشکل اقتصادی ایران تحریم امریکا نیست بلکه تجویزهای اقتصادی آمریکاست.

وی ادامه داد: جهش تولید با حرکت به سمت تولید محصول محور و دانش بنیان و با ارزش افزوده بالا را پیگیری کنیم.

زاکانی تصریح کرد: حاکمیت مردم سالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم و با تکیه بر مردم کارها را پیش ببریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: خلق ثروت را در دستورکار قرار دهیم. مردم ریالی درآمد کسب می‌کنند اما دلاری هزینه می‌کنند.

زاکانی گفت: می‌توانیم قانون برنامه را اجرا کنیم و اگر هم اشکالی داشته باشد می‌توان از طریق قانون اصلاح کنیم. در مجلس هفتم برنامه چهارم مه مجلس ششم تصویب کرده بود، بند الف ماده ۳ آن آزاد سازی قیمت‌ها در حوزه انرژی مبتنی بر دلاریزه کردن آن داشت. ما قانون را اصلاح کردیم.

وی افزود: ما هم قائل به حوزه کارشناسی هستیم. کارشناس هستیم و کارشناسان حمایت مان می‌کنند. اما علاوه بر کارشناس خودمان یک سیاست مدار هم هستیم.

وی گفت: فرمایشات پزشکیان به مانند این است که بگوییم سلامت چیز خوبی است. در حالی که به عنوان پزشک پیشگیری از بیماری، مواجه با بیماری باید توجه کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در هفته اول در شهرداری برای ۱۲۰۰ حساب انضباط مالی ایجاد کردیم. سال ۱۴۰۰ شهرداری را در هفته اول از چالش مالی خارج کردیم.

وی عنوان کرد: با فساد برخورد کردیم. ناکارآمدی را از بین بردیم. طرف مردم ایستادیم.

زاکانی تصریح کرد: باید راه را برای مردم باز کنیم و شفافیت ونظارت مردم بر خودمان را بپذیریم. سال اول ۳۴۶ هزار نفر شرکت کردند. سال دوم یک میلیون ۳۵۲ هزار نفر شرکت کردند.

وی بیان کرد: کاری که در دولت رییسی انجام شد ناظر به صدور اسان مجوزها و حرکت در مسیر راه انداختن پروژه‌های خوابیده و ایجاد زمینه حضور مردم در اقتصاد و جمع سپاری‌های مالی امکان بزرگی بود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: در جمع سپاری‌های مالی ۹ هزار میلیارد پروژه ناتمام داریم لذا می‌توانیم مردم را مشارکت دهیم.

 جلیلی: رشد را نباید تنها به سرمایه منوط کرد
سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نخستین مناظره انتخابات تلویزیونی ظرف چهار دقیقه در پاسخ به چگونگی تحقق نرخ رشد اقتصادی مطابق برنامه پنج ساله هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، گفت: سوال‌هایی که مطرح شد دو ایراد دارد چرا که اگر موضوعی قانون و فصل الخطاب است. در چنین سطحی به آن تردید وارد شود و اگر به رشد ۸ درصد اشاره می‌کنیم باید بدانیم که آن یک ضرورت است.

وی افزود: مردم باید انتخاب کنند که رشد ۸ درصدی را کدام یک از نامزدها می‌توانند به بهترین شکل اجرا کنند. عوامل مختلفی برای تحقق رشد ۸ درصدی دخیل هستند. اینکه ما رشد را فقط به سرمایه منوط کنیم ناقص است و این یک ایراد است که در سوال‌ها مطرح شده بود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مهمتر از سرمایه برای رشد مدیریت آن است و امروز باید از نیروی انسانی که یکی از فرصت‌های ماست به علاوه فناوری‌هایی که می‌تواند رشد را سرعت دهد استفاده کنیم. اگر می‌گوییم قرار است رشد ۸ درصد را محقق کنیم و این برنامه توسعه وفاق ملی ما است. طبق این برنامه ۴۷ برنامه را از دولت خواسته است. که دولت باید برنامه آن را به سرعت تدوین کند و اگر ما در اصل برنامه توسعه تردید داشته باشیم و آن را مطالعه نکرده باشیم و بخواهیم تازه آن را مطالعه کنیم این کار ما را عقب می‌اندازد.

جلیلی ادامه داد: رشد ۸ درصد محقق می‌شود به شرط آنکه آن را جدی گرفت و از فردای انتخابات آن را طبق برنامه‌ای که داریم اجرایی کنیم. برای تحقق رشد باید فرصت‌های کشور را بشناسیم من در شعار خود یک جهان فرصت را مطرح کردم و امروز در کشور فرصت‌های بسیار ارزشمندی داریم و لازمه یک جهان فرصت یک ایران جهش است انشاالله در چهار سال آینده می‌توانیم رشد ۸ درصد را محقق کنیم.

وی بیان کرد: از دانشگاه هاروارد هم وضعیت اقتصادی ایران را بررسی کرده بودند و آن زمان هم اعلام کردند که اینجا رشد را منوط به سرمایه می‌دانند در حالی که این‌طور نیست. من معتقدم با برنامه‌هایی که داریم با برنامه‌ریزی می‌توان این رشد را محقق کرد. باید فرصت استفاده از ظرفیت همه ایرانیان را به آنها داد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: به نظر من مردم در معرض انتخابی هستند که دو نگاه در آن وجود دارد یکی نگاه روزمره است و تشکیک کنیم که آیا می‌توان از فرصت‌های بزرگ استفاده کرد و کار بزرگی انجام داد و جهش انجام داد. به نگاه دیگری که می‌گوید نمی‌شود.

جلیلی، گفت: صحبت من این است که آیا برای فرصت‌ها برنامه‌ریزی کردیم و موفق نشدیم. سوال من این است که نگاه ما تاکنون به دانشگاه چه بوده؟ یک نگاه حداقلی این است که کلاس درسی باشد. اما نگاه دیگر این است که دانشگاه در پیشرفت کشور نقش داشته باشد و حتی ارزآوری داشته باشد. را حق دانشگاه بدانیم. بحث من این است که می‌توانیم از این علم و آگاهی استفاده کنیم و آن را رشد دهیم. یک دانشگاه در کشور خارجی به دهمین هلدینگ اقتصادی دنیا تبدیل شده است.

وی، تصریح کرد: یک زمانی به روستاها در راستای محرومیت زدایی نگاه می‌کنیم که این یک نگاه حداقلی است. با سرمایه‌گذاری امروز روستاها امکانات دارند. آیا هر روزها نمی‌تواند یک سلول جهش کشور باشد؟ باید ببینیم نقش دولت در استفاده از ظرفیت‌های روستاها چیست.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت نباید به مردم به شکل قلک نگاه کند و بازار سرمایه با تصمیم خلق الساعه دچار مشکل شد. من با ۲۲ صنف جلسه داشتم و معتقدم وقتی به مردمه‌سازی اقتصاد می‌پردازیم باید این شامل همه مردم شود و هر ایرانی می‌تواند یک نقش ایفا کند اما اگر انحصار داشته باشید. اگر رانت و تبعیض داشته باشید نمی‌توانید مردمی‌سازی را محقق کنید.

جلیلی یادآوری اینکه در یک بانک خصوصی، ۵۰ درصد مردم وام دریافت نکردند افزود، افزود: همان بانک خلق پولی انجام داد که ۶.۷ درصد تورم کشور را اضافه کرد.

پزشکیان: مشارکت همه مردم لازمه اجرای برنامه هاست
مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی با دیگر نامزدهای انتخاباتی این دوره با موضوع «اقتصاد، مهار تورم و رشد تولید» در پاسخ به سوالات نوبت اول حول این محور، ضمن تبریک عید قربان اظهار داشت: ما برای هر اقدام اول یک مشکل اساسی داریم. اگر نتوانیم انسجام داخلی و مشارکت همه جناح‌ها و گروه‌ها را در جهت اجرای برنامه همراه خود کنیم هر قدر برنامه درست بنویسیم مانند برنامه‌های دیگر معطل می‌ماند.

وی اضافه کرد: هر چه قول بدهیم اتفاقی نخواهد افتاد. لازمه اجرای برنامه مشارکت به دور از اختلاف و استفاده از کارشناسان برجسته غیر جناحی است. قانون برنامه‌ای که در مجلس نوشته شده طبق آنچه دولت آورده بود ۷ فصل و ۲۶ بند بود و معنی این حرف آن است که هر دولتی بیاید باید روی ۲۶ بند برنامه ریزی کند که از نظر علمی غیر ممکن است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: این برنامه با کار کارشناسی هم قابل اجرا نیست. این برنامه فرصتی به دولت خواهد داد تا بتواند همراه کارشناسان اهداف را بازنگری کند و این حرف را به نتیجه برساند. علاوه بر لزوم وحدت و انسجام داخلی امکان ندارد ما بدون ارتباط و باز کردن مرزهای خود و ارتباط با دنیا و دولت‌های منطقه بتوانیم این میزان رشد را به ۸ درصد برسانیم. اینکه چگونه باید با دنیا ارتباط برقرار کنیم و احتیاجات بین المللی را بر طرف کنیم از ملزومات این هدف است.

پزشکیان خاطرنشان کرد: کاری که باید در داخل انجام دهیم این است که به تولیدکنندگان و اتاق بازرگانی و مشارکت کنندگان در تولید در تصمیم گیری و فعالیت‌ها میدان بدهیم. آنها نباید یک تولید کننده در این مملکت بدنش بلرزد که فردا چه مشکلی برایش پیش خواهد آمد.

وی در بخش چهارم صحبت‌های خود اظهار داشت: تنها کاندیدی بودن که زمان ثبت نام گفتن سیاست‌های کلی و قانون برنامه را اجرا خواهم کرد و گفتند برنامه نداری. در اشکالی که شورای نگهبان به برنامه گرفته آمده است که «دولت برای تهیه برنامه‌ها اقدام کند» یعنی قرار است برنامه‌ای در رابطه با آن ۲۶ بند تدوین شود نه ۱۰۰۸ هدف و ۱۱۹ ماده.

پزشکیان افزود: ما که گفتیم نسخه بانک جهانی که ۴۰ کشور موفق را بررسی کرده را اجرا کنیم. شما بفرمایید کدام مملکت غیر از این راه را رفتند و نتیجه گرفتند؟ مسیولیت، روش اجرا و پاسخگویی سه اصل مهم است. این‌هایی که می‌گویند ما می‌توانیم چرا نتوانستند؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: مگر قرار نبود یک میلیون مسکن درست کنیم؟ بیش از ۳۰۰ هزار مسکن ساخته نشد. مگر نگفتند یک میلیون شغل ایجاد می‌کنند چرا نشد؟ نمی‌خواهم وارد آن قصه‌ها شوم. در آن جمع یکی گفت با یک میلیون، شغل ایجاد می‌کند، این توهین به شعور آدم بود. مگر نگفتند مشکل بورس را سه روزه حل می‌کنند؟ شعار بود.

پزشکیان افزود: در دنیا مشکل نبود راه حل نداریم. مشکل کشورهای در حال توسعه و عقب مانده، نبود انسان‌هایی است که علم، مهارت و انگیزه جهت استفاده از این روش‌ها را داشته باشند. اینکه خودمان می‌توانیم، بدون تجربه و استناد ملی و تجربه بین المللی چگونه می‌توانیم؟ با این نسخه دل و روده مملکت را بیرون می‌ریزیم و نمی‌توانیم جمع کنیم. چرا آدمی که کارشناس نیست سر کار می‌گذاریم.

وی تصریح کرد: نمی‌خواهم بگویم در فلان کارخانه آدمی را آورند که اصلاً از آن رشته سر در نمی‌آورد و بدترش کردند. دستاورد داشتن غیر قابل انکار است. می گویم اگر از کارشناسان و خبرگان استفاده نکنیم غیر ممکن است موفق شویم. در ضمن راه حل وجود دارد. باید بر اساس قانون برنامه رفت. حرفم از اپل معلوم بود. همخوانی قانون برنامه و منابع علمی است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ۴۰ سال است همه دولت‌ها از اول انقلاب گفتند رشد ۸ درصد؟ چرا انجام ندادند؟ چرا حرف‌های می زنیم که اجرا نمی‌کنیم؟ الان ادعا می‌کنیم پشت سرش در اجرا نمی‌توانیم جواب بدهیم. آقای دکتر می‌فرماید ترکیه شکست خورده لطفاً بروند جاده‌ها، مغازه‌ها و بازرگانی آنجا را و مردمش را ببیند چند با تورم بعد جاده ایران را ببینند.

پزشکیان اضافه کرد: قبل از انقلاب ترکیه‌ای ها حسرت جاده ایران را می‌خوردند. برید ببینید در یک جاده ۱۲۰ کیلومتری ۸۰ تونل زدند. ما چهار تا تونل می زنیم افتخار می‌کنیم. ما باید بدانیم کجا هستیم تا بدانیم می‌خواهیم چه مشکلی را حل کنیم. ما بدون مشارکت همه، حل مشکلات و راه حل های بین المللی و باز کردن بازار امکان ندارد بتوانیم موفق باشیم.

کد خبر: ۲۹۱٬۶۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha