۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۳
انرژی خورشیدی ناجی کشاورزان خسارت دیده از برق است
سه خسارت خاموشی های مکرر بر صنعت کشاورزی کدامند؟

انرژی خورشیدی ناجی کشاورزان خسارت دیده از برق است

مسئولین محترم وزارت نیرو باید توجه داشته باشند که اگرچه کشاورزان نیز معتقد به مدیریت بحران کمبود برق در تابستان هستند اما تنها راه را خاموشی موتور پمپ ها نمی دانند.

به گزارش بازار، دکتر مهدی فتحی مقدم نوشت: در سالی که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است، کشاورزان جوان و پیشرو، در جهت لبیک به ندای ولی امر مسلمین جهان پیشقدم شده اند.

اما جهش تولید الزماتی دارد، مسئولین محترم وزارت نیرو باید توجه داشته باشند که اگرچه کشاورزان نیز معتقد به مدیریت بحران کمبود برق در تابستان هستند اما تنها راه را خاموشی موتور پمپ ها نمی دانند، زیرا خاموشی موتور پمپ های کشاورزی حداقل ۳ خسارت مستقیم و نیز خسارت‌های فراوان غیر مستقیم دارد.

خسارت اول: ناشی از خاموشی های مکرر، برگشت آب از ارتفاع به‌سمت چاه‌ها می باشد که باعث بر عکس چرخیدن چرخ دنده های موتور پمپ ها شده و باعث سوختن و خسارت ۱تا ۲ میلیارد تومانی به هر موتور پمپ می شود. به عبارتت بهتر نرخ استهلاک پمپ ای سر چاهی را به شدت بالا می برد.

خسارت دوم اینست که با برگشت این آب و برخورد آن به جداره، باعث ریزش چاه و نیز ایجاد خسارت جهت حفاری و ... حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیونی می شود.

اما خسارت سوم که بی ارتباط به شعار سال هم نمی باشد، موجب کاهش عملکرد حداقل ۲۰ درصدی می شود، یعنی با قطعی های مکرر موتور پمپ ها، نه تنها "جهش تولید" اتفاق نخواهد افتاد بلکه متاسفانه "کاهش تولید" هم خواهیم داشت.

چه باید کرد؟

با این اوصاف سئوال کلیدی این است که در این باره چه می توان کرد و اقدام عاجل چیست؟ به نظر می رسد آنچه در این برهه سخت و کمبود انرژی الکتریکی، نجات دهنده صنعت برق و صنعت کشاورزی است، حرکت به سمت "تولید سبز" به ویژه انرژی خورشیدی است.

با توجه به اقلیم هوایی و میزان روزهای افتابی در کشور به راحتی می توان از این انرژی بهره بیشتر ی برد و ان را با توجه به شرایط ذارای مزیت نسبی زیادی ارزیابی کرد زیرا آنچه اکنون از نظر اقتصادی قابل محاسبه است اینست که با عدم قطع برق در یکسال و جلوگیری از سه خسارت از خسارتهای بیشمار و فراوان قطعی موتور پمپ ها، امکان تاسیس نیروگاه‌های برق خورشیدی مستقل برای همه موتور پمپ های کشاورزی در کشور توجیه پذیر است. ضمن اینکه کشور برای ۱۵سال آینده با سرمایه "مردم کشاورز" در صنعت برق خودکفا شده، به جهش تولید با مشارکت مردم به فرموده مقام معظم رهبری نیز دست خواهیم یافت.

کد خبر: ۲۹۱٬۴۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سیدمحمدمیرمهدی IR ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
      0 0
      سیدمحمد میرمهدی: اگر بالای هرواحد مسکونی یک نیروگاه ۵ کیلووات بالای مساجد، مدارس ،ادارات ، اپارتمانها یک نیروگاه ۲۰ کیلووات ودر مزارع وکارخانه ها نیروگاه خورشیدی تا ۲۰۰ کیلووات نصب میشد نیاز به احداث نیروگاه های بزرگ نبود سرمایه گذاری برای دولت نبود هزینه نگهداری برای دولت نبود درمصرف اب صرفه جویی میشد الودگی هوا نداشتیم پدافند غیر عامل باپراکندگی نیروگاه داشتیم هدررفت انرژی درکارخانه ها وشبکه انتقال نداشتیم تحریم نداشتیم گرفتار نبودیم بافروش برق تولید شده با قرار داد تضمینی به وزارت نیرو درامد پایدار برای واحدهای مسکونی و مراکز غیردولتی داشتیم والان قطب انرژی منطقه بودیم وباتکنولوژی روز تولید برق داشتیم وباصادرات برق حرف اول را میزدیم و میتوانستیم به همه کشورها حتی اروپا برق صادر کنیم برای احداث مزرعه تخریب محیط زیست خواهیم داشت ولی احداث روی بامهااز محیط زیست تخریب شده توسط ساختمان‌ها استفاده بهینه خواهدشد مضافا براینکه با احداث مزرعه نیاز به احداث شبکه میباشد که ۲۰درصد انرژی تولید شده درشبکه مستهلک می‌شود ولی انرژی تولید شده روی بامها بدون هدر رفت به شبکه شهری منتقل میشود