۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۱
سه عاملی که به بورس جان می دهد! | بازار در فضای بنیادی  ارزنده  است
رییس‌جمهور آینده چالش بورس را حل می کند؟

سه عاملی که به بورس جان می دهد! | بازار در فضای بنیادی ارزنده است

بازار چند ماهی منفی بوده و باید هر خبر مثبتی نوسان مثبت چند روزه ایجاد می کرد. اما بی اعتمادی بازار را فرا گرفته و حالا باید دید رییس‌جمهور آینده این چالش را حل می‌کند.

بازار؛ گروه بورس: در روزهای اخیر در کنار افت نرخ بهره، اخبار امیدوار کننده به بازار تزریق شد. همه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری نیز سیگنالهای مثبتی به بازار دادند زیرا همه آنها اعلام کردند از بورس حمایت می کنند. اما از آنجایی که سیاستمداران همواره در دوران انتخابات وعده‌های بورسی می‌دهند اما در عمل سیاست دیگری را دنبال می کنند. این‌بار به این وعده ها توجه نکردند. به همین دلیل امیدواری به بازار برنگشت. در این گزارش مهمترین چالش‌های که رییس‌جمهور آینده باید در بازار سرمایه آنها را حل کند مورد بررسی قرار گرفته است.

هنوز تعداد کد فعال در بازار سرمایه بسیاری پایین است. در واقع اگر انتظار توقف ریزش و برگشت و رشد در بورس را داریم، باید امیدوار باشیم برنامه ای اعلامی در حد حرف نماد و در کنار آن اقبال به سرمایه گذاری در سهام با افزایش تعداد کد فعال، رشد کند.

حسن کاظم زاده می‌گوید قیمت اخزا هنوز بالاست. با این حال با افت نرخ سود اخزا در یک هفته گذشته شده و کاهش آن از ۳۸ درصد به ۳۲ درصد، شاهد برگشت جزیی در معاملات برخی سهام بودیم و بعد از مدتها تعدادی نماد مثبت نیز در معاملات دیده شد. سیاست‌های دولت باید در مسیر بازگشت جریان پول به بازار سهام باشد

برای اینکه برگشت تکمیل شود و رشد صورت گیرد نیاز است که حرف ها به عمل تبدیل شوند. وضعیت نرخ سود هم که مشخص است و بلایی که سر تولید و کسب و کارها آورده منجر شده حقوقی ها هم فروشنده باشند. با وجود این نرخ سود بالا، متاسفانه رشد پایه پولی و نقدینگی نیز چندان کنترل نشده است.
حسن کاظم زاده کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سهام در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد، گفت: بازار بدهی هنوز با کف شرایط بحرانی فاصله دارد. در واقع هنوز اوراق درآمد ثابت و صندوق های درآمد ثابت به طور کامل وضعیت بحرانی پیدا نکرده اند.

البته صندوق های درآمد ثابت سرعت تطبیق پذیری بالایی با شرایط جدید نرخ بهره دارند و معمولا سریع نرخ خودشان را تعدیل می کنند. اما در هر صورت افت قیمت اخزا صندوق های دارای این نوع اوراق را در صورت تداوم اذیت خواهد کرد. از طرف دیگر شرکت های تامین سرمایه و نهادهای مالی که اوراق شرکتی با نرخ پایین متعهد شده اند و توانایی افزایش نرخ بازارگردانی را ندارند با تداوم نرخ بهره ی بالا دوار چالش می شوند.
او افزود: هرچند قیمت اخزا هنوز بالاست. با این حال با افت نرخ سود اخزا در یک هفته گذشته شده و کاهش آن از ۳۸ درصد به ۳۲ درصد، شاهد برگشت جزیی در معاملات برخی سهام بودیم و بعد از مدتها تعدادی نماد مثبت نیز در معاملات دیده شد. به دلیل تشکیل صف های خرید و عدم عرضه ی آنها، ارزش معاملات رشد نکرد و در حد ۳ میلیارد تومان به باقی ماند.

تاثیر بستر منطقی و آرام از تصمیمات اقتصادی
اخبار صنایع و گزارش‌ها طول موج‌های کوتاهی را ایجاد می‌کنند که برای دوام و بقای آن به اتفاقات مهم‌تری نظیر آنچه در نرخ نیما می‌گذرد نیاز است. در نهایت سراغ عامل که از آن به عنوان آرامش روانی اقتصادی یاد می‌شود بستر منطقی و آرام از تصمیمات اقتصادی است. معمولا بهار هر سال به دلیل کاهش نیاز به تامین مالی توسط دولت و بنگاه‌های اقتصادی، نرخ بهره نزولی می‌شد و فضای پولی کشور آرام می‌گرفت.

به گفته علیرضا سادات کارشناس برای به جریان انداختن جریان پول که می‌تواند جهت بازار را تغییر دهد دولت بعد باید سیاست های بورسی خود را شفاف کند، ۲ رویداد برای اصلاح مثبت بورس نیاز است. اول همین موضوع نرخ دلار نیماست فعلا بازار غیرشفاف و جذابی در اختیار بسیاری از افراد قرار داده است. زیرا حجم عجیبی از رانت از جیب مردم و شرکت‌های بورسی روانه جیب دلالان می‌شود.

امسال سیاست‌های به گونه‌ای پیش رفت که اصلا تنش‌مالی کاهش پیدا نکرد. دولت که برای اولین بار در اردیبهشت حجم سنگین اوراق برای انتشار به روی میز فرستاد، در خرداد هم ادامه یافت. وضعیت بخش تولید و کسب و کارها نیز تحت تأثیر قرار گرفت. حالا به گوش می‌رسد شاهد تحولات جدی در برخورد با بانک‌های ناتراز خواهیم بود.

علیرضا سادات کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه برای به جریان انداختن جریان پول که می‌تواند جهت بازار را تغییر دهد دولت بعد باید سیاست های بورسی خود را شفاف کند، گفت: ۲ رویداد برای اصلاح مثبت بورس نیاز است. اول همین موضوع نرخ دلار نیماست فعلا بازار غیرشفاف و جذابی در اختیار بسیاری از افراد قرار داده است. زیرا حجم عجیبی از رانت از جیب مردم و شرکت‌های بورسی روانه جیب دلالان می‌شود.
او با تاکید بر اینکه به نظر تغییر نرخ نیما اولین فاز از تغییرات احتمالی و تغییرات مهم بازار است، افزود: البته که تغییرات بازار بسیار نرم و آهسته آغاز می‌شود و زمانبر خواهد شد.
او افزود: موضوع دوم موضوع صنایع است، تصریح کرد: در حال حاضر اخبار موثق و مهمی از صنایع و شرایط آنها اعم از گزارش بنیادی و صورت مالی و خبرهای دیگر به چشم نمی‌خورد. به نظر حرکت در این مسیر یکی از الزامات حرکت جریان پول است. البته این را هم باید تاکید کرد که این عامل به تنهایی نمی‌تواند محرکی برای جذب پول باشد. اما موضوع نرخ نیما و تغییرات آن می‌تواند نقش خاصی را ایفا کند و جریان پول را حرکت دهد.

بازار در فضای ارزنده و بنیادی قرار دارد
براساس این گزارش، بازار در فضای ارزنده و بنیادی قرار دارد. اما برای درگیر کردن جریان پول به خبرهای بیشتر و اقدامات قوی‌تری نیاز است که در حال حاضر نرخ دلار نیما، افزایش سرمایه خودرویی ها و نرخ خوراک پالایشگاه ها عملا متحول شود.

البته این روزها شاهدیم آرام آرام و پله پله نرخ نیما در حال افزایش است و این اختلاف بین نیما و دلار آزاد در حال کاهش است. اما سرعت آن سرعت قابل قبولی نیست. اتلاف وقت، انرژی زیادی از بازار سرمایه خواهد گرفت. اگر بپذیریم که این تغییر آغاز شده به نظر چشم انداز خوبی پیش روی بازار است.

کد خبر: ۲۹۱٬۱۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha