۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۵
اوپک: تقاضای نفت در ۲۰۲۴ همچنان مطلوب خواهد بود
انتشار تازه‌ترین گزارش ماهانه دبیرخانه اوپک؛

اوپک: تقاضای نفت در ۲۰۲۴ همچنان مطلوب خواهد بود

اوپک به پیش‌بینی رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴ پایبند ماند اما در چشم‌انداز سه ماه نخست امسال بازنگری کرد.

به گزارش بازار، دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده (اوپک) روز سه‌شنبه در تازه‌ترین گزارش ماهانه به برآورد پیشین خود مبنی بر رشد نسبتاً مطلوب تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ با وجود ثبت مصرف کمتر از حد انتظار در سه‌ماه نخست امسال، پایبند بود و اعلام کرد افزایش سفرها به بهبود تقاضا در نیمه دوم سال جاری میلادی کمک می‌کند.

بر اساس تازه‌ترین برآورد ماهانه اوپک، تقاضای جهانی نفت خام در سال ۲۰۲۴ میلادی روزانه ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار و در سال ۲۰۲۵ روزانه یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد، هر دو رقم نسبت بر برآورد ماه گذشته دبیرخانه اوپک بدون تغییر مانده است.

گزارش ماه ژوئن دبیرخانه اوپک تازه‌ترین گزارشی است که به بررسی اوضاع بازار نفت در نیمه دوم سال جاری میلادی پرداخته است.

پس از اینکه بانک آمریکایی گلدمن ساکس اعلام کرد که تقاضای حمل‌ونقل بازارهای جهانی نفت خام را در سه ماه سوم امسال به سمت کمبود عرضه در سه ماه سوم سوق می‌دهد، قیمت نفت در بازارهای جهانی در معاملات روز دوشنبه (۲۲ خرداد) سه درصد افزایش یافت.

دبیرخانه اوپک اعلام کرد که روند ثابت رشد اقتصادی جهان در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ ادامه داشته است و پیش بینی کرد که تقاضای جهانی نفت در نیمه دوم امسال روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

بر اساس برآوردهای این سازمان، بخش خدمات در سراسر جهان حرکتی با ثبات را حفظ می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود سهم اصلی در پویایی رشد اقتصادی طی نیمه دوم سال ۲۰۲۴، به‌ویژه با افزایش سفرهای تابستانی و گردشگری محقق شود و این روند نتیجه‌اش تأثیر مثبت بر تقاضای نفت خواهد بود.

ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک موسوم به اوپک‌پلاس از اواخر سال ۲۰۲۲ مجموعه‌ای از توافق‌ها برای کاهش عرضه را به‌منظور حمایت از قیمت و بازارهای جهانی نفت خام اجرا کرده است.

هشت عضو این ائتلاف در نشست دوم ژوئن (۱۳ خرداد) تصمیم گرفتند کاهش عرضه داوطلبانه روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای خود را تا پایان سپتامبر (سه ماه سوم) تمدید کنند و سپس از اکتبر امسال به‌تدریج و مرحله به مرحله آن را تسهیل کنند.

پس از انتشار گزارش دبیرخانه اوپک، قیمت نفت ثابت ماند و قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال به ۸۱ دلار برای هر بشکه رسید.

چشم‌انداز تقاضا
بین پیش‌بینی‌کنندگان درباره وضع رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴ فراتر از حدمعمول شکاف گسترده‌ وجود دارد که تا حدی از تفاوت‌ها بر سر سرعت دور گذار جهانی به سمت سوخت‌های پاک‌تر است.

گزارش دبیرخانه اوپک نشان داد که این سازمان در بالاترین حد پیش بینی‌ها، به دیدگاه‌های خود پایبند است.

اگرچه اوپک پیش‌بینی درباره کل تقاضا در سه ماه نخست امسال را ۵۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و روزانه ۱۰۳ میلیون و ۵۱۰ هزار بشکه اعلام کرد، اما پیش‌بینی سه ماه دوم را با همان نگاه افزایشی حفظ کرد و تغییری در رقم کل سال نداد.

آژانس بین‌المللی انرژی که نماینده کشورهای صنعتی است، انتظار رشد تقاضای بسیار کمتری نسبت به اوپک را دارد (روزانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه) و قرار است روز چهارشنبه (۲۳ خرداد) تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز کوتاه‌مدت ماهانه خود را منتشر کند.

گلدمن ساکس روز دوشنبه اعلام کرد که تقاضای سوخت در ایام سفرهای تابستانی، بازار نفت را با کمبود عرضه روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه‌ای در سه ماه سوم روبه‌رو خواهد کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، ارقام در تازه‌ترین گزارش دبیرخانه اوپک حاکی از شکاف بزرگتر بین عرضه و تقاضاست.

اوپک در این گزارش تقاضا برای نفت خام اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس در سه ماه سوم را ۴۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه پیش‌بینی کرده است که بسیار بیشتر از مقدار تولید کنونی اعضای این ائتلاف است.

در این گزارش با استناد به ارقام منابع ثانویه آمده است که اوپک‌پلاس در ماه مه روزانه ۴۰ میلیون و ۹۲۰ هزار بشکه نفت تولید کرده است که نشان از کاهش روزانه ۱۲۳ هزار بشکه‌ای به آوریل دارد به‌طوری که کاهش عرضه روسیه و قزاقستان با افزایش تلید در نیجریه و تولیدکنندگان کوچک‌تر آفریقایی جبران شد.

کد خبر: ۲۹۰٬۷۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha