۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۱
همگرایی منافع راهبردی چین و کشورهای عربی

همگرایی منافع راهبردی چین و کشورهای عربی

اعراب و چین روابط خود را به ارتفاعات جدیدی می برند و برای تعمیق و گسترش مشارکت استراتژیک خود تلاش خواهند کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: دهمین کنفرانس وزیران مجمع همکاری چین و کشورهای عربی هفته گذشته در پکن برگزار شد. در طول 20 سال گذشته، روابط چین و اعراب به طور پیوسته بهبود یافته و حضور گسترده رهبران ارشد عرب در نشست امسال، از جمله سران چهار کشور عربی و ده‌ها وزیر از بخش‌های مهمی مانند انرژی، سرمایه‌گذاری و صنعت این کشورها سیگنال‌های مهمی در مورد اهمیت استراتژیک و جهت‌گیری آینده روابط چین و اعراب ارسال کرده است.
دیدارهای کنونی رهبران چین و کشورهای عربی در برهه ای حساس در جهان انجام شده است. در حالی که اعراب و چینی ها در مورد منافع استراتژیک خود در پکن بحث می کردند، از تغییرات عظیمی که در مناطق مربوطه خود و جهان رخ می دهد آگاه بودند. اعراب چین را بازیگری مثبت در امور جهانی و منطقه ای می دانند. آنها از نقش مهم چین در میانجیگری مصالحه عربستان و ایران و تلاش های این کشور برای پایان دادن به درگیری غزه قدردانی می کنند. روابط کنونی چین و اعراب عمیق ترین، استراتژیک ترین، پیشرفته ترین و امیدوارکننده ترین روابط در کل تاریخ آنهاست. روابط چین و اعراب به دلیل پتانسیل و هم افزایی عظیمی که دارد، هنوز هم فضای زیادی برای رشد دارد.

اعراب چین را به عنوان یک قدرت بزرگ مسئول در دنیای آشفته کنونی می‌دانند


اعراب مدل اقتصادی و فلسفه حکومت چین را داستانی موفقیت آمیز می دانند که ارزش یادگیری دارد. سیستم سوسیالیسم با ویژگی های چینی برای جامعه، فرهنگ و آرمان های چین مؤثر و مناسب است. دستاوردهای چین در 40 سال گذشته به اعراب بینش مفیدی می دهد تا بتوانند مدلی را اتخاذ کنند که برای نیازهای آنها بهترین باشد - به جای واردات جلیقه تنگ خارجی. همانطور که چین در هزاره های گذشته به جهان و بشریت کمک کرد، اعراب انتظار دارند چین در زمان کنونی و آینده نیز سهم عمده ای در کمک به بشریت داشته باشد.
تصویر چین همچنان در جهان عرب مثبت است. اعراب چین را به عنوان یک قدرت بزرگ مسئول در دنیای آشفته کنونی می‌دانند، جایی که لنگرهای سیستم بین‌الملل به طرز خطرناکی ضعیف می‌شوند، قانون جنگل برقرار می شود، فراخوان‌ها برای جهانی‌زدایی تشدید می‌شوند و دیوارهای حمایت‌گرا بالا می‌روند.
چین و کشورهای عربی در مورد منافع اصلی خود مانند تمامیت ارضی و حاکمیت از جمله مسئله فلسطین و تایوان کاملاً همسو هستند. اعراب به طور کامل از اصل چین واحد حمایت می کنند و آشکارا از آن استقبال می کنند و تایوان را بخشی جدایی ناپذیر از جمهوری خلق چین می دانند. علاوه بر این، چینی ها به صراحت از حق مشروع فلسطینیان برای تعیین سرنوشت حمایت می کنند. آنها مرتباً از راه حل دو دولتی سخن می گویند و خواستار تشکیل کشور فلسطینی بر اساس مرزهای 1967 با بیت المقدس شرقی به عنوان پایتخت آن هستند. آنها توافق دارند که حل و فصل مسالمت آمیز این دو مسئله تنها راه حفظ ثبات در مناطق مربوطه خود و جهان است.

روابط تاریخی مردم با مردم، شباهت ها در مدل های توسعه و نقاط قوت مکمل، اعراب و چینی ها را به هم نزدیکتر می کند


نشست های کنونی در پکن ادعای برخی کارشناسان خارجی مبنی بر اینکه روابط چین و اعراب لحظه ای و معاملاتی است را رد می کند. آنها ثابت می کنند که روابط چین و اعراب استراتژیک و بلندمدت است. افزایش تعداد سرمایه گذاری های مشترک چین و عربی نشان دهنده سطح استراتژیک و ماهیت بلندمدت روابط آنهاست.
اعراب از ابتکارات مختلف جهانی چین از جمله ابتکارات مربوط به امنیت و تمدن جهانی حمایت می کنند. کشورهای عربی به گرمی ابتکار یک کمربند یک جاده (BRI) پیشنهادی چین را پذیرفته و در آن مشارکت فعال داشته اند. همچنین آنها متعهد شده اند از طریق ابزارهای سرمایه گذاری مختلف BRI مانند صندوق جاده ابریشم و بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیایی به این ابتکار کمک مالی کنند.
آنها اهمیت این ابتکار بزرگ و اینکه مشارکت جدی بین چین و کشورهای عربی از طریق طرح یک کمربند یک جاده به رشد اقتصادی آنها کمک می کند را درک می کنند. روابط تاریخی مردم با مردم، شباهت ها در مدل های توسعه و نقاط قوت مکمل، اعراب و چینی ها را به هم نزدیکتر می کند. هر دو طرف مشتاق تقویت این مشارکت رو به رشد هستند که همکاری عمیق تر را در بسیاری از زمینه ها تسهیل می کند.

رهبران عرب و چین سه پیام روشن از پکن به جهان ارسال کرده اند. اولین پیام این است که اعراب و چین روابط خود را به ارتفاعات جدیدی می برند و برای تعمیق و گسترش مشارکت استراتژیک خود تلاش خواهند کرد.
دوم این که اعراب و چینی ها از یکدیگر در مسائل اصلی خود مانند راه حل دو دولتی برای فلسطین بر اساس مرزهای 1967 و اتحاد مجدد تایوان با سرزمین مادری بر اساس اصل چین واحد حمایت خواهند کرد.
پیام سوم این است که دو طرف با یکدیگر همکاری می کنند تا نظم منطقه ای بهتری ایجاد کنند و در عین حال برای کمک به بهبود سیستم ناکارآمد بین المللی کنونی، نیروها را متحد می کنند. اعراب و چینی‌ها نسبت به جایگاه و چشم‌انداز خود در جهان اطمینان بیشتری پیدا می‌کنند. آنها با یکدیگر بر اساس اعتماد و احترام متقابل و تمایل به حمایت از یکدیگر برای به دست آوردن جایگاه واقعی خود در جهان رفتار می کنند. آنها متعهد شده اند که اقدامات لازم را برای ایجاد نظم جهانی عادلانه تر، دموکراتیک و متعادل تر و در عین حال حفظ ثبات، امنیت و رفاه منطقه انجام دهند.

کد خبر: ۲۹۰٬۷۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha