۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۶
هشدار قحطی مقطعی و افزایش قیمت آهن!

هشدار قحطی مقطعی و افزایش قیمت آهن!

رشد قیمت‌ها در برخی بخش‌ها، ثبات نسبی در دیگر بخش‌ها و زمزمه‌های قحطی مقطعی فولاد، بازار این محصول را به میدان نبردی از پارامترهای متعدد تبدیل کرده است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، قیمت دلار در بازار آزاد با نوسانی اندک، در محدوده ۵۹ هزار و ۳۳۰ تومان معامله می‌شود. علیرغم کشمکش‌ها بین فولادسازان و وزارت راه در خصوص قیمت‌گذاری، بازار فولاد با ثبات نسبی همراه است.

روز گذشته شاهد نوسانات نسبی قیمت آهن آلات در بازار آهن و فولاد بودیم. قیمت میلگرد در برخی کارخانه‌ها با افزایش ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی همراه بود، در حالی که برخی دیگر از کارخانه‌ها ثبات قیمت را در محصولات خود اعمال کردند. نرخ میلگرد در محدوده ۲۵ هزار و ۵۰۰ تا ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان داشت.

قیمت تیرآهن در اکثر کارخانه‌ها ثابت ماند؛ همچنین انواع ورق سیاه (st۳۷ و st۵۲) در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شدند با این حال، کارخانه کاویان در برخی ضخامت‌ها افزایش قیمت ۱۰۰ تا ۸۰۰ تومانی را اعمال کرد. قیمت ورق گالوانیزه، ورق روغنی و ورق رنگی در اکثر کارخانه‌ها ثابت بود.

تنها شاهد نوسان قیمتی در بخش پروفیل، کاهش قیمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومانی در محصولات کارخانه پروفیل نیکان بودیم. انواع لوله مانیسمان، داربستی، درزدار و... در اکثر کارخانه‌های تولیدکننده بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

قیمت نبشی و ناودانی در برخی کارخانه‌ها با افزایش ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومانی همراه بود، در حالی که برخی دیگر از کارخانه‌ها ثبات قیمت را در محصولات خود اعمال کردند.

نوسانات قیمتی در بازار آهن و فولاد عمدتاً به نوسانات نرخ ارز و مواد اولیه مرتبط می‌شود. با وجود ثبات نسبی در برخی بخش‌ها، افزایش قیمت در میلگرد و نبشی و ناودانی نشان‌دهنده تداوم برخی چالش‌ها در زنجیره تامین این محصولات است.

با توجه به تغییر دولت و احتمال تغییر وزرا، بازارها منتظر تحولات جدید هستند. در بازار فولاد، علی‌رغم افزایش قیمت‌های اخیر، به دلیل وجود سامانه‌های مختلف، از هیجانات کاذب جلوگیری شده است به عبارتی فعالان بازار منتظرند تا ببینند سیاست‌های جدید دولت در قبال بازار مسکن و به تبع آن، بازار فولاد چه خواهد بود.

احتمال قحطی مقطعی میلگرد در بازار داخلی
کاهش عرضه شمش در بورس کالا، بازار فولاد را در آستانه آشفتگی قرار داده است. در حالی که صادرات فولاد به پایین‌ترین سطح خود رسیده و انبار کارخانجات از فولاد مازاد انباشته شده است، شاهد کاهش ۵۰ درصدی عرضه شمش در بورس کالا طی یک ماه گذشته و همچنین کاهش ۴۰ درصدی عرضه اعتباری شمش در بورس امروز هستیم.

این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که برخی از تولیدکنندگان میلگرد، سایزهای پرمصرف مانند سایز ۱۶ را از خط تولید خارج کرده‌اند. کارشناسان معتقدند این اقدامات می‌تواند زمینه‌ساز یک موج افزایش قیمت ناهنجار، ولو کوتاه‌مدت، در بازار داخلی فولاد باشد. احتمالاً هدف از این اقدامات، تحریک تقاضای سرمایه‌ای برای جبران کمبود صادرات است.

بازار آهن در تیرماه؛ نبرد بین پارامترها
در بررسی تأثیر مؤلفه‌های بنیادین در نرخ روزانه آهن آلات باید گفت قطعی برق احتمالی تیرماه می‌تواند تا ۵۰۰ تومان دیگر به قیمت میلگرد تا اواخر تیرماه اضافه کند.

اما شرط لازم برای این افزایش قیمت، تداوم روند افزایشی نرخ دلار است همچنین عرضه اعتباری میلگرد در روزهای چهارشنبه نیز نباید افزایش یابد، اگر عرضه اعتباری میلگرد در روزهای چهارشنبه افزایش یابد احتمال واکنش منفی بازار وجود دارد.

همچنین تا زمانی که رقابت بین خریداران نقدی و اعتباری محصولات ذوبی ادامه داشته باشد، اوضاع خوب نخواهد شد. ضعف مصرف، موجب شده بازار تیرآهن به هیچ پارامتری واکنش نشان ندهد.

تامین‌کنندگان اعتباری به دلیل سود سرشار از مواد اولیه، محصولات را ارزان می‌فروشند از طرفی طلبکاران برای نقد شدن مطالبات خود، مجبور به فروش با قیمت پایین هستند.

با این اوصاف بازار فولاد در تیرماه تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار خواهد گرفت که قطعی برق احتمالی، نرخ ارز و عرضه اعتباری میلگرد از جمله پارامترهای کلیدی هستند همچنین به نظر می‌رسد بازار تیرآهن تا زمانی که رقابت بین خریداران نقدی و اعتباری حل نشود، رونق نخواهد گرفت.

کد خبر: ۲۹۰٬۵۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha