۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۱
نقش سازمان بورس در شرایط خاص چیست؟| حقوقی ها به ریسک های خارجی به عنوان فرصت نگاه نکنند
بازار گزارش می دهد؛

نقش سازمان بورس در شرایط خاص چیست؟| حقوقی ها به ریسک های خارجی به عنوان فرصت نگاه نکنند

درحال حاضر بازار سهام به دلیل ریسک های سیاسی صف فروش شده سازمان بورس تنها نباید به محدودیت دامنه اکتفا کند و نظارت بر ناشران را افزایش دهد و رفتار حقوقی ها را برای حمایت از بازار مدیریت کند.

بازار؛ گروه بورس؛ موج خبرهای چند روز اخیر سهامداران را ترسانده و باعث شده فروشنده باشند. پس از آنجایی که دامنه نوسان محدود است این عرضه ها تبدیل به صف فروش شده است. با توجه به اینکه در هفته های گذشته برخی نمادها بازدهی خوبی ثبت کرده‌اند فروش در کف قیمت برای آنها جذاب است. علاوه بر اینکه دلایل دیگری هم برای فروش وجود دارد نخست اینکه برخی تحلیلگران همچنان سیگنال بازار طلا را قوی می دانند. برخی دیگر نرخ اخزا و عدم اصلاح جدی بازار را دلیل این شدت عرضه می‌دانند.

معاملات هفته جاری نشان داد همه چشم به تحولات و اتفاقات پیش رو دارند. به نظر احتمالا ایران به شکل مستقیم وارد جنگ با اسرائیل نخواهد شد. به همین دلیل نگرانی و ریسک بازار به قدری نیست که برخی سهامداران به آن وزن داده و اینطور می‌فروشند. هرچند ریسک‌های ژئوپولیتیک در خاورمیانه قابل پیش‌بینی نیست و برخی همچنان ضرر نکردن بیشتر در موقعیت های بحرانی را به سود بردن ترجیح می دهند. در هر صورت فشار فروش در بازار وجود دارد. هرچند امروز نیز صفوف فروش کمی با فشار کمتر تشکیل شد. البته دیروز نیز معاملات برخی نمادها به دامنه مثبت نیز کشیده شده بود اما در آخر وقت با منفی یک صف فروش شدند. این موضوع نشان می دهد که بازار هنوز در فاز اصلاح است و فارغ از ریسک سیستماتیک اتفاق خواهد افتاد.

شهیر محمدنیا تاکید کرد که به نظر سازمان بورس با رئیس جدید در اولین چالش و بحران خود تا الان خوب عمل کرده است. هم به موقع عکس العمل نشان داده و به حقوقی ها تذکر جدی داده که حواسشان باشد در این روزها زرنگی نکنند. همچنین از بازیگران خوش نام دعوت کردند و به آنها لاین های اعتباری دادند که فعالیت موثر داشته باشند

شهیر محمدنیا کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: به نظر سازمان بورس با رئیس جدید در اولین چالش و بحران خود تا الان خوب عمل کرده است. هم به موقع عکس العمل نشان داده و به حقوقی ها تذکر جدی داده که حواسشان باشد در این روزها زرنگی نکنند. همچنین از بازیگران خوش نام دعوت کردند و به آنها لاین های اعتباری دادند که فعالیت موثر داشته باشند.

او با تاکید بر اینکه بعد از رشدهای اخیر به دلایل تکنیکالی انتظار یک هفته اصلاحی داشتم، گفت: اما بعد از اتفاق روز جمعه معاملات به‌گونه‌ای پیش رفت که اگر آن ریسک‌های سیاسی وجود نداشت قطعا بازار اصلاح نمی کرد چراکه با این اتفاق و حتی با دامنه نوسان محدودتر برخی نمادها متعادل معامله می‌شوند. این نشان می‌دهد که اگر این اتفاقات نمی افتاد بازار این هفته هم به صعود ادامه می‌داد و اصلاحی در کار نبود.

شهیرنیا با تاکید بر اینکه احتمالا بزودی دوباره شاهد اتفاقاتی خواهیم بود و تنش مجددا افزایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: در شرایط فعلی سودآوری برخی شرکت‌ها افزایش یافته است. وقتی چنین اتفاقی رخ می‌دهد قاعدتاً رشد قیمت‌ها باید ناشی از افزایش پی به‌ ای باشد اما در چنین فضایی ایجاد موج‌های قوی در بازار سخت می‌شود برای همین است که شرکت‌های بزرگ بازار با وجود چشم‌انداز خوب در سودآوری در قیمت‌های فعلی زمین‌گیر شده‌اند و جریان پول محدوده در بازار نیز به سراغ شرکت‌های کوچک رفته که راحت بتواند با جریان پول با آنها پیش برود.


معاملات بورس بر مبنای گزارش شرکتها

حال بازار با گزارش‌های خوب و خبرهای خوب، خوب می‌شود اما چیزی که باعث حرکت ادامه‌دار بازار و ورود جریان پول می‌شود در مرحله نخست حذف ریسک های سیستماتیک است. از طرف دیگر دولت پیش قراول انتشار اوراق‌های جدید با نرخ بهره بالای ۳۰ درصد شده که آثار آن را به زودی روی تابلو معاملاتت نمایان می شود. گزارش ماهانه اکثر شرکت‌ها منتشر شده است. در چنین فضای تحلیلی باید سراغ سهمی رفت که از قضا گزارش‌های خوبی را نیز در کدال منتشر کرده باشد. از طرف دیگر گزارش‌های ماهانه و میان دوره‌ای برای بازار آینده بازار اهمیت بسیار بالایی دارد. در شرایط کنونی صرف فروش با ریسک‌های سیاسی و بدون در نظر گرفتن بنیاد شرکت‌ها عیناً رفتار یک سهامدار مبتدی است و اگر صندوق یا یک حقوقی هم به جمع آنها در صف فروش بپیوندد مفهوم سرمایه‌گذاری غیر مستقیم از بین می‌رود.

رضا روحی معتقد است که روی عوامل بیرونی نظیر نرخ سود، نرخ نیما شرایط سیاسی نقش سازمان بورس حداقل بوده و فقط می‌تواند به نوعی همراه شود اما در دل خود ساختار بازار ابزارهایی وجود دارد که می‌تواند به بازار کمک کند و اتفاقاً این ابزارها هزینه آنچنانی نیز برای کسی ندارد. درست در نقطه مقابل آثار قوی و ماندگاری را در بازار می‌تواند ایجاد کند

رضا روحی در گفتگو با خبرنگار بازار درباره وضعیت معاملات بورس گفت: مقطع فعلی بررسی و ارزیابی بازار باید با نگاهی دقیق‌تر به گزارش‌های مالی انجام شود. حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ شرکت این قابلیت را دارند که در صورت کمی اصلاح قیمت و یا گرفتن چشم انداز مثبت‌تری از جریان فروش و درآمد دوباره یک رالی جدید از قیمت و رشد را آغاز کند. منتها این موضوع باید تداوم فضای بنیادی و گزارش دهی را داشته باشد. اگر اتفاق عجیب و غریبی در گزارش شرکت‌ها و حاشیه سود آنها رخ ندهد انتشار گزارش‌های میان دوره‌ای که در سه هفته آتی آغاز می‌شود می‌تواند کف جدیدی از بسیاری از سهم‌های بازار ایجاد کرده و ریسک بازار را به نقاط حداقل برساند.
او با اشاره به تاثیر تغییرات به وجود آمده در معاملات صندوق های اهرمی تصریح کرد: یکی از مزیت‌های همسان شدن دامنه نوسان صندوق‌های اهرمی نوسانات روزانه درآنها کمتر شده و همان نقدینگی دی ترید این صندوق‌ها حالا به دل بازار سهام برگشته است. در نهایت خود این صندوق‌ها نیز سود می‌برند. روی عوامل بیرونی نظیر نرخ سود، نرخ نیما شرایط سیاسی نقش سازمان بورس حداقل بوده و فقط می‌تواند به نوعی همراه شود اما در دل خود ساختار بازار ابزارهایی وجود دارد که می‌تواند به بازار کمک کند و اتفاقاً این ابزارها هزینه آنچنانی نیز برای کسی ندارد. درست در نقطه مقابل آثار قوی و ماندگاری را در بازار می‌تواند ایجاد کند.

سازمان بورس در مقطع کنونی باید نسبت به ناشرین و شرکت‌ها نظارت بیشتری داشته باشد. چراکه سیستم تصمیم گیری در آنها بسیار کند و نگاه به سهام‌دار خرد نیز نگاهی بالا به پایین است. به ویژه در مسائلی مانند نرخ تسعیر ارز نیما، بحث عوارض و بهره مالکانه، موضوع افزایش سرمایه و نرخ تسعیر ارز در بانک‌ها ، در بسیاری از سهم‌ها نظیر اخابر موضوع تجدید ارزیابی، در خودرویی‌ها موضوع واگذاری و تجدید ارزیابی و ... باید شفاف شود.

علاوه بر اخبار و جریان پول به این محرک‌های قوی داخلی نیز نیاز دارد که در کنار گزارش‌های مالی تکمیل کننده حرکت‌های قوی بازار شده است. بر هیچکس پوشیده نیست که در دوره‌های مختلف سه صنعت پالایش، خودرو و بانک همیشه محور حرکت‌های انفجاری بازار شده‌اند و به نظر منطقی است که سازمان بورس با ابزارهایی که در اختیار دارد همه جوره به کمک این صنایع و شرکت‌ها شتافته و نه به عنوان سازمان بورس که به عنوان نماینده سهامداران خرد همراه و کمک کننده مدیران این شرکت‌ها در پیشبرد اهداف همه سهامداران باشد به نظر انتشار چند خبر مثبت در فضای فعلی بازار به خصوص از صنایع لیدر و پیشرو می‌تواند جریان پول را قلقلک بیشتری داد و چرخش آن را در بازار افزایش دهد.

کد خبر: ۳۰۵٬۹۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha